Avatar billede ulykken-smed Juniormester
22. august 2009 - 08:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lav forespørgsel fra 2 tabeller

Hej
Hvordan kører man data samnmen fra 2 tabeller.
De ville sige at i den ene står der f.eks. kollone med Sælger og ordre nummer, og i den anden tabel f.eks ordre nummer og kunde.
Hvordan kører man dem sammen når den samme sælger går igen flere gange.
Jeg er helt ny i access så helst ikke for teknisk.
Avatar billede mugs Novice
22. august 2009 - 09:59 #1
Det er et spørgsmål om et oprette relarioner melem de 2 tabeller. Du kna gøre det i relationsvinduet (outer joins) eller i selve forespørgslen (inner joins). Hvad du vil bruge er en smagssag.

I relationsvinduet henter du begge tabeller ind og klikker på feltet ordrenummer og trækker nu musen hen til den anden tabel, så er relationen oprettet.

Men du kan godt få en problem her, idet feltet ordrenummer sandsynligvis kun kan eksistere een gang i hver tabel.

Men hvad vil du se? Vil du se alle ordrer for en bestemt sælger?
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
22. august 2009 - 10:03 #2
Ja det er ordre nummer pr sælger
Avatar billede mugs Novice
22. august 2009 - 10:14 #3
Så trækker du relationen mellem feltet sælger i hver tabel. Typen skal så være een til mange, idet jeg antager at en sælger kun kan optræde enn gang i den ene tabel og mange gange i den anden (en sælger kan have mange ordrer).

Men jeg kan ikke lide, at du hat ordrenummeret 2 gange i db, det vil give redundante data (gentagne data). Jeg vil lave en 3. tabel, hvor du har felterne sælger og kunde samt ordrenummer + andre relevante data. Så trækker du relationer mellem sælger-felterne og kundefelterne. Du kna lave kombinationsbokse for at undgå stavefejl. Nu kan du lave oversigter over ordrer pr. sælger og  ordrer pr. kunde
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
22. august 2009 - 10:27 #4
nu lykkes det for mig, tak for hjælpen
Avatar billede mugs Novice
22. august 2009 - 10:39 #5
Selv tak og tak for point.