Avatar billede pemaje Nybegynder
10. oktober 2009 - 11:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Companyweb

Vi har lige fået installeret en ny SBS 2003 server.
Problemet er følgende:

Vi kan få access til company fra alle clienter lokalt.
Vi kan få access til company fra eksterne PC'er der ikke har været på domænet.
Det vi ikke kan er, at komme på companyweb med bærbare clienter fra domænet der tages med og kobles op remote?

Er der nogen der kan hælpe med dette "mindre" problem :-)
Avatar billede kgkg Nybegynder
10. oktober 2009 - 17:11 #1
Du kan vælge hvad der skal være adgang til udefra, når du kører Connect to the Internet wizarden.
Avatar billede pemaje Nybegynder
10. oktober 2009 - 21:26 #2
Hej og tak for svaret.

Jeg er helt med på, at jeg kan vælge hvad der skal være adgang til. Det er sådan set heller ikke mit problem.
Som jeg skriver ER der adgang udefra, men kun fra PC'er der IKKE har været koblet fast op på domænet via internt LAN og som ikke er registreret på domænet. Alle bærbare PC'er som er registreret på domænet kan ikke komme på remote via companyweb.
Lokale klienter og eksterne ikke registrerede PC'er har ingen problemer. Det er det der undrer mig.
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. oktober 2009 - 01:49 #3
Jeg bliver lidt forvirret over det du skriver. Så jeg skal lige høre om jeg forstår dig rigtigt.

Som jeg forstår det, så skriver du at du har adgang til companyweb fra en hvilken som helst computer så længe du er på LAN. Ligegyldigt om de er meldt ind i domænet eller ej?

Men når du vil tilgå companyweb fra WAN siden, så virker det ikke.

Er det rigtigt forstået? Og så læste jeg lige #2 et par gange og så blev jeg i tvivl igen ;)

Hvilket IP Range kører du i på SBS'en?

Hvordan prøver du at tilgå companyweb? Hvad skriver du i adresse linjen?
Avatar billede pemaje Nybegynder
11. oktober 2009 - 08:41 #4
Jeg tager lige alle mulighederne en af gangen

1. En klient på LAN der er tilmeldt domænet (der er oprettet en klient i SBS)
Vi kommer direkte på companyweb med http://companyweb alt virker!

2. En PC på LAN der ikke er tilmeldt domænet
Vi kan logge på companyweb med http://companyweb alt virker!

3. En remote PC der ikke har været koblet fysisk op på domænet (følgende oprettes i 'hosts' filen: '93.xxx.xxx.xxx  companyweb', hvor 93.xxx.xxx.xxx er vores IP adresse)
Den kommer op og beder op bruger login og vi kan logge på companyweb med http://companyweb alt virker!

4. En remote PC der HAR været koblet fysisk op på domænet (Der er oprettet en computer på SBS serveren der modsvarer navnet på denne PC) PC'en tages under armen ud i verden og anvendes via mobilt bredbånd eller fast ADSL.

Vi får 'siden ikke fundet' når vi prøver med http://companyweb (der er lavet før omtalte 'hosts' fil).

For at opsummere, så virker det fra LAN siden, og fra WAN siden virker det med alle andre PC'er en klienter der anvendes remote.

IP-range er 10.10.1.x / 255.255.255.0
Serveren er 10.10.1.3

Jeg skriver http://companyweb i adresse linien over LAN og det samme via remote, men her har jeg oprettet en 'hosts'-fil der peger på vores IP-adresse.

Alt fungerer, bare ikke for klienter remote, jeg har derfor noget policies, wins eller DNS tiltænkt for at skabe fejlen, men kan ikke finde ud af hvad.
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. oktober 2009 - 11:59 #5
Hvilken IP range kører dem der ikke kan komme på? Kører de i det samme IP range som du gør i firmaet eller er det forskelligt.

Hvilken IP peger din DNS på, når computeren er i firmaet og hvilken IP peger DNS'en på når computeren er remote.

Hvad sker der hvis de er koblet op via VPN (med Connection Manager)

Grunden til spørgsmålet er at jeg før har set problemer med SBS Domæne computere som kører med det samme IP range derhjemme som i firmaet og så kan der opstå der problemer med at en domæne PC tror at den er på firma LAN'et men der er selvfølgelig DNS problemer, da der ikke er adgang serveren.
Avatar billede pemaje Nybegynder
11. oktober 2009 - 12:59 #6
Når de er remote kører de via udbyderens mobile bredbånd og deres DHCP IP-adresse.

For eksempel har jeg en Klient der hedder TEKNIK. Når denne er koblet på domænet har den følgende IPconfig /all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Teknik
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . : MED.local
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : MED.local
                                              MED.local

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 3:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : MED.local
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R)2566MM
                                  Gigabit Network Connection
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-17-42-95-2F-51
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.1.14
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.1.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.1.3
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.10.1.3
Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 10.10.1.3
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 11. oktober
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. oktober
--------------------------------------------------------------

Når den er remote (3's mobilt bredbånd - Dette fungerer med en PC der ikke er koblet op på domænet) har den følgende IPconfig /all:

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Teknik
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . : MED.local
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : MED.local

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 3:

Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-17-42-95-2F-51

PPP-netværkskort 1.3G:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 95.209.239.12
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 95.209.239.12
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.251.201.177
Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 10.11.12.13
Sekundær WINS-server . . . . . . . . . . . . : 10.11.12.14
NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
--------------------------------------------------------------

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det har noget med det primære DNS suffix 'MED.local' vs. DNS-servernes IP-adresser at gøre...
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. oktober 2009 - 14:08 #7
Og hvad med hvis de er koblet op via VPN.

Så'n lige pt. kan jeg ikke lige gennemskue problemet, men jeg foreslår dig at stille spørgsmålet her: http://it-experts.dk
Avatar billede pemaje Nybegynder
06. juni 2010 - 01:11 #8
lukker