Avatar billede pugmand Nybegynder
03. august 2009 - 16:35 Der er 8 kommentarer

virus på hp bærbar, vista, recovery

min søns hp g 7000 bærbar har med stor sandsynlighed fået virus. den står bare med timeglas (cirkel) og vil ikke noget. jeg har så "recovered" den fra recovery partitionen på harddisken det så ud til at virke ok, den formatterede og vindows vista ser nyinstalleret ud..
men den vil stadig ikke ret meget, er meget langsom står bare i timeglas og hænger og går i stå når den skal gøre noget, . jeg har installeret tdc sikkerhedspakke, men det vil den heller ikke køre, programmet går i stå  lod den stå natten over, men næste morgen var den bare genstartet.. somom der stadig er virus.. bliver computeren ordentlig formatteret med dennne recovery ??
hvad gør jeg ved den ?, jeg har ingen vista cd, jeg har en xp .kan/ bør jeg installere det ? kan jeg recover den hvis jeg formatterer "rigtigt" ?
03. august 2009 - 16:47 #1
Tanke: ... har du gennemført proceduren UDEN netværksforbindelse ?

...har installeret tdc sikkerhedspakke... - hvilken 'pakke' var på oprindeligt/i recover 'pakken' ?

Har du derefter husket 100% WindowsUpdate ?
Incl Vista ServicePack1 + ServicePack2 ?
Avatar billede pugmand Nybegynder
03. august 2009 - 17:09 #2
jeg har lavet det med netværksforbindelse efter recovery.. jeg kan ikke huske hvilken pakke der var .. men jeg afinstallerede  det før jeg installerede tdc pakken. jeg har forsøgt atladet den opdatere men den går bare i stå uanset hvad den skal, jeg blir nødt til at slukke og genstarte.. nu kan den ikke engang starte windows længere, jeg blir nok nødt til at recover igen.
spørgsmål: kan jeg recover fra recovery partition hvis jeg formatterer c drevet helt for at blive af med evt virus ( tror det er det der gør den ikke vil noget ) eller kræver det en windows cd ? eller kan recovery fjerne virusen helt ?
Avatar billede b-and Novice
03. august 2009 - 17:40 #3
Lidt generelle småtricks til HP computeres.

HP har lavet et system hvor man kan checke sin HP PC…

Gå på denne side > http://welcome.hp.com/country/dk/da/welcome.html

1. Klik på > drivere og software
2. Skriv så dit produktnavn eller nummer i tekstfeltet og > tryk på pilen.
3. Klik på > diagnose problems or chat
4. Klik på > online diagnostic tools
5. Klik på > accept

Vælg så region, land og produkt, tryk > Næst og Kør programmet.

Virker ovenstående ikke, så prøv her > http://h50203.www5.hp.com/hpisweb/customer/HPInstantsupport.aspx

Nu kommer der et scan resultat der fortæller din hvordan din PC har det samt hvad du skal gøre

Support og Drivere .
http://welcome.hp.com/country/dk/da/support.html
Her markerer du Download drivere og software, finder og indsætter Pc'en model, vælger sprog og dit styresystem.

Sådan laver du din egen Recovery DVD.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00814731&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3544798&rule=22435&lang=en

Sådan bruger du Recovery DVD'en.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&docname=bph07145#bph07145_cp

Bestilling af complet Recovery DVD sæt.
http://da.best2serve.com/?show_flow=RCD&land=DK&lang=da&sapos_keyword=446537-DH2&product_id=12307&category_id=1124

Fix til SP3
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericSoftwareDownloadIndex?cc=dk&dlc=da&lc=da&softwareitem=pv-60484-2&jumpid=reg_R1002_DKDA

Anvendelse af HP Backup og Recovery Manager
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01778684&cc=dk&dlc=da&lc=da&jumpid=reg_R1002_DKDA#RecoverOS

God arbejdslyst.
Avatar billede pugmand Nybegynder
04. august 2009 - 17:08 #4
Tak for svarene.
jeg kan ikke komme ind på nogen  af linkene, da den er  gået helt i stå pga virus..
Jeg er nu ved at recover den igen, da den ingenting kan længere
Når den så er recovered er der norton antivirus på men det kan ikke længere  opdateres..
jeg valgte derfor, efter det forrige recovery at afinstallere den og installere yousee sikkerhedspakken (f-secure)som jeg har, men det ville ikke køre virusscan og pcen gik meget hurtigt i stå og ville intet kort tid efter recover..
den står bare med timeglas og vil hverken åbne internetsider eller andre vinduer.
jeg tror det er en slem virus der spreder sig hurtigt... kan jeg slippe af med virussen uden fuld formattering og køb af ny vista ??
Avatar billede b-and Novice
05. august 2009 - 14:18 #5
Det kunne godt tyde på en Virut infektion - og så er du nød til at formaterer/genetablere til fabriksindstillingerne.

Men prøv om du kan redde dine data via denne fremgangsmåde > http://bjergs.net/puppy_live.html < følg guiden slavisk.

Genoprettelse af pc'en til dens oprindelige tilstand med HP Recovery Manager, hvis Windows Vista ikke er tilgængelig
Hvis pc'en ikke kan starte i Windows, kan det stadig være muligt at bruge HP Recovery Manager på harddisken for at genoprette computeren til dens oprindelige driftstilstand ved først at trykke på Strømknappen for at starte pc'en og derefter trykke på F11 tasten for at starte HP Recovery Manager.
Bemaerk:  Afhængig af BIOS-versionen kan computeren vise flere prompter under start, herunder F11 for at starte systemgenoprettelsen. Hvis du trykker på F11 tasten på en computer med et HP fabriksbillede, starter systemgenoprettelsen, selv hvis prompten ikke vises.

Hvis HP Recovery Manager kan opnå adgang til harddisken, vises der en prompt om at udføre backup af brugerfilerne før genoprettelsen begyndes. Følg anvisningerne på skærmen.
Hvis HP Recovery Manager ikke kan opnå adgang til harddisken for at rette eventuelle systemfejl, skal du bruge sættet med genoprettelses-cd'er for at genoprette harddisken til dens oprindelige tilstand.

Vil det ikke lykkedes - så bestil Recovery DVD'erne hos HP, de er skabt til maskinen og så noget billigere end en ny Vista DVD.
Avatar billede pugmand Nybegynder
05. august 2009 - 17:57 #6
tak for svaret. jeg har nu recoveret den ved hjælp af f11 og recovery partitionen på hdd. men det ser ud somom den kun formatterer windows delen af harddisken..

mit spørgsmål er så om dette recover vil fjerne al virus på samme måde som alm formattering  af hele hdd og installation af vista fra windows cd rom..

eller om der stadig vil kunne være virus på maskinen, som hurtigt vil kunne inficere windows igen  ?
Avatar billede pugmand Nybegynder
06. august 2009 - 01:11 #7
hmm har nu recoveret,  forsøgt opdateret og virusscannet, samt kørt det hp scan du linker til flere gange den siger alt er ok men den blir ved at fryse genstarte, køre langsomt,ikke svare,ikke ville starte op uden vindows repair,osv...
hvis jeg taster f2 undet opstart og kører hardvaretesten siger den at der er fejl på harddisken.. kam det skyldes en virus ???

den er blevet ubrugelig efter sønne downloadede og forsøgte at installer noget han troede var et spil.. kan det fysisk beskadige harddisken ?

jeg prøver at køre killdisk og ny installere vista, håber det virker ellers er det vel ny harddisk.
tak for rådene ang recovery , det var lærerigt.
smid gerne et svar
Avatar billede b-and Novice
06. august 2009 - 11:32 #8
Check din harddisk > http://www.pcworld.dk/art/10062?page=1

Når det er gjort hent så CCleaner her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/ccleaner.htm
Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar - ingen grund til at få det skrammel på.
Du skal ikke køre programmet endnu.

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Start så CCleaner > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer.  Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.  Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.
Genstart…

Hent Malwarebytes Anti-Malware www.spywarefri.dk/downloads1/mbam-setup.exe og tryk på Kør

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig.  Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.  Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).

Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

OBS!!  Ovenstående scanning skal foretages som enkelt scanning for samtlige brugere på maskinen - det vil sige, at der skal logges ind på hver enkelt bruger og køres en scanning…

Kopier indholdet herind…

-ooOoo-

1. Hent nyeste version af HijackThis ned til skrivebordet.

2. Dobbeltklik på installationsfilen, og følg installationsvejledningen.

3. Dobbeltklik på det nye HijackThis ikon på skrivebordet.

4. På menuen der kommer op, klikker du på: Do a systemscan and save a logfile.

5. Efter et kort øjeblik åbner en logfil i notesblok, kopier teksten herind.

6. Hvis du ikke selv vælger at gemme loggen på skrivebordet, bliver den automatisk gemt på destinationen: C:/Programmer/hijackthis.log hvor du senere kan finde den.

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

OBS!!  Da renseprogrammer af mange sikkerhedsprogrammet vil blive opfattet som infektioner - er det en god idé at afbryde sikkerhedsprogrammerne under installation og scanninger…

Og der er frit slag for logløsere efterfølgende!!

Kan vi ikke finde noget her - så vil jeg også foreslå en Killdisk og geninstallation…