Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:02 Der er 25 kommentarer

Udbyder lukkede internettet

Før weekenden oplevede jeg pludselig, at der ikke var adgang til internettet. En opringning til udbyder (Telenor) afklarede, at det var dem, der havde lukket. De påstod, at der blev "sendt" fra min PC. De sagde, det var en Koobface-infektion.

De ville ikke genåbne med mindre jeg formatterede min PC. En Koobface-ingektion, der KUN kan fjernes med formattering? Vrøvl! Men Telenor var hverken til at hugge eller stikke i.

Jeg havde Norton Internet Security 2009 - nu opdateret til 2010. Jeg har Malwarebytes' Anti-malwarebytes og SUPERAntiSpyware, som jeg opdaterer dagligt og skanner med som ekstra et par gange om ugen.

Jeg besøger hyppigt onlineskannere som F-Secure, House Call, OneCare og BitDefender.

Jeg havde aftenen før opdateret og kørt SAS fuld skanning. Den fandt intet. Før jeg formatterede kørte jeg den igen. Kørte også NIS 2009, der jo opdaterer og skanner automatisk. Kørte endvidere MBAM, hvis definitioner var godt 48 timer gamle.

De fandt intet. Min maskine er altid fuldt opdateret - bruger Belarc, Secunia PSI og F-Secures Health Check.

Min maskine var ikke inficeret - det er den aldrig, det sørger jeg jo for. Jeg var ikke blevet kontaktet eller varslet af udbyder om noget problem. Jeg havde ingen dokumentation fra udbyder. Og alligevel tvang man mig til at formattere en pinligt ren maskine. Jeg troede, man skulle have en dommerkendelse for at gøre den slags?

Jeg har ikke sat noget POP3-server op i min email. Bruger webmail i stedet. Så det kan altså ikke være fra den, der blev "sendt".

Kan nogen hjælpe mig med at opklare, hvad der kan være forklaringen her?

Jeg kan tilføje, at jeg selv "sender" på livet løs. Som her på et forum. Jeg "sender" også på masser af blogge. På alle tider af døgnet.

Jeg har aldrig tidligere haft et problem med udbyder.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
27. september 2009 - 23:09 #1
Har du et ikke-sikret trådløst internet? I så fald kan det jo misbruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2009 - 23:10 #2
Eller en gammel PC i huset som bruges af børnene ?
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:11 #3
Nej, det er ikke trådløst. Det foregår med Zyxel-modem i telefonstikket. :-)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2009 - 23:12 #4
du siger da bare til de knejter der sidder i telefonslugsen at du har omformateret

det er nu heller ikke pop3 der er problemet
Koobface har sikkert en indbygget SMTP engine, som sender mail
Om du er inficeret ved jeg ikke, men hvis du er kan den nemt stå og sende 10.000 mails ud i timen, og så er det klart at de lukker for din forbindelse
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:13 #5
Nix. Der er ikke børn ellere andre "misbrugere" på PC'en. Og som sagt: Den PC var totalt clean.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:16 #6
Men jeg tror ikke på, at der skulle eksistere en infektion, som hverken SAS, NIS eller MBAM kan identificere. Det er simpelthen det. Jeg tror ikke på, at maskinen var inficeret - den krøte perfekt. Hurtig og veltrimmet. Ingen underlige søgeresultater. Ingen vrøvl med IE8.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2009 - 23:19 #7
Noget P2P software ?
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:23 #8
Det bruger jeg ikke. Jeg eksperimenterede med det for 3 år siden. Downloadede 2 ting. Så fandt jeg ud af, hvad P2P er for noget og slettede det hele. Downloads og selve programmet røg ud.

Jeg har heller ikke Open DNDS, bruger heller ikke proxserver.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:29 #9
Jeg kunne få udbyder til at konkretisere, hvad "sender" skulle betyde. Hvormeget "sendes" der? Hvor tit? Det kunne de dårligt informerede medarbejdere ikke svare på. De anede ikke, hvad sagen gik ud på.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:30 #10
Ikke! Kunne ikke få udbyder til...
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2009 - 23:33 #11
men du omformaterede alligevel, og lod et par skoledrenge trække dig rundt i manegen
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:40 #12
Hvis udbyder havde haft lidt ide om, hvad sagen gik ud på, kunne jeg jo have renset mine logs og være gået ind i regedit og fjerne registreringen.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:40 #13
Ja. Jeg er er afhængig af den internetforbindelse.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
27. september 2009 - 23:48 #14
Jeg havde i øvrigt også SpywareBlaster installeret.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2009 - 23:49 #15
så melder jeg pas
og denne tråd er sådan set ligegyldig, da vi aldrig finder ud af hvad du var inficeret med
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 00:02 #16
Nej, helt ærligt! Det er IKKE ligegyldigt! Jeg er meget afhængig af internettet og jeg forstår ikke, at man kan kappe forbindelsen uden varsling og uden dommerkendelse.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
28. september 2009 - 00:12 #17
når du er inficeret, med en smtp enigne der sender mail i hobetal, er det klart at de stopper forbindelsen.

det kan vel ikke være meningen at din pc slammer folks mailboxe til, og vi skal vente på en dommerkendelse for at få stoppet dette vanvid

der skal jo heller ikke nogen dommerkendelse til at stoppe en spøgelses bilist, vi skal godt nok vente på retsagen, men klovnen er i det mindste standset
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 00:24 #18
Men man kunne ikke sige, hvor længe, det havde stået på. Og det lyder da mærkeligt, at 3 velrenommerede og fuldt opdaterede programmer intet kunne finde. Og hvorfor er det intet om denne nye Koobface-variant på nettet? En variant, som kendte anti-malware programmer end ikke kan diagnostisere? Og hvor er dokumentationen for, at kun en formattering kan fjerne den variant?
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 00:57 #19
Det er det, jeg ikke fatter:

1. En Koobface-variant, som ingen har hørt om
2. En Koobface-variant, som ikke kan diagnosticeres
3. En Koobface-variant, som kun formattering kan fjerne

En hemmelig Koobface-variant, med andre ord.
28. september 2009 - 06:50 #20
... står der noget i Telenor's betingelser/regler at de er beretiget til den handling, bare sådan lige ?

Mon de forveksler det med dette -> http://www.eksperten.dk/spm/886731

Og så burde http://www.spamhaus.org/ have 'fanget' det ? Se evt. i http://www.eksperten.dk/spm/885910#reply_7448383 ...
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 11:41 #21
Tak, karise_larry, der var noget at gå igang med. Det kan ikke være min POP3 mail for jeg har ikke sat den op. Men det kan jo være andet, der er på færde. Jeg vil til bunds i det her. Det kan ikke passe, at en toptrimmet maskine, der er fully patched på både OS og alt andet software, står og spammer en ukendt Koobface, som ingen anerkendte antimalwareprogrammer kan identificer e.

Det er vildt urimeligt at få et ultimatum: formatter eller vi lukker ikke op for nettet.

Der er masser af andre muligheder, når det gælder malware.
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 12:04 #22
Deres betingelser er en ladeport:

De "forbeholder sig ret til i særlige tilfælde midlertidigt at
begrænse mulighederne for anvendelse af Internettjenesten pga.
drifts- og sikkerhedsmæssige forhold."

Fra pdf: http://www.telenor.dk/Images/ccp_bonus_og_fri_betingelser_4_0_tcm69-69408.pdf
Avatar billede Flertallet Nybegynder
28. september 2009 - 12:24 #23
Ladeporten betyder, at vi er tilbage ved lovgivningen. Det er kun Folketinget, der kan lave love. Et firma kan ikke lave vilkår, der sætter forbrugerbeskyttelsen ud af kraft. Ellers kunne alle jo bare lave deres egne betingelser og så var love uden betydning.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 13:52 #24
Hmfr!!! Hvorfor lukker de ikke bare den port der er tale om. Sådan nogle amatøre. Har selv arbejdet hos en ISP og der skete det helt automatisk og i en tidsbegrænset periode.

Du skal da ikke finde dig i at de helt lukker. Ring til deres support afd. og få dem til at finde ud hvad der sker. Kundeservice er ikke til den slags!
Avatar billede silleellis Nybegynder
28. september 2009 - 15:55 #25
Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg har styr på den her maskine og jeg vil ikke finde mig i at blive umyndiggjort på den her måde. Jeg vil selv bestemme, hvordan eventuel malware skal fjernes. Hvis der ellers var noget. SAS, MBAM og Norton var fuldt opdateret både mht. definitioner og versioner. Den nye NIS 2010 er først blevet udrullet nu. Det kan ikke passe, at der var en "spambot" inde her.