Avatar billede mt_tn Nybegynder
23. november 2009 - 15:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

køre igennem alle ulige og lige numre

Hej
Jeg har samme problem som mercu:
http://www.eksperten.dk/spm/893123

Hvis nu jeg har fire CPR-numre udskrevet lige efter hinanden i en kolonne:

hvordan kan jeg så få kvindernes CPR-numre med et lige tal til at stå på en kolonne for sig og det samme med mændenes bare med et ulige tal? Altså sådan her:

      A                            B
281058-0008                281058-0009
281058-0010                281058-0011

Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal skrive det op i min kode.
Avatar billede tjacob Juniormester
23. november 2009 - 15:39 #1
Dim rAlle As Range, rM As Range, rK As Range, rCell As Range

Set rAlle = Range("A1:A10")    <<<<< ændres til din range med numre
Set rM = Range("B1")              < ændres til hvor mænd starter
Set rK = Range("C1")              < ændres til hvor kvinder starter
For Each rCell In rAlle.Cells
    If CLng(Right(rCell.Value,1)) Mod 2 = 1 Then
        rM.Value = rCell.Value
        Set rM = rM.Offset(1,0)
    Else
        rK.Value = rCell.Value
        Set rK = rK.Offset(1,0)
    End If
Next
Avatar billede mt_tn Nybegynder
23. november 2009 - 16:27 #2
Ok, mange tak :) det hjalp lidt på det.
Men må jeg lige spørge hvad "CLng" står for? Det er det jeg ikke lige forstår.
Avatar billede tjacob Juniormester
23. november 2009 - 16:36 #3
Clng() er en Type konvertering til typen Long

I dette tilfælde er Right(rCell.Value,1) en String. For at kunne lave en Mod beregning på den skal den konverteres til et tal -en Long.

Nu er VBA et meget "sløset" sprog, så det er ikke sikkert det er nødvendigt, men man kan jo lige så godt kode korrekt!
Avatar billede mt_tn Nybegynder
23. november 2009 - 16:43 #4
Ok nu forstår jeg.
Lige et spørgsmål til. Hvis jeg nu ikke ved hvor mange CPR-numre der er (medmindre jeg kører koden), kan jeg så skrive dette anderledes? :
Set rAlle = Range("A4:?")
Avatar billede tjacob Juniormester
23. november 2009 - 16:57 #5
Ja. Du kan bruge End-metoden:

Dim i as Long

i = Range("A4").End(xlDown).Row
Her findes den sidste række i kolonne A, fra række 4 og ned, der indeholder data. Hvis der er et hul i kolonnen vil den stoppe der.

Man kan også:

i = Range("A65535").End(xlUp).Row
Finder den første række i kolonne A, fra række 65535 og op, der indeholder data.

Så i dit tilfælde ville jeg gøre sådan:
Dim i as Long
i = Range("A4").End(xlDown).Row
Set rAlle = Range("A4:A" & CStr(i))

-Her er en anden type konvertering: i er et tal, men skal inputtes i rangen som en streng, så vi bruger CStr().

PS: tillader mig at lægge svar.
Avatar billede mt_tn Nybegynder
23. november 2009 - 19:28 #6
Ok.. men hvad så hvis jeg allerede har deklareret i som integer?
Skal jeg så give "i" i dette tilfælde et andet navn eller sådan noget?

Jeg er ny herinde. Så hvordan giver man point?
Avatar billede tjacob Juniormester
23. november 2009 - 19:34 #7
Hvis i ikke skal bruges yderligere er alt OK.
Ellers lav en anden variabel......

For at give point skal du acceptere mit svar.
Se evt her: http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede mt_tn Nybegynder
23. november 2009 - 19:49 #8
Ok.. har accepteret dig svar og givet dig point. Mange tak for hjælpen!