Avatar billede mvm-hjaelp Nybegynder
13. oktober 2009 - 15:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel hjælp:

Hej,
Jeg har brug for hjælp til en form for timeseddel jeg har lavet.
Jeg har bl.a. tre kolonner: én for Afdeling (A,B,C...), én for produkt (1,2,3...) og én for opgavetype (løb,cykel,status,læse).

Jeg kan fx. have følgende muligheder:
A - 1 - løb
A - 2 - status
B - 3 - Læse
B - 3 - Status
osv.

Disse forskellige muligheder er forudbestemte fra et andet system. Til disse muligheder skal man så taste antal timer man har arbejdet på dag.
Jeg vil så gerne have, at excel hjælper mig med at sortere, så hvis en medarbejder i den første kolonne har valgt 'Afdeling' 'A', så kan der kun vælges 'Produkt' '1' eller '2' (produkt 3 findes kun nemlig kun i 'Afdeling' 'B'). I den tredje kolonne skal mulighederne 'løb', 'cykel', 'status' og 'læse' så kunne vælges (det er ikke nødvendigvis alle 'opgavetyper', der kan vælges til alle 'produkter'.
På denne måde ville jeg kunne sikre, at mine medarbejdere ikke får tastet en forkert kode.
Er det muligt?

Selve beregningen af timer har jeg styr på.

Hilsen mvm
Avatar billede aitnemed Novice
13. oktober 2009 - 20:04 #1
Hvis jeg har forstået dig korrekt, så burde du kunne løse det ved at bruge datavalidering.

Markér den kolonne eller de celler, som du ønsker at kontrollere har det rigtige indhold.

Derefter klikker du på datavalidering.

Du finder datavalidering på fanebladet "Data" i gruppen "Dataværktøjer".

Der åbner et pop-up vindue og på fanebladet indstillinger skal du i dropdown-feltet vælge "brugerdefineret".

Her vil du så selv skulle lave et tjek i retning af:

[pseudokode] If celler in kolonneB notEquals forbudtVærdi(forbudtVærdi = if celle in kolonneA equals værdi1 then forbudtVærdi equals enVærdi ifNot then if kolonneA equals værdi2 then...)[/pseudokode]

Håber at det giver mening.
Avatar billede mvm-hjaelp Nybegynder
13. oktober 2009 - 21:39 #2
Hej,

Jeg tror du har fanget det. Desværre kan jeg ikke lige få den rette formel sat op, og det er jo den der er vigtig, men det kan være, at det lykkes efter en nattesøvn :-)
Avatar billede aitnemed Novice
13. oktober 2009 - 23:36 #3
Hmm... prøvede lige selv at skrive formlen, men strandede der, hvor jeg skulle validere på mit eget input... Irriterende!

Jeg faldt dog over en forklaring, som jeg er sikker på passer lige på din situation.

http://www.mrexcel.com/archive/Formulas/22496.html

Kort fortalt skal du stadig bruge datavalidering, men i stedet for brugerdefineret skal du vælge Liste og så bare refere til en celle, som via en formel returnerer forskellige lister med tilladte værdier alt afhængig af, hvad der er indtastet i den overvågede celle.
Avatar billede mvm-hjaelp Nybegynder
14. oktober 2009 - 10:31 #4
Perfekt:-)
Nu har jeg fået løst mit problem.

tak for hjælpen:-)
Avatar billede mvm-hjaelp Nybegynder
14. oktober 2009 - 10:40 #5
Hej aitnemed,

Hvis jeg skal kunne give dig point, skal du lige skrive din sidste besked som et svar og ikke som en kommentar.
Avatar billede aitnemed Novice
14. oktober 2009 - 10:47 #6
Super at du kunne bruge det. :o)