Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 14:58 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Visning af flere felter fra sammenkædet tabel i en formular.

Hej,

Jeg har en formular, som har en dropdown liste. I denne dropdownliste er der 5 kolonner (id, overkørselsnummer, kilometrering, stedangivelse, strækning). Når jeg har valgt en given overkørsel, så kan jeg kun se overkørselsnummeret og ikke de resterende 4 værdier.

Hvordan viser man disse tilhørende værdier permanent (også efter at en overkørsel er valgt)? Jeg har prøvet at oprette nogle nye felter og prøvet med DLookUp, samt SQL forespørgsel, men har ikke kunnet få det til at virke.

Har prøvet
DLookUp("STEDANGIVE";"Usikrede_overkørsler"; "Overkørsel=" & [Usikrede_overkørsler]![OBJECTID_12] )

Men får "#Navn?"
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2009 - 15:08 #1
Syntaksen kan være således:

dim stringsearch as string
stringsearch = Me.Usikrede_overkørsler
DLookup("[Gade]", "Tabel2", "[Navn]='" & Stringsearch & "'")

Hvor gade indeholder data og Tabel2 er navnet på den fremmede tabel. Funktionen vil således finde navnet på gaden i tabel2, hvor navnet er = formularens felt Usikrede_overkørsler.

Men syntaksen er fordkellig om der er tale om alfanumeriske eller numeriske felter.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 15:15 #2
Hej Mugs,

Det der vel egentligt er forskelligt mellem mit og dit forsøg, det er de to enkelt apostrofer, så skulle det se ud som følgende:

DLookUp("STEDANGIVE";"Usikrede_overkørsler"; "Overkørsel='" & [Usikrede_overkørsler]![OBJECTID_12] &"'")

Men det virker stadig ikke for mig.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 15:16 #3
Jeg skriver det under kontrolelementkilde.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 15:25 #4
Felt fra formularens tabel: Overkørsel (rummer overkørsels ID)
Relaterede tabel: Usikrede_overkørsler
Felt i relaterede tabel: STEDANGIVE
ID felt i overkørsels tabel: [Usikrede_overkørsler]![OBJECTID_12]
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2009 - 15:27 #5
Når du skriver det under kontrolelementkilde er syntaksen anderledes. Et eksempel:

=DLookUp("[Gade]";"Tabel2";"[ID]=" & [ID])
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2009 - 15:27 #6
Ovennævnte kode kan du også bruge i en forespørgsel.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 15:34 #7
Nu har jeg prøvet det her:
DLookUp("[STEDANGIVE]";"[Usikrede_overkørsler]"; "[Overkørsel]=" & [Usikrede_overkørsler]![OBJECTID_12])

Men det virker stadig ikke.

Her er lige et billede af databasen:
http://www.frederikschack.dk/billeder/Overkoersler.bmp
Avatar billede frederikschack Nybegynder
27. juli 2009 - 15:37 #8
Det er Office 2007, men det skulle ikke gøre nogen forskel.
Avatar billede mugs Novice
27. juli 2009 - 16:01 #9
Kender intet til 2007. Prøv denne:

DLookUp("[STEDANGIVE]";"[Usikrede_overkørsler]"; "[Overkørsel]=" & [OBJECTID_12])
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2009 - 22:43 #10
Hvad med at lave en underformular og binde det sammen på id nummeret!~)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. juli 2009 - 10:59 #11
Skal det forstås sådan at du har alle de ønskede felter i din dropdown og når du så har valgt et så vil du vise de ekstra kolonner i nogle ubundne felter?
I så fald kan du sætte ControlSource på dem til =cboDinCombo.Column(1) (Column(0) er første)
Du kan hente alle de ønskede kolonner ind på din combo og bare sætte dem til 0 i bredde så de ikke bliver vist.

Du undgår alt det der DLookup som er noget rigtig skrammel og tager alt for lang tid når man kommer op i nogle rimelige størrelser på db'en (jeg har en db med lige omkring 10millioner record i en tabel-jeg tør slet ikke tænke på hvordan DLookup vil køre der)
Avatar billede fdata Forsker
28. juli 2009 - 15:58 #12
Du kan også ændre din forespørgsel til kun at indeholde 2 kolonner: ID og så en "beregnet" kolonne:
X: overkørselsnummer & " - " & kilometrering  & " - " & stedangivelse & " - " & strækning
Det er måske ikke så kønt; men på den måde vil du kunne se alle værdierne - uden DLookup.
Du skal så bare sætte Antal kolonner til 2 og kolonnebredderne til hhv. 0 og f.eks. 10 (så bred, så alt er med)
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 00:01 #13
hugopedersen har ret i, at man kan kalde direkte og det er klart at foretrække, men hvis du vil have mulighed for at rette i felterne, så lav en underformular!~)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
29. juli 2009 - 10:24 #14
Beklager det sene svar, jeg var til møde i København i går.

Mugs: det ser ikke ud til at virke, det eneste der er ændret jo sådan set at der ikke bliver angivet hvilken tabel der skal sammenlignes med.

Spg: det er en mulighed, men så vidt jeg ved kan man så ikke sortere posterne i formularen, efter felterne i underformularen? Jeg ville helst at det optrådte som enkelte felter i selve formularen. Men hvis det ikke er muligt, så er din løsning nok den bedste.

HugoPedersen: jeg har faktisk prøvet det der med column(1), men det kunne jeg ikke få til at virke.

Fdata: Det er ikke en forespørgsel, men en formular. Kender godt tricket ;o)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
29. juli 2009 - 10:46 #15
Spg: Jeg kan ikke få den til at vise posterne i tabel-format, når jeg laver det som en underformular.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
29. juli 2009 - 10:47 #16
Skynd dig at smide en mail til
oz8hp  snabelting  hotmail  punktum  com

så skal jeg sende dig en lille test der virker (Access 2007)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
29. juli 2009 - 10:53 #17
Avatar billede frederikschack Nybegynder
29. juli 2009 - 11:18 #18
=[Overkørsel].[column](2) virker :o)

Tak Hugo, smid et svar!
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
29. juli 2009 - 11:19 #19
Eksempel sendt til frederikschack
Avatar billede fdata Forsker
31. juli 2009 - 00:01 #20
Just for the record: Jeg er helt med på at det er formular. Den forespørgsel, jeg har beskrevet, er jo datakilden til din dropdown liste. Du kan vælge at sortere forespørgslen lige som du vil og du vil altid se alle felterne fint repræsenteret i et enkelt felt - nemlig din dropdown - bare den er bred nok.