Avatar billede mj72 Juniormester
14. januar 2010 - 19:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Advarsel hvis højlys brænder ud i Photoshop?

Er der et sted i Photoshop (CS3), hvor man bliver advaret, hvis højlys og skygger i billedet går i hhv 255 og 0?
Avatar billede Shasim Novice
14. januar 2010 - 19:33 #1
Du kan jo se og justere værdierne i Levels, men det ved du sikkert?
Avatar billede Shasim Novice
14. januar 2010 - 19:33 #2
Du kan jo se og justere værdierne i Levels, men det ved du sikkert?
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2010 - 19:35 #3
Tænker du på en reel gul advarselstrekant eller lign.?

Eneste metode jeg pt. kan komme i tanke om er via Color Sampler Tool og din info-palette.
Smid 2 samples til højlys/skygge og du kan følge værdiernes ændringer løbende.
Det er muligt der er flere metoder. Ovenstående er bare lige den der umiddelbart falder mig ind.
Avatar billede mj72 Juniormester
14. januar 2010 - 19:40 #4
Ja, jeg kender godt Levels og Info-paletten.

Jeg tænker mere på en advarselsfunktion, hvor områderne blinker
rødt, ligesom når man fremkalder en Raw-fil.
Avatar billede Shasim Novice
14. januar 2010 - 19:47 #5
Jeg er sgu i tvivl om hvad du mener, for åbner du et billede i Photoshop vil det vel altid kun vise værdierne inden for 255-0, og bygge histogrammet i Levels (Ctrl+L). Jeg har da set kurver der så ud til at fortsætte "ud af histogrammet", men så ser du jo altså også et enten meget overbelyst eller mørkt billede, og kan så justere sort og hvidt punkt herefter.
En decideret advarselsfunktion kender jeg ikke til.
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2010 - 19:59 #6
En decideret trekant er det dog ikke, men mon ikke vores gamle ven Threshold kan bruges til dit highlight-formål.
Til shadows bør du kunne bruge Levels.

Det hele er snedigt samlet i en Action her:
http://www.damiensymonds.com.au/tut_clip.html
Den bør være din nye ven. Eller?
Avatar billede mj72 Juniormester
14. januar 2010 - 21:36 #7
Tak. Den er smart - kræver nok lidt tilvænning og et par shortcuts. Fandt iøvrigt også en ok clipping funktion under Curves.

Prodic, vil du lægge et svar?
Avatar billede prodic Mester
14. januar 2010 - 22:22 #8
Det skal nok lige indbygges i ens arbejdsmønster ja, da det ikke er helt så snedigt som f.eks. RAW, men dog brugbart.

Du smider bare et svar selv. Ellers tak.
Avatar billede mj72 Juniormester
14. januar 2010 - 22:33 #9
Ok :-)