Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til bedre hudtoner

Hejsa.
Jeg har taget et foto, hvor hudtonerne er kedelige og for lyse.
Håben nogen vil hjælpe med forslag til, hvor huden bliver mørkere og mere naturlig.
Jeg har leget med levels og photofiltre, men jeg synes ikke det har været godt nok.
Jeg anvender CS3.
Fotoet ligger her:
http://www.fam-johansen.dk/test.jpg
Avatar billede Shasim Novice
15. december 2009 - 14:30 #1
Jeg ville "male" mig ud af det, altså tage en blød pensel i color-mode 10-20%, og så lægge forskellig toner på, men det kræver selvfølgelig lidt fornemmelse for farver, lys og skygge. Sådan kan du få et mere varieret udtryk.
Men ellers kan du fritlægge hudområderne og bruge enten Color-adjustment (Ctrl+U), som både giver mulighed for at justere farven, mætningen og lyset, eller Curves...
Der er rigtigt mange mulige veje, at gå med den slags justeringer :)
Avatar billede Shasim Novice
15. december 2009 - 15:38 #2
Det ville jeg male mig ud af med en blød pensel i color-mode 10-20%, og på den måde fordele forskellige transparente hudtoner. Det kræver selvfølgelig lidt fornemmelse for farver, i lys og skygge, men giver til gengæld et varieret og naturligt look. Du kan male på et overliggende lag så du let kan ændre på tonerne.

Ellers kan du fritlægge hudområderne og bruge color-adjustment (Ctrl+U), hvor du i ét hug kan justere farve, mætning og lys. Eller Curves. Mulighederne ar mange for at foretage justeringer af den art :)
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 16:33 #3
Ok - tak for dine forslag. Jeg prøver lige lidt. Jeg er dog ikke helt med på, hvad du mener med "color-mode"?
Avatar billede Shasim Novice
15. december 2009 - 19:35 #4
Din pensel står som default til "Normal" oppe i toppen af skærmen, hvor du finder også finder opaciteten. Der vælger du Color i stedet for.

God fornøjelse :)
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 20:48 #5
Sejt - denne funktion har jeg ikke prøvet før.
Jeg har det næsten plads nu.
Tak for inspirationen.
Send venligst et svar.
Avatar billede Shasim Novice
15. december 2009 - 21:25 #6
Glæder mig du kunne bruge det til noget :)
Avatar billede nemlig Professor
15. december 2009 - 22:07 #7
Og jeg glæder mig dobbelt :)
Nu er det bare mit print, der driller, idet sort/hvid fotos printes med farvenuancer. Jeg skal vist have kigget på nogle farveprofiler på printeren.
Avatar billede Shasim Novice
15. december 2009 - 23:00 #8
Ja, i printerindstillingerne kan du sikkert vælge mellem farve og gråtone udskrift.
Tak for points :)