Avatar billede freddiebaby Nybegynder
27. oktober 2009 - 13:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

NAS harddisk der opfylder bestemte krav

Hej
Er ikke særlig godt inde i stoffet omkring NAS.
Har brug for hjælp angående en specifik NAS løsning:

Mindst 1000GB
Mulighed for Download/Upload af filer fra udlandet igennem en comp.
Evt. mirroring, altså opdele kapaciteten i mindst to dele, for at mindske risikoen for tab af filer.

Har intet fastlagt budget, et par tusinde er okay.

På forhånd tak,
Frederik
Avatar billede der_kommandant Praktikant
27. oktober 2009 - 13:30 #1
Jeg har selv en Synology DS-209 (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=synology&sp=all&pid=500273) - den kan alt det du angiver som krav og meget mere til.

Alt efter dit budget, kunne du fylde Synology boksen med 2x1,5TB i raid1, så er du dækket ind backup mæssigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 13:40 #2
Størrelsen afgør du selv ved dit valg af diske, og om du vælger en løsning med 2, 3 eller 4 diske.

Hvis du f.eks vælger en 4 disk løsning, og kører med RAID5, så vil 4 diske på hver 500GB give dig en NAS med 1,5 TB plads.

Du behøver ikke mirror på en RAID5, da den anvender paritets data fordelt på alle diske, med henblik på gendannelse af en disk efter disknedbrud.
En RAID5 med 4 diske giver dig 3/4 af den totale plads på alle diskene.

Hvis du vælger en 2 disk løsning, og du ønsker mirror på den, så skal du bruge 2 diske på hver 1 TB for at have 1 TB plads på din NAS.
En mirror giver dig 1/2 af den totale plads på diskene.

Et budget på 2000 er i underkanten, da 2 disk NAS koster små 2000 for den billigste og en 4 disk NAS koster omkring 2500. Til dette skal lægges udgiften til harddiske.
4 X 500 GB diske koster omkring 1500 og 2 X 1 TB diske koster omkring 1200.

Så du ender op på 3200 for en 2 disk NAS og 4000 for en 4 disk NAS.

Dette giver dig ikke en 24/7 NAS, da du i så tilfælde bør anvende RAID tilpassede diske, og de koster ca. det dobbelte af almindelige diske.
Det vil bringe prisen på en 2 disk NAS op på 4400, og en 4 disk NAS op på 5500.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 13:49 #3
Man kan så udregne prisen du skal betale pr. 1 TB NAS.

2 disk version i mirror koster 3200/TB uden RAID diske og 4400/TB med RAID diske.

4 disk versionen i RAID5 koster 2666/TB uden RAID diske og 3361/TB med RAID diske.

En 4 disk version NAS kan også køre med blot 3 diske og RAID5, og så sparer du 360/600 ig får nøjagtig 1 TB NAS.
Du skal blot vide, at skulle du ønske at anskaffe endnu en disk, således at du kommer op på 4 diske, så skal systemet reformateres i forbindelse med introducering af endnu en disk i RAID 5.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 13:57 #4
En RAID5 med 3 diske giver dig 2/3 af den totale plads på diskene.

En RAID 5 anvender altid den ene disk til paritet, og resten til data, derfor 2/3 ved 3 diske, 3/4 ved 4 diske.

En anden ting du skal overveje, er dit netværk. Har du IKKE gigabit netværk, skal du ikke forvente mere end 12,5 MB/s i reoretisk overførselshastighed, og så tager store filer nagt tid at overføre. I praksis får du omkring 10 - 11 GB/s
Et gigabit netværk vil give en teoretisk overførselshastighed på 125 MB/s