Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte - der er strøm, men intet sker

Hej alle!

For to dage siden skulle jeg tænde min stationære PC og den ville pludselig ikke tænde. Når jeg trykker på 'tænd knappen' på mit kabinet sker der intet. Følgende er observeret:

- Der er strøm tilført computeren - strømledningen virker (er testet på anden PC)
- Der er strøm i stikdåsen da alle andre enheder (skærm, ekstern hdd osv) tænder uden problemer
- Der bliver tilført strøm til mit mobo. Mit mobo er at Asus P5B deluxe. På selve moboet sidder et lille Asus mærke som lyser når moboet får tilført strøm (også når pc'en er slukket) dette logo lyser.
- Connectoren fra kabinetknapperne (tænd/sluk samt reset) sidder fast på mobo - har tjekket.

Da moboet viser at der bliver tilført strøm kan det vel ikke være min strømforsyning der er stået af?

Nogle ideer? Jeg er efterhånden lidt lost!

På forhånd mange tak!

System info:
Windows Vista 64bit
Asus P5B deluxe
Core 2 Duo E6600
4x1 GB Corsair ram
geForce 7900
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:12 #1
Det skal siges at der er intet som lugter brændt osv :)
Jeg har intet lavet med hardwaren - problemet opstod pludseligt fra den ene dag til den anden.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 00:17 #2
Prøv først at se på dine ram. Hvis du har mere end een. så prøv
at tage en ud på skift.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 00:18 #3
Hvis du kun har een blok, så test den med en tester fra Microsoft.
http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:21 #4
har du læst alt hvad jeg skriver? Jeg kan ikke starte pc'en - qua jeg kan ikke teste mine ram ;) .. Jeg kan simpelthen ikke få pc'en til at gå igang med at boote..
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 00:28 #5
Ok men har du mere end een blok, kan du da godt tage en ud på skift.
29. juli 2009 - 00:40 #6
Du kan tjekke om strømforsyningen virker, ved at tænde den seperat.

http://www.techpowerup.com/articles/other/22
Desuden de to ben/stik, power-knappen er forbundet til, prøv at kortslytte dem manuelt.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:42 #7
jep.. Hermed gjort, desværre ingen positiv virkning :/

Andre ideer?
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:44 #8
Dette var et svar til off-line's forslag.. prøver h13 nu..
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 00:59 #9
Har tjekket strømforsyningen - den virker perfekt - tak for tippet forresten :)

Nu er jeg helt lost - er det "bare" connectoren til tændknappen på kabinettet som er fucked.. eller er det mobo??

Nogle ideer?
29. juli 2009 - 06:39 #10
Udtag så mange (strøm)enheder som muligt: RAM, HD, Graffikort, ... og se om der 'sker' noget som helst...
29. juli 2009 - 16:39 #11
Det lyder som en løs forbindelse.
Har du prøvet at koble on/off knappen fra motherboardet. Og med fx et stykke ståltråd, forbundet de to ben (på motherboardet), som on/off knappen var tilsluttet. -altså mens der er strøm på.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
29. juli 2009 - 17:42 #12
Hej igen!

Har nu først fejlfundet på klassisk hvis: Fjerne en enhed - prøve at tænde. Fjerne en til - prøve at tænde.. osv..
Intet resultat - Den gider simpelthen ikke.

Har også prøvet h13's løsningsforslag - strømforsyningen er helt god - den tænder vha. af tricket fra linket postet længere oppe..

Har prøvet at tænde den 'manuelt' ved at koble et stykke ledning mellem de to pins som powerknappen er tilsluttet - intet resultat..

Jeg begynder at tro det er motherboardet???

Inputs?

Mange tak for hjælpen! I er guld værd!
Avatar billede friis3450 Nybegynder
11. august 2009 - 00:20 #13
Nogle som har mere input?

Jeg er stadig på bar bund!

For mig at se er der to muligheder - motherboardet eller CPU?