Avatar billede jbob Nybegynder
19. oktober 2009 - 13:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man flytte sin XP-instalation til ny hardisk

Jeg har XP installeret på en gammel IDE harddisk men jeg vil hellere have den over på en hurtigere SATA disk.

Findes der en måde at flytte hele XP-installationen på uden at skulle geninstallere det hele?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2009 - 13:13 #1
Hvis ellers din hardware er den samme ud over hardisken, tror jeg faktisk godt at det kan lade sig gøre med en ASR-backup/restore.

Se evt. http://www.petri.co.il/whats_asr_in_windows_xp_2003.htm

En ASR-backup tager alt på din system-disk (C:, Windows, programer, osv.) og hvis du laver en restore efter at have udskiftet til den nye hardisk, vil det måske kunne lade sig gøre uden de store problemer...
Avatar billede ksoren Nybegynder
19. oktober 2009 - 14:07 #2
Et hvilket som helst kloneværktøj kan flytte den over.

Hvis du ønsker et men, så er det hvis den nye harddisk skal køre i native sata mode, så skal du lege lidt med en sata driver og regedit.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2009 - 14:20 #3
Du kan gøre det med dette freeware program. Hvis din HD er meget
gammel og ualmindelig langsom, vil du nok opleve en forbedring,
men bare det at skifte fra Ide til Sata rykker ikke så meget, at
det kan betale sig at skifte.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2009 - 14:32 #4
Det kan klart håndteres med et kloningsværktøj som Norton Ghost eller lignende.
Nu ville jeg prøve med de gratis alternativer først :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2009 - 14:39 #5
EASEUS Partition Master 4.0.1 Home Edition - New Upgrade! FREE FOR HOME USERS ONLY. Den er altså gratis.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2009 - 14:42 #6
Ok. Fedt nok. Tak for linket. Det virker umiddelbart ret spændende.
Avatar billede jbob Nybegynder
19. oktober 2009 - 16:36 #7
Mange tak for svarene!

Jeg tror jeg vil prøve med det gratis program (måske skulle jeg lige overveje om det overhovedet kan betale sig som off-line skriver). Må jeg give pointene til Off-line ;-)
Avatar billede off-line Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:32 #8
Takker! Ja man kan nemt blive skuffet i sine forventninger til
Sata diske. Jeg kan ikke selv mærke forskel, men det kan formodenlig
påvises ved en måling. Men det kan vel være ligemeget:)