15. oktober 2009 - 19:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Navision í baglås

Vi får denne meddelse i Navision, en gang daglig HMM :-(
Serveren svarer ikke længere (TCP/Ip error ECONNRESET).
Prøv nedenstående i den angivne rækkefølge for at løse problemet:
1) Start klienten igen.
2)Start serveren og derefter klienten igen.
3)Kontroller TCP/IP-installationern.

Yderliger oplysninger finder du i dokumentationen til netværket. Kontakt systemadministratoren, hvis du har brug for hjælp.

Hvad er gået galt HMMM
Erik
Avatar billede amtoft Novice
16. oktober 2009 - 08:36 #1
Det kan evt. være en backup-procedure der lukker Navision-server delen ned.
Det er meget normalt at backup-programmet lukker server-delen ned, så længe der tages backup af databasen.

mvh Brian
Avatar billede didb Nybegynder
16. oktober 2009 - 08:48 #2
Hvad gør I for at komme på igen?
Genstartet i servicen eller serverne, eller kommer i bare pludselig på igen?

Anders
Avatar billede cpfrande Nybegynder
19. oktober 2009 - 08:23 #3
Hej,

For mig er det ikke sandsynligt at backup-processen lukker jeres Navision-server ned som tidligere beskrevet herinde. Har man opsat backup korrekt (og bruger Microsofts egen) så kan det gøres samtidig med at brugerne arbejder på systemet - det er intet problem. Hvis det er opsat anderledes, så er det helt klart en kæmpe fejl!

Jeg har dog en række spørgsmål:
Får alle på systemet denne fejl?
Hvis ja, på samme tidspunkt?
Hvis nej, har personen, der får fejlen så mistet sin netværksforbindelse til jeres netværk?

Fejlen betyder helt præcist at der ikke længere er kommunikation mellem klienten og serveren. Kommunikationen holdes i live hele tiden - også selvom man blot har Navision-klienten åbnet men ikke arbejder i den. Hvis man derfor f.eks. ryger af et trådløst netværk i 1 - 5 minutter, så er det nok til at forbindelsen lukkes mellem klienten og serveren.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
19. oktober 2009 - 18:47 #4
Er det samme tidspunkt på dagen? Hvilken Nav-version, client og og server.exe?

Jeg tillader mig at forudsætte at i naturligvis IKKE kører trådløst..
26. oktober 2009 - 18:01 #5
Hej
Undskyld min sene opdatering af spørgsmålet,
Det er den samme bruger og det sker altid nogenlunde samme tid på dagen. Der bliver ikkke kørt backup samtidig, det sker altid om natten.
Vi kører Vista 64 bit.
Det skal siges at der er installeret Windows Virtual PC ovenpå vista, for at navision kan kører.
Maskinen kører ikke trådløst.

De andre arbejdsstationer, kører på samme måde men får ikke fejlen.

Jeg har ikke kontroleret om bruger mister sin netværksforbindelse til j netværket, når navision går død.
vi lukker navision helt ned på maskinen, og starter den op igen, så kan vi kører vidre.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
27. oktober 2009 - 10:03 #6
Når det er så regelmæssigt..tjek eventloggen system og application umiddelbart før og efter fejlen både på den virtuelle pc og host pcen. Fejlmeldingen fra Nav bør stå i application loggen (den du rapporterer). En enkel netværkstest, er at åbne en rdp-session på virtuel og host eks mod en anden pc eller server. RDP'en er lgieså kritisk med netværksforbindelsen som NAV.

Den pågældende bruger - kører vedkommende et tungt job ala massefakturering, kommunikation til webshop eller andet? Ved en længerevarende timeout i kan klienten afbryde fordi den tolker forsinkelsen som en afbrydelse.

Du sktiver i lukker (genstarter maskinen - både virtuel og host?). Hvad melder NAV hvis i ikke gør det?

Tjek også at strømstyringen ikke lukker for netkortet og harddisken..
27. oktober 2009 - 20:06 #7
Hej
Vi lukker ikke maskinen ned, men navision og starter den op igen.
Jeg vil se eventloggen igennem, og se om der er nogle hints
04. november 2009 - 18:24 #8
Hej har ikke fundet fejlen, men vi er ved at få lavet nyt netværk.
Så vi finder nok ud af det i den forbindelse.
Tak for interesse i mit spørgsmål.
Point kan jeg dele ud til dem der har deltaget i mit indlæg.
Så I kan jo smide et svar.
Erik
Avatar billede sten2004 Nybegynder
04. november 2009 - 18:44 #9
Hej Erik

Vil gerne høre om i får løst jeres problem. Når i kører NAV i virtuel pc formoder jeg, der er tale om identiske NAV versioner de virtuelle pcer imellem. Hvis du ikke ved hvordan du tjekker klient-versionen så lokaliser fin.exe el. finsql.exe højreklik og klik fanebladet version.

En geninstallation af NAV-klienten kan også løse uforklarlige problemer, sågår sletningen af zup-filen kan hjælpe..
04. november 2009 - 19:44 #10
Hej Sten2004
Nav versioner er identiske
Vi har 2 pc der kører med Virtuel pc, da Nav udgaven vi kører ikke kan køre på Vista 64 bit.
der kører også 2 maskiner med xp hvorpå Nav også kører.

NAV-Klienten ligger på servern.

Du skriver:
En geninstallation af NAV-klienten kan også løse uforklarlige problemer, sågår sletningen af zup-filen kan hjælpe..

Den sætning forstår jeg ikke lige :-), du mener
sågar sletningen af zup-filen kan hjælpe.. ??

Personen med problemet, skal af og til have skabt en ny Zup fil.
da noget går galt.

Så måske er det her noget går galt?
Erik
Avatar billede sten2004 Nybegynder
05. november 2009 - 11:53 #11
NAV klienten er ikke beregnet til at ligge på et share! NAV klienten skal enten installeres eller kopieres til den lokale pc, medmindre NAV klienten afvikles via en terminalserver i RDP-session.

Zup-filen er en temporær fil der oprettes af NAV klienten. default placeres den under ..\user\application data. Filen indeholder brugeroprettede genveje, menuer, farver og filtre mm.. Typisk er det et filter der oprettes som beskadiger zup-filen, men i dit tilfælde kan det være en timeout.

Geninstallation af klienten eller genkopiering af mappen med klienten er uafhængig af en evt sletning af zup-filen :-)

Kopier mappen, hvor fin.exe ligger i på serveren, over på den virtuelle pc. Opret en genvej til fin.exe på skrivebordet. Tjek starparametrene på den genvej i har aktiveret NAV fra tidligere
typisk fin.exe servername=xx,nettype=tcp  (xx kan også være en ip-adresse. Bruger du ipadressen på database serveren, slipper du for at oprette record i host og service fil, medmindre i kører flere NAV DB-servere.
18. november 2009 - 20:02 #12
Hej det skal prøves, har ikke haft tid til at gøre noget ved problemet endnu.
Mon ikke man kan få tid til det.
Det er korekt at Zup filen ligger sig i mappen du nævner.
Erik
30. november 2009 - 17:44 #13
Jeg tror fejlen er fundet, skift af netkort har åbenbart virket,
Den er ikke røget af i en hel uge.
Håber og ber.
:o)
Point deles ud
læg svar Steen
>>>>Tjek også at strømstyringen ikke lukker for netkortet og harddisken.. <<<<
Det ledte os på rette sti Tak for det.

Erik
02. december 2009 - 08:12 #14
Point til dig