Avatar billede badprimer Nybegynder
29. november 2009 - 09:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lås en celle efter indtastning?

Kære Eksperter.

Jeg har hvad jeg vil kalde et simpelt regneark, hvor jeg gerne vil låse en blank celle i det jeg har indtastet text/tal og trykker "ENTER" eller flytter markøren på en ny hvilken somhelst celle.

Endvidere, når der så skal redigeres/slettes i en celle,skal hver enkelt celle have et password (må skam gerne være det samme password) men det skal indtastes for hver enkelt celle og ikke hele arket??

Jeg bruger Excel 2007 hvi det skulle være nyttigt.

På forhånd tak! :-)
Avatar billede jkrons Professor
30. november 2009 - 17:08 #1
Det er jeg ret sikker på ikke kan lade sig gøre. Du kan ikke beskytte enkelte celler, kun hele ark.
Avatar billede badprimer Nybegynder
30. november 2009 - 18:17 #2
Hej jkrons.

Hvilket af det kan ikke lade sig gøre? begge funktioner eller kun det ene??

Jeg har ihvertfald fundet frem til hvordan jeg låser en celle efter indtastning. Jeg fuldte eksemplet her -> http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=66048

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Cells.Count > 1 Then Exit Sub
    If Not Intersect(Target, Range("A1:JY33")) Is Nothing Then  'set your range here
        ActiveSheet.Unprotect Password:="mypassword"
        Target.Locked = True
        ActiveSheet.Protect Password:="mypassword"
    End If
End Sub

Ovenstående virker efter hensigten! :-)

Endvidere ved jeg så hvordan jeg låser cellen op og redigere/slette ved at klikke "Unprotect Sheet" -> indtaste koden -> rediger/slet.

Jeg skal så finde ud af hvordan jeg låser igen - automatisk - da mine brugere ved en fejl, kan glemme at låse efter redigering, og så er der jo ingen idé i ovenstående.. håber du/i kan følge mig.

Med andre ord, ryge tilbage til start hvor de udfyldte celler er låst og de blanke er åben.

Jeg skylder at sige, at hensigten med dette er at undgå at slette data i en celle ved en fejl, da det kan have ubehagelige konsekvenser :-(

Er der nogen der har en idé?

På forhånd tak..
Avatar billede badprimer Nybegynder
01. december 2009 - 05:31 #3
Så fandt jeg ud af det!

Den ovenstående Syntax er faktisk svaret på hele mit problem :-)

1.
Låser en blank celle efter indtastning.

2.
Klik "Unprotect Sheet" hvis man vil redigere en låst celle og  tryk koden man har valgt. Rediger den celle du har til hensigt at ændre.. I det du trykker "ENTER" eller flytter markøren til en ny/anden celle låser ens Sheet automatisk og du er tilbage til 1.

:-)
Avatar billede badprimer Nybegynder
01. december 2009 - 11:16 #4
Besvaret
Avatar billede Oscar560 Novice
23. januar 2012 - 21:27 #5
Det er godt nok en gammel tråd, men jeg vil lige sige TAK, det var SGU lige det jeg manglede!!!