Avatar billede cooney Nybegynder
23. november 2009 - 08:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af E7500 processor til QuadCore eller nyere Dual-Core model

Hej

Jeg står i et problem. Jeg arbejder med en installation i London hvor en kunde har indkøbt en computer, som jeg er med til at udvikle en interaktiv installation til.

Her er computerens grundlæggende specs:
http://www.morecomputers.co.uk/extra.asp?pn=vc675et%23abu

Og her er bundkortet:
http://www.intel.com/products/desktop/chipsets/Q35-Q33/Q35-Q33-overview.htm

Jeg bad oprindeligt om en computer med helt andre specs, men fik så denne her. Installationen kræver at jeg kører tre programmer på én gang: UNITY, Max/MSP Runtime og Processing (som virker i forbindelse med en kameraapplikation). Problemet er at computeren som kunden tilbyder performer meget dårligere end den jeg har været med til at udvikle på. Når jeg sammenligner specs er det mest oplagte at det er den lidt ældre E7500 dual-core processor som halter bagefter (vi har udviklet på en QuadCore 3.06 GhZ).

Så spørgsmålet er:

1. Kan man udskifte processoren med en QuadCore model? Og hvilken én vil det i så fald give mening at bruge.

2. Hvis ikke man kan ovenstående, kan man så udskifte processoren med en nyere, stærkere og mere tidssvarende model?

3. Eller skal jeg bede dem om at købe en helt ny computer (hvilket det ingenlunde er sikkert at de accepterer).

På forhånd tak for hjælpen.
Venlig Hilsen

Jakob
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2009 - 08:30 #1
den første link virker ikke.

hent siw standalone og skriv hvad bundkortet hedder

http://www.gtopala.com/siw-download.html

jeg er ikke den store haj til processorer men så ved alle hvad bundkortet hedder. på siden kan vi sikkert finde hvilke typer den kan bruge

kig et lille stykke nede under motherboard.

andre skal ikke holde sig tilbage hvis de ved noget
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2009 - 08:57 #2
1. link duer hvis man lige læser det der står ;)

Copy/Paste:
HP DC5800 Microtower PC Core 2 Duo (E7500) 2.93GHz 2048MB 250GB DVD±RW SuperMulti LAN Windows Vista Business (Intel GMA 3100)

Main details

Processor:    Intel Core 2 Duo (E7500) 2.93GHz 3MB (L2 Cache)

Chipset:    Intel Q33 Express

Processors (Max):    1

Memory (Maximum):    2048MB (8192MB) PC2-6400 800MHz DDR2

Hard Disk:    250GB (1 x 250GB) 7200RPM SATA Hard Drive

Optical Drive Type:    DVD±RW SuperMulti

VGA Port:    1 x 15-pin D-Sub

USB Ports:    6 x USB 2.0

RJ-45 Ports:    1 x RJ-45

Sound Card:    ADI1884 codec

Network Interface:    Intel 82566DM Ethernet 10/100/1000Mbps

Graphics Device:    Intel Graphics Media Accelerator 3100

Operating System:    Microsoft Windows Vista Business downgradeable to Microsoft Windows XP Professional

Case Colour:    Carbon/Silver

Dimensions:    17.6cm (W) x 42.8cm (D) x 37.7cm (H)
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2009 - 09:05 #3
#2

ja det har jeg prøvet men det gør den ikke her lige meget hvad jeg gør.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2009 - 09:08 #4
hvad med denne link

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/th/en/sm/WF06a/12454-12454-64287-3328896-3328896-3658081.html

Processor type
Intel® Celeron® Processor 420 / 430 / 440 (1.60 to 2.0 GHz, 512 KB L2 cache, 800 MHz FSB) or Intel® Pentium® Dual Core Processor E2180 / E2200 (2.0 to 2.20 GHz, 1 MB L2 cache, 800 MHz FSB) or Intel® Core™2 Duo Processor E4500 / E4600 / E6750 / E8200 / E8400 (2.20 to 3.0 GHz, 2 to 6 MB L2 cache, 800 to 1333 MHz FSB) or Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 (2.50, 12 MB L2 cache, 1333 MHz FSB)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2009 - 09:12 #5
Ja det er vist den ser det ud til.

Cooney, er det den? I så fald kan du smide en  Intel® Core™2 Quad Processor Q9300 i den.
Avatar billede jonner40 Nybegynder
23. november 2009 - 09:16 #6
Burde kunne tage en Q9300

tjek side her specifikationer på dansk og engelsk
http://h20195.www2.hp.com/v2/default.aspx?cc=dk&lc=da&oid=3766573
Avatar billede cooney Nybegynder
23. november 2009 - 14:37 #7
Mange tak for svarene! Jeg kigger på det.

Venlig hilsen

Cooney
Avatar billede cooney Nybegynder
23. november 2009 - 16:26 #8
Hej igen

Det lader til at være gode råd i er kommet med, men jeg tænkte jeg lige ville beskrive problemet lidt mere indgående, så i måske kunne hjælpe mig med at identificere flaskehalsen.

Jeg kører, som nævnt i toppen, tre applikationer. Den første er en UNITY *.exe fil. Den næste er Max/MSP runtime som over OSC sender værdier til Max/MSP. Den sidste er Processing som kører en kameratracking applikation (og derfor noget kamerasoftware). Jeg starter først UNITY, så Max og til sidst Processing som gør at frameraten daler ret kraftigt. Den ender ca. på det halve UDEN interaktion. Når installationen igangsættes går det selvsagt langsommere. Lyder det som om det er processoren den er gal med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2009 - 17:29 #9
Har du mulighed for at tjekke i joblisten hvad der trækker kræfter?

Men umiddelbart er jeg enig i at det må være cpu ...
Avatar billede cooney Nybegynder
23. november 2009 - 19:41 #10
Jeg skaffer lige et screenshot af joblisten.

Og så et noob spørgsmål. Hvis man opgraderer til en QuadCore - finder OS'et så ud af at diregere de forskellige programmer ud på forskellige kerner?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2009 - 08:16 #11
ja ellers kan du skrive

msconfig i start boot avancerede indstillinger

sætte hak i antal processorer og det var det og prøve

http://i48.tinypic.com/ffbtch.jpg

m.v.h
Avatar billede cooney Nybegynder
28. december 2011 - 12:54 #12
Takker. Undskyld det sene svar og pointgivning
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2011 - 12:57 #13
Du undskylder for at tage piont?
Det er da nemmere et bede om svar...!
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2011 - 13:59 #14
føj for en løsning

man ved heller ikke hvad han gjorde
Avatar billede cooney Nybegynder
28. december 2011 - 15:14 #15
Hej alle

Det er altså en fejl. Hvordan hulen giver jeg point til dem der har fortjent det? Jeg får ikke muligheden ud for jeres navne.
Avatar billede cooney Nybegynder
28. december 2011 - 15:22 #16
Altså oftest kan jeg i bunden kun vælge "kommentar" eller "svar" - og kun indimellem kan jeg honorere med point til højre ud for jeres profilnavne. Jeg valgte svar løsningen, da jeg ikke kunne se nogle andre muligheder, men kan rigtignok se at pointene er blevet givet til mig selv.

Hvorfor optræder point muligheden kun en gang imellem? Er der noget man skal godkende først?
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2011 - 18:13 #17
Hvis der er afgivet et svar, kan du acceptere det.
Har du ikke mulighed for at acceptere et svar, er der kun lagt kommentarer.
Så skal du bare bede om et svar fra dem der hjalp.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2011 - 18:14 #18
Kig også www.eksperten.dk/faq#faq-3 og underpunkter