Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
20. juli 2009 - 06:49 Der er 12 kommentarer

Min computer virker ikke ...

Da jeg var barn, ville jeg sikkert selv kunne have ordnet det her problem... men nu er jeg ikke barn længere og har altså den samme viden om IT stuff, som jeg havde dengang.

Jeg har et enormt problem.

Jeg har en Dell PC, som jeg tror der er virus på... Når jeg tænder for computeren kan Windows ikke starte op - der kommer bare en HELT gul skærm... bogstaveligt talt - skærmen bliver bare helt gul.

Jeg har ingen mulighed for at komme ind i Windows og gøre noget, og jeg har ikke forstand på at komme udenfor windows og gøre noget ved det...

og allervigtigst...

Harddisken MÅ IKKE FORMATERES!!

Der ligger årevis af grafisk arbejde og konceptarbejde på den harddisk, som netop er lagt over på den computer, for at de IKKE skulle blive væk! (AAARRGHH!!!)

Kan man komme af med problemet udenfor Windows, UDEN at slette/formatere harddisken????
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2009 - 07:02 #1
"Kan man komme af med problemet udenfor Windows, UDEN at slette/formatere harddisken???? "  Ja det vil jeg mene,når du skriver "Når jeg tænder for computeren kan Windows ikke starte op - der kommer bare en HELT gul skærm.." betyder det så at du overhovedet ingen tekst får på skærmen ved boot eller er det først når Windows skal loades at problemet starter
20. juli 2009 - 08:15 #2
Stationær (=løs skærm) eller bærbar ?
Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
20. juli 2009 - 08:30 #3
Helgec:
Når jeg tænder for den, så kommer DELL logoet frem et øjeblik, som det plejede at gøre, og så forsvinder det som det plejer, men så kommer der noget tekst oppe i venstre hjørne af skærmen, som jeg ikke kan nå at læse - jeg fanger dog ét af ordene, som er placeret ca. midt i linjen: "Descriptor 2", og jeg mener at der står "Please wait for descriptor 2 to load.. i mindre end et sekund står det der...

Så loader windows frem helt til skærmen hvor der står Velkommen (jeg mener det er XP jeg bruger på den maskine, det er mange måneder siden jeg har brugt den) og så går skærmen i gul...

Åbner jeg Windows i fejlsikret tilstand kan jeg trykke på min windows profil og så forsøger den at åbne i et sekunds tid, men så føres jeg bare tilbage til menuen med de to profiler der er på den - min og en generel all-brugers profil...

karise_larry: Det er en stationær. Jeg skriver fra en bærbar.
Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
20. juli 2009 - 08:30 #4
Hov, det sku' ha' været en kommentar... undskyld, jeg har ikke brugt eksperten i lang tid... =(
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2009 - 08:38 #5
OK! det tyder på at computeren er OK men at det er din windowsinstallation der er problemet - prøv fra fejlsikret at vælge den menu der hedder noget a.la "Sidst kendte bla. bla." og se om det giver et resultat ellers vend tilbage så prøver vi noget andet
Avatar billede justrace Novice
20. juli 2009 - 08:59 #6
Når du har fået den op at køre, så tag lige at få lavet noget backup. Backup er ikke at have sine ting ET sted men 2, da backup også betyder at det er en kopi, og ikke originalerne.

Der er ALT for mange der tager backup, for det skal man jo, men sletter originalen bagefter, for man har jo taget backup. En backup er ikke mere sikker end originalen, og sletter man den, er det backuppen der er originalen, og hvor er sikkerheden i det?
Avatar billede osdata Nybegynder
20. juli 2009 - 09:23 #7
Inden du laver for mange forsøg ville jeg få en til at trække dine data ud.

HVIS det er en defekt harddisk bliver fejlen kun forværet jo mere du prøver.

Så kan du bagefter forsøge at få det løst eller formaterer maskinen om.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2009 - 09:32 #8
Jeg er væk i ca. 4 timer. Jeg kan godt hjælpe dig med at hive de data ud hvis vi finder det nødvendigt du kan blot melde tilbage hvis jeg skal hjælpe
Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
20. juli 2009 - 12:58 #9
helgec:
Det der med at gå ind i en menu der hedder noget med 'sidst anvendte filer' kan jeg ikke gøre, fordi maskinen gør som skrevet øverst:

Åbner jeg Windows i fejlsikret tilstand kan jeg trykke på min windows profil og så forsøger den at åbne i et sekunds tid, men så føres jeg bare tilbage til menuen med de to profiler der er på den - min og en generel all-brugers profil...

altså kan jeg trykke på min brugerprofil, komme ind i windows i et sekund eller to, og så vender den tilbage til menuen med valg af profiler... Jeg kommer ind på brugerfladen og bliver så hurtigt trukket tilbage til entré-menuen.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2009 - 14:39 #10
Hvis jeg skal hjælpe dig så gør følgende. Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso filen skal brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html - efter at brændt cdèn boot op din syge computer med omtalte cd -> vælg; med cdrom support" og når du står ved A:\> prompten så meld tilbage. Husk at sætte din syge computer til at boote fra cd-drev
Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
23. juli 2009 - 00:30 #11
helgec, jeg har ikke svaret endnu, fordi jeg skal have bestilt nogle cd-rommer at brænde på, for jeg har kun DVD'er.
Avatar billede doctorwhofan Nybegynder
07. august 2009 - 12:02 #12
Jeg er ked af stilheden her, er midt i efterspillet af et dødsfald - der skal tømmes et par lejligheder og sådan noget... vender tilbage, når al det bøvl er ordnet.