Avatar billede madsens90 Praktikant
24. november 2009 - 11:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af flashspil fra hjemmesider til egen hjemmeside?

Hej eksperter!

Har siddet og kigger lidt efter copyright lov på medier på nettet, men kan ikke rigtig finde noget relevant.

Jeg vil hører ad hvad lovene er omkring kopiering af flash spil, som vel går under medier, fra folks hjemmesider?

Dvs. Er det nødvendigt at skrive hvorfra man har de flash spil man ripper, og er det i det hele taget lovligt?

Har fundet mange sider der har mange af de samme spil, men kan ikke se nogle af dem skriver hvorfra de har spillene, selvom det er tydligt de bare er rippet? Har f.eks fundet sider med 15000 flash spil, og sådan en side kan jo f.eks ikke skrive alle de steder de har flash spil fra?

Mvh. Christian Madsen
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2009 - 13:07 #1
Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men det er nok ulovligt.
Der er ikke stor chance for at du bliver sagsøgt for den slags, men hold dig alligevel inden for lovens grænser.
Der er desuden masser af sider på nettet hvor du gratis kan downloade spil til din hjemmeside.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
24. november 2009 - 13:22 #2
madsens90: Som udgangspunkt må du ikke kopiere noget som helst, uanset om det er billeder, video, spil, lyd, tekst eller andet. Også selvom hjemmesiderne ikke skriver noget om at de har copyright på materialet.

For en god ordens skyld bør du kontakte dem du vil kopiere spillene fra. Jeg har selv været ude for at folk kopierer mit arbejde, det er skide irriterende at bruge tid på at lave noget, for bagefter at se andre benytte det uden at have fået lov eller betalt for det.

Eksempelvis har jeg (på opfording fra min advokat) faktureret en ejer af en privat hjemmeside over 9000 kroner pr. artikel han kopierede fra min hjemmeside og lagde op på sin egen. Fire artikler blev en dyr omgang for ham.
Avatar billede madsens90 Praktikant
24. november 2009 - 13:29 #3
kimsey0: Jeg oprettede spørgsmål netop fordi jeg ikke kender til loven omkring dette.

j4k0b: Har selv lavet div. programmer, hjemmesider og spil, og ville da være ked af at se det havne i andres hænder uden jeg ved noget om det.

Problemet er blot det at jeg, og 2 venner har en hjemmeside med flashspil. Og de har allerede rippet over 500 spil, og de kan ikke huske hvorfra de har rippet det.

Er vi nød til at starte forfra så med at rippe spil?

Og ved du evt. hva de sider hedder hvorfra man kan hente spil gratis? Og er du sikker på de er gratis, og at hjemmesiden ikke blot skriver det er gratis?

Mvh. Christian Madsen
Avatar billede flashion Nybegynder
24. november 2009 - 18:48 #4
Du må jo ikke tage noget uden at have rettighed til det. Den omtalte side kan jo sagtens være at de har aftale med de sidder de har "rippet" fra.
Det er det samme med billeder, har du ikke rettighederne må du ikke bruge dem.

Men den del spil sider giver vist et link så man kan vise spillet på ens egen side - Det er jo ren reklame.

Om du SKAL sige hvorfra du har spillet, det er op til den aftale du har med den person/firma som har rettighederne til spillet :)

Er ikke 100% på det, men rimelig :)
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2009 - 18:49 #5
Ja, naturligvis oprettede du spørgsmålet fordi du ikke vidste svaret, og derfor svarede jeg dig efter bedste evne, nemlig at du, så vidt jeg vidste, ikke måtte kopiere spil fra andre folks sider.

Der er et utal af den slags sider:
http://www.king.com/website_content.jsp
http://www.crazymonkeygames.com/download.php
http://www.miniclip.com/games/en/webmaster-games.php
http://www.freegamesforyourwebsite.com/
http://www.gamesforyourwebsite.com/

Sig til hvis du har brug for flere end de par tusinde der.
Avatar billede madsens90 Praktikant
28. november 2009 - 11:47 #6
Tak for svaret flashion. :) Regnede selv med det var noget i den stil, men glemte alt om copyright da mine venner begyndte at rippe spil.

Kimsey0:
Mente blot at ingen af os har læst dette nogle steder, men blot er 80% sikre på at man skal have tilladelse først.
Hvordan ved jeg i øvrigt at det ikke er ulovligt at tage spillende fra de sider du sendte links til?
De kan jo have rippet spillene lige som mig? Ville ikke tage mig lang tid at lave en side og skrive: "Free games, download here!", men gør dem jo ikke mindre ulovlige. ;)

Er der evt. nogle der har et link til copyright loven et sted?
Kan ikke selv umiddelbart finde det?
Så kan jeg også få delt nogle point ud. :)
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2009 - 20:58 #7
De første tre er store og kendte spilhjemmesider, som selv sponsorerer deres spil. Derfor kan du sagtens downloade fra dem med god samvittighed. De sidste to kan jeg til gengæld ikke stå inde for, og de er på eget ansvar.

Måske kan dette bruges:
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2009 - 20:58 #8
Avatar billede madsens90 Praktikant
29. november 2009 - 21:36 #9
Tusinde tak kimsey0! :D Må igang med det sure arbejde, og slette en masse rippede spil, og få lagt de lovlige ind, så man kan være på den rigtige side af loven på det punkt. ;)

Kom med et svar og få nogle point!
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2009 - 21:44 #10
Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe :-)

Ja, det må du jo nok.
Det er faktisk sjovt at dette spørgsmål kom op. Gik nemlig også selv og tænkte på at lave en sådan side, men nu kan det være at jeg bare følger jeres i stedet. Kom i hvert fald med et link når den er oppe.
Avatar billede madsens90 Praktikant
29. november 2009 - 21:50 #11
Okay, vi har lige fået lagt den op på domænet, og jeg har ikke fået konfigureret PHP helt korrekt på serveren, så der er div. problemer. ;) Jeg er ikke helt pro til det endnu, heh'.

www.flashallday.com

Der bliver stadig lavet en masse på siden, så siden er langt fra færdig! ;)
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2009 - 23:54 #12
Avatar billede madsens90 Praktikant
30. november 2009 - 22:50 #13
tak for noten.. har rettet næsten alle fejl og sat doctype på.. Der er desværre bare en fejl jeg ikke kan finde ud af at rette, som giver en hel masse fejl pga fejlen er i en while løkke.
Avatar billede madsens90 Praktikant
31. oktober 2019 - 11:59 #14
Rothayato - Tak for svar, men der er sket ret meget på 10 år! haha
Husk at kig på datoen. ;)