Avatar billede Den_uheldige Nybegynder
03. oktober 2009 - 01:12 Der er 5 kommentarer

Genoprettelse af Illustrator-filer fra formateret harddisk partition

Jeg har i forbindelse med re-installation (og dermed formatering) været så uheldig (nogle vil nok kalde det dum) at formatere den forkerte partition på min harddisk... Dermed har jeg jo mistet en del filer som jeg meget gerne vil have fingre i igen. Det er lykkedes mig at finde en stor del af mine billed-filer (jpg) vha. et program, der heder "Easy Undelete", hvilket jo er fantastisk, men jeg har stadig en del andre filer som jeg ikke kan finde.
Det drejer sig primært om .ai-filer, altså filer fra Adobe Illustrator. Jeg har forgæves forsøgt at gennemsøge nettet for programmer der vil kunne finde sådanne filer, men indtil videre uden held. Nogen der kender et program, der kan finde .ai-filer?
Det er ikke noget krav at det er gratis, men jo billigere jo bedre! (selvfølgelig...) Håber der er nogen der kan hjælpe :-)

(Jeg kører med Vista som styresystem og med en NFTS-formatering (mener det er den rigtige forkortelse... IKKE FAT i hvert fald ;-))
03. oktober 2009 - 11:03 #1
Velkommen til E. ...

... under alle omstændigheder så må den pågældende harddisk/partion ikke på nogen måde bruges i aktivt brug!!! Skal være 'dum' SLAVE i en andet system for at der skal være den mindste smule chance!!!

PS: Valgte kategori [E-løsninger] er måske ikke lige den smarteste i den retning ?

Kategorien http://www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Andet/ ville nok have være bedre ...
Avatar billede Den_uheldige Nybegynder
03. oktober 2009 - 11:10 #2
Tak for velkomsten :-)

SÅ dum er jeg dog heller ikke! ;-)

Ok, tak, er der nogen måde jeg kan flytte mit spørgsmål, eller skal jeg oprette det samme spørgsmål i den kategori du nævner?
(Jeg tænkte nok ikke lige så hurtigt i nat da jeg oprettede det... fandt et lignende spørgsmål der lå i denne kategori... derfor :-) (Ja, jeg var ikke i stand til at tænke selvstændigt på daværende tidspunkt ;-)).
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2009 - 11:54 #3
Jeg er rigtig glad for det gratis program Recuva:
http://www.piriform.com/recuva
Jeg er ikke sikker på om det er bedre end Easy Undelete (som jeg ikke kender), men det er da et forsøg værd.
Avatar billede Den_uheldige Nybegynder
03. oktober 2009 - 16:43 #4
Det virker fint, det program! :) Tak! Det kan dog heller ikke finde Illustrator-filer, men har til gengæld fundet ud af at både det program som du har anbefalet og det jeg brugte i første omgang har fundet masser af Illustrator-filer.... bare som pdf-filer :) Disse kan sagtens åbnes i Illustrator så det løser egentlig mit problem... men nu har jeg fået et nyt... Nogle af de filer jeg har fundet er ældre versioner af mine gamle filer?? Jeg har fundet flere filer som jeg er sikker på at jeg har arbejdet mere på end de gemte kopier jeg har kunnet finde. Er der nogen der har en forklaring på det?
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:23 #5
Du siger, at du kører med Windows Vista.

Heri er der en funktion, der hedder shadow copy, som er noget versionsstyring.

Hvis du er heldig, har det været koblet til. Jeg mener dog ikke, at det er sat til som default.

Prøv at højreklikke på fil(erne) og vælg 'egenskaber'. Find fanen 'tidligere versioner'. Er her nogen? I så fald burde de kunne gendannes.

Jeg ved godt, at det ikke er en tidligere version, men nærmere en senere, men prøv lige at se efter det alligevel.

Held og lykke.