Avatar billede Tegnet Nybegynder
23. december 2009 - 19:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Udhæng af firma. Hvor langt må man gå før det bliver strafbart?

Hejsa. Først vil jeg sige jeg er ikke journalist.
Men jeg har en nyhedsside. Jeg har kendskab til en person der køre en side, som har til formål med at tjene lette penge, + udgiver sig for at være professionel uden og være det. Ret ud sagt de vil bare tjen hurtige penge på mennesker der er dumme nok til at hoppe på den. Pga. deres uvished omkring hvor nemt det er, selv og lave det. (Jeg er selv kun privat person, og tjener intet på min side.)

Er der nogen der kender reglerne for hvor meget man må hænge et firma ud før det overtræder loven?

Her er nyheden.

Vi anbefaler vores brugere at holde sig fra ******* er en hjemmeside, der udgiver sig for at lave et stort stykke arbejde for at lave en hjemmeside til dig. Og det eneste de faktisk gør er, at opsætte et standard CMS-system (php-fusion, som i sig selv er yderst simpelt), og påstå at de er specialister i at lave hjemmesider med mere. Og det arbejde de laver, er på ingen måde de penge værd som de tager for det.
Og ikke blot har ****** udgivet sig for at lave professionelt arbejde ved blot at installere et CMS-system, men de har tilmed så dårlig erfaring og minimum af ekspertise, at de spørger professionelle på 3.-parts fora om hjælp. Dette burde på ingen måde være tilladt for en virksomhed som påstår at være "professionelle webdesignere". Direkte uacceptabelt efter vores mening.
****** vil på ingen måder anbefale ******, og vil faktisk direkte fraråde og advare vores brugere om dette såkaldte "firma". Os der ejer ******, har kendskab til dem der står bag ****** og vi fraråder et hvilket som helst form for samarbejde med dem.
Er du stadig usikker på hvordan du skal få dig en hjemmeside, så anbefaler ****** vores partner ******  der laver et bedre stykke arbejde.

OBS: Det vi skriver om dem passer. Skal der være bevis og dokumentation for disse ting passer, før det er tilladt og lave?
Hvad siger i?
23. december 2009 - 20:01 #1
... du bør have bevis og dokumentation i baghånden, da du ellers kan få en form for sagsanlæg på halsen...
Specielt når det bliver offentliggjort ude i den 'store' verden.
Modparten skal jo også have lejlighed til at høre/forsvare sig ?
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2009 - 20:20 #2
jeg vil også umiddelbart mene det er lidt på kanten - uden selvfølgelig at vide hvem der er tale om, så findes der jo mange firmaer, der lever af at opsætte standardsystemer og det er jo heller ikke forbudt uanset hvor stor eller lille et firma man end er at spørge sig til råds i diverse fora så det du skriver passer på rigtig rigtig mange firmaer. Kvaliteten hos det firma du omtaler kan selvfølgelig ligge i den rigtig dårlige ende - men der findes jo dårligere udøverer af ethvert håndværk uden at det bliver ulovligt af den grund.

For at advarslen skal give nogen som helst mening skal der dokumentation frem - ellers er det jo bare mudderkastning på et felt hvor det drejer som om personlige præferencer.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2009 - 20:26 #3
Det du skriver kan opdeles i objektiver ting (bygger paa PHP Fusion, koster XXXX kroner etc.) og subjektive ting (for dyrt, for daarligt etc.).

Hvis det objektive er negativt, saa skal du have beviser - ellers vil du kunne hives gennem rets maskineriet.

Naar det drejer sig om den subjektive del vil du nok faa ret vide rammer i retten. Der er lang tradition for at tilkendegive personlige vurderinger af firmaer paa nettet. De kommer ikke langt med at sagsoege dig for din mening om hvad der er dyrt/billigt eller godt/daarligt.

Men er det umagen vaerd? Der er hundredevis af haabloese hjemme side udviklere. Du stiller dig jo heller ikke op ved havet og peger ud og siger - der er en milliliter vand der.

Af nysgerrighed - inkluderer "3.-parts fora" E ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2009 - 20:29 #4
Husk på at vi har ytringsfrihed her i landet "under ansvar!"
derfor er det klogt at jeg formoder eller jeg mener at!!
Avatar billede peturkirke Novice
23. december 2009 - 20:48 #5
jeg er enig med arne_v

jeg synes du skal bruge din energi på noget positivt i stedet for :)
Avatar billede Tegnet Nybegynder
23. december 2009 - 21:04 #6
Takker. Ville også bare lige høre hvad i sagde.
Smid et svar. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2009 - 21:15 #7
.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2009 - 21:33 #8
????

Skulle de point ikke have vaeret delt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. december 2009 - 21:45 #9
Jeg syntes også det er i orden at tage så mange point fra de ny her på tråden?????
23. december 2009 - 21:53 #10
Tegnet, hvad er egenlig din motivation for at ville skrive som du foreslaar?

Er det simpelt hen fordi du vil hjaelpe folk med relativt simple hjemmeside behov til at faa daekket dette behov uden at spilde penge?  Jamen ville der saa ikke vaere mere ide i at hjaelpe folk til selv at bedoemme?  Forklar folk hvad de gaengse CMS systemer kan klare og hvordan de kan saette dem op for faa eller ingen penge, henvis til (eller skriv selv) vejledninger og tutorials.  For dem der har specielle behov eller toever med at give sig i kast med det som du finder ligetil, giv retningslinier for priser og kvaliteter og hvilke kriteria de skal checke naar de forhandler med leverandoerer af systemer.

Eller er hensigten at hjaelpe din partner som efter sigende goer et bedre stykke arbejde?  Saa ville jeg da foreslaa at du lader din partner selv komme til orde, for eksempel bede partneren skrive en artikel, i objektive vendinger, om at bedoemme pris/kvalitet forhold og saa aabne for en kort reklametekst hvor partneren forklarer hvorfor han mener at han ligger i top.

Eller har du et horn i siden paa kompani xxxx.  Jamen saa gaa i flaesket paa dem hvordan du nu kan, men lad vaere med at blande brugerne af din nyhedsside ind i det.

Det er sandsynligvis ikke din hensigt, men naar jeg laeser din tekst og kun har din tekst at holde mig til (ligesom brugerne af din nyhedsside) saa faar jeg et negativt indtryk af din karakter og modenhed.  Maaske er jeg den eneste der reagerer saadan, men min feedback er at du skal taenke dig om engang mere.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. december 2009 - 22:02 #11
hmm altså ud over hvad de andre skriver om dokumentation, så synes jeg måske ikke du er helt fair her.
I skobutikken sælger de altså også Nike sko som de ikke selv har lavet fra bunden. Og jeg selv lever af at opsætte og konfigurere Windows server systemer som jeg ikke har udviklet. Jeg synes ikke det er ret svært at reinstallere Windows på en maskine eller lignende, men det forhindrer mig altså ikke i at tage 995/time for det. Sådan er livet.
At installere et CMS er ikke let for menigmand vil jeg påstå. Nogle betaler gerne for simple ting.

Det påpeges også ovenfor at der findes større hustlere derude end de her. Feks var der engang en fyr som kontaktede min fars firma via e-mail med en besked om at der da vist manglede en ny hjemmeside. Det kunne da godt være svarede min far, og forventer så at fyren forklarer hvad han kan. Lidt senere dumper der en zip fil med en hjemmeside ind (times new roman, centreret, gul tekst/rød baggrund, 2 html sider uden grafik - altså VIRKELIG fugly), og så en regning på 2500,- for det. Lovely.. :)
Avatar billede spijon Nybegynder
23. december 2009 - 23:03 #12
Der er mange firmaer som byggere deres hjemmesider/systemer ud fra open source cms.
Avatar billede jps6kb Novice
27. december 2009 - 23:43 #13
Jeg vil også mene, at man ikke har ret til at hænge et firma ud, medmindre man har en konkret sag, hvor man selv er indblandet.
Det jeg kan forstå på dit indlæg er, at du har kendskab til et firma, som opsætter standard-løsninger og tager sig godt betalt for det.
Mht. hjælp i fora - jeg tror ikke der er mange der er blege for at spørge om hjælp til noget man er i tvivl om... to grunde: 1. hvis jeg får et svar der hjælper mig til en løsning hurtigere end jeg selv kunne have læst mig frem til det = færre timer = mindre regning. 2. Hvis jeg er i tvivl, om min løsning er den rigtige kan jeg undgå uheldig kode ved bare at spørge.
Man skal selvfølgelig ikke hænge på et fora hvis man er selvstændig - så skulle man jo gerne kunne klare skærene selv.

Så når du siger at de ikke udfører et professionelt arbejde, så er det jo forkert - for arbejdet består for dem i, at installere et opensoruce system.
Du siger at det ikke burde være tilladt at spørge 3. parts fora - den må du gerne uddybe - for jeg kan ikke se hvorfor det skulle være ulovligt?

Fortsat god dag. :)
Avatar billede spijon Nybegynder
27. december 2009 - 23:51 #14
Tag for ex. http://www.toolmaster.dk :
Grundpakken indeholder blandt andet:
Installation af et prisvindende CMS-system.(joomla)
Tilføjelse af dansk sprog.
Tilføjelse af professionel WYSIWYG-editor.
Tilføjelse af Toolmaster.dk hjælpeværktøjer.
Basal opsætning og tilpasning af siden.
Installation af evt. ekstra færdigt standarddesign.
Fyldig officiel guide til brug af systemet.
Adgang til over 40 online video tutorials (se eksempel).
Informationer om fremtidige sikkerhedsupdates.
Simpel tilmeldelse af siden til vigtigste Søgemaskiner.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2009 - 03:28 #15
Dem der også skulle have haft nogen point kan hente her:
  http://www.eksperten.dk/spm/896724
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2009 - 03:34 #16
poko1>

Angående antal point.

Givet proceduren for at fastsætte point, så kan det vist ikke være sket ved et uheld.

Der er al mulig grund til at tro, at kontoen kun er oprettet for at stille dette spørgsmål, så spørger må jo betragte det som værende vigtigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2009 - 03:45 #17
Med hensyn til det at bruge et CMS, så er der jo ikke noget i sig selv galt i det. Jeg vil måske endda sige at i de nedre pris-lag vil kunden få langt mere for pengene ved "genbrug" fremfor udvikling fra bunden af. Men hvorvidt det er moralsk afhænger jo lidt af hvordan det præsenteres. Hvis det sælges som installation, konfiguration og tilpasning af et CMS er det helt fint. Hvis det sælges som udvikling fra bunden af er den gal. Så leverer man en anden vare end den man sælger.

Med hensyn til brug af fora, så afhænger moralen også lidt af brugen. Det er jo ganske normalt at søge på nettet (E, stackoverflow, usenet o.s.v.), hvis man har et konkret problem. Først søger man i gamle spørgsmål. Og hvis det ikke fører til noget, så stiller man selv et spørgsmål. Det tror jeg at de fleste gør. Problemet kommer hvis det ikke længere er hjælp til de 2% af opgaven som driller, men hjælp til 98% af opgaven der søges. Fordi så kan man jo spørge om hvilken værdi mellemmanden reelt bidrager med.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2010 - 20:17 #18
Dem der også skulle have haft nogen point kan hente her:
  http://www.eksperten.dk/spm/896724