Avatar billede egzonrh Nybegynder
07. januar 2010 - 21:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Differentialregning

Hej

Er der nogen der kan linke mig en eller flere hjemmesider, hvor man kan lære differentialregning online?
Jeg vil gerne lære dem sådan, at det er forklaret godt og grundigt så jeg har det godt på plads.

Jeg vil gerne lære:
At differentiere
At finde differentialkvotienten
At finde lokale ekstrema
Globalt maksimum, globalt minimum
Finde monotoniforholdet
Med at optimere
Finde sekanten og tangenten
Finde toppunktet
Finde den vandrette vendetangent

Jeg ved ikke lige om jeg har glemt noget, men jeg tror i ved hvad jeg mener.

Det er fordi vores 2.g matematik lærer er en ny lærer, og vi har næsten ikke lært noget af hende siden august måneden. Måske skal vi op til eksamen her til sommers.

Vi har måske fået et lille indblik af hvad differentialregning er, og derfor bliver det ikke så svært at lære dem online.
Avatar billede lzs Nybegynder
07. januar 2010 - 21:51 #1
Ved godt dette ikke besvarer dit spørgsmål, men hvis det er en dårlig matematikbog du har så prøv at gå hen på biblioteket på din skole, de har som regel flere forskellige matematikbøger.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
07. januar 2010 - 22:44 #2
Jo tak, det skal jeg nok prøve.

Problemet med vores matematik bog er, at man ikke forstår den uden at det bliver gennemgået på tavlen. Forklaringerne er heller ikke gode.

Men det er også en god idé med at låne en bog, enten fra skolebiblioteket eller også fra Centralbiblioteket.

Men håber mest på, at der kommer nogle online hjemmesider.
Avatar billede lzs Nybegynder
07. januar 2010 - 23:15 #3
Ved ikke hvor god siden er, men der står da i hvert fald lidt.
http://www.matlex.dk/diff.html
Avatar billede egzonrh Nybegynder
08. januar 2010 - 17:07 #4
Jo, den er også god.

Men jeg søger en side der forklarer det meget grundigt.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. januar 2010 - 13:37 #5
Er der en eller en anden, der har fundet en god side, der forklarer det meget grundigt?

For jeg kan ikke rigtig finde sådan en side:(
Avatar billede lzs Nybegynder
09. januar 2010 - 13:49 #6
Ved ikke hvordan du har det med engelsk, men det er stort set de samme termer der bliver brugt. Men så åbner det op for lidt mere.
f.eks. http://www.usyd.edu.au/stuserv/documents/maths_learning_centre/differentialcalculus.pdf
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. januar 2010 - 16:32 #7
Det var præcis det jeg søgte efter.

Hvis der ikke er nogen der kan finde en dansk version, så smider du bare et svar;)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
09. januar 2010 - 19:14 #8
Jeg har fundet en youtube account, der oploader videoer om viden. Fx Differentialregning.
http://www.youtube.com/user/FriViden/

Det burde hjælpe mig en del:)

Men jeg er stadig frisk på en dansk version:)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
11. januar 2010 - 20:39 #9
Du smider bare et svar:)

Youtube brugeren FriViden er meget god til det. Håber de oploader flere videoer.
Avatar billede lzs Nybegynder
11. januar 2010 - 21:33 #10
Du beholder bare pointene selv :) kan se du ikke har så forfærdelig mange ;)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
12. januar 2010 - 22:55 #11
Haha:D

Takker:)

Forresten, så hjælper youtube accounten meget godt. Jeg kan finde ud af at finde toppunktet uden problemer. Jeg kan differentiere og integrer en stamfunktion.
De her 3 ting har jeg godt styre på ved hjælp af den youtube bruger:)