Avatar billede per-d Nybegynder
23. juli 2009 - 22:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Replace kun den første match

PHP funktionen str_replace, vil scanne hele den angivne tekst igennem og udskifte alle succeser med den angive streng.

Hvad jeg ønsker er at str_replace (Eller tilsvarende) kun udskifter den første match.

Et lille eksempel:

Hej Per,

Hvordan går det i dag Per?

Mvh
Per

str_replace('Per', 'Dan', TEKST) vil her returnere ovenstående tekst hvor Per er udskiftet med Dan.

Jeg vil gerne have at kun den første Match bliver udskiftet således man får følgende tekst:

Hej Dan,

Hvordan går det i dag Per?

Mvh
Per

Nogen der har en ide om hvordan det gøres nemmest?
Avatar billede repox Seniormester
23. juli 2009 - 22:40 #1
http://php.net/preg_replace

F.eks:
echo preg_replace("/Per/", "Dan", $tekst, 1);
Avatar billede jantzen88 Nybegynder
23. juli 2009 - 22:41 #2
Du kan vælge at bruge preg_match();

preg_replace('/Per/', 'Dan', TEKST, 1);
Avatar billede per-d Nybegynder
23. juli 2009 - 22:48 #3
Hej begge 2 fandt faktisk svaret selv, men i skal selvfølgelig have point.

Ved ikke hvad normalen er når jeres svar ligger så tæt tidsmæssigt på hinanden er det den første der skal have alle point eller skal jeg dele dem?
Avatar billede repox Seniormester
23. juli 2009 - 22:50 #4
Når du fandt svaret selv, springer jeg bare over...
Avatar billede jantzen88 Nybegynder
23. juli 2009 - 23:58 #5
Samler ikke på points :)
Avatar billede per-d Nybegynder
24. juli 2009 - 00:55 #6
lukker