Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 20:58 Der er 73 kommentarer og
1 løsning

Reglerne - ændres lidt!?

Da der efterhånden er mange der bruger div. filudvekslingsprogrammer til at søge efter film, mp3, spil m.m. kort sagt warez, ville det nok være en god ide at få lagt ind i reglerne  at hjælp med sådanne programmer ikke tolereres på eksperten.dk.
Se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/88058 der gives et svar der ikke direkte er imod ekspertens regler og derfor (i mine øjne) er et svar der kan accepteres uden videre uden fare for at brugeren/brugerne bliver slettet. Det er sådanne spørgsmål jeg gerne vil til livs.
Hvad syntes i?
Avatar billede kapla Nybegynder
10. juli 2001 - 20:59 #1
God ide :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2001 - 21:03 #2
rigtig god ide..
for hvor mange bruger de programmer fuldt lovligt??
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juli 2001 - 21:06 #3
Helt enig.

der er også: http://www.eksperten.dk/spm/87000
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 21:18 #4
Fingeren op til Hotpop, godt gået, fortsæt det gode arbejde ;)
Avatar billede okay Nybegynder
10. juli 2001 - 21:19 #5
men der vil ik ske noget *lol*
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:24 #6

Nix. Når programmer ikke er ulovlige, så er det da ok at snakke om dem.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:25 #7
tak for støtten :)
Nej programmerne er ikke ulovlige, men det kan de blive på eksperten.dk :)
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:27 #8

Skal vi så tage brænderprogrammerne med ??
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:29 #9
double_g> nu strammer du den lidt <:)
Nej da. Hvorfor? kan man finde Gladiator ved at starte sit brænderprogram?
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:30 #10

Næ men du kan kopiere din nabos musik cd\'er.
Og med et scannerprogram kan du kopiere 1000 kroners sedler
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:31 #11

Og med Winamp kan du høre ULOVLIGE mp3\'ere.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:34 #12
Ja DET kan man! Nu har vi en helvedes masse programmer, det eneste vi mangler er at finde dem... Det er KUN programmer til at finde disse ting der ikke må bruges på eksperten.dk.
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2001 - 21:35 #13
det er mere kontra om det bruges lovligt..
alle tingene kan bruges ulovligt.. det kan alt

men kan du ikke brænde lovlige ting? høre egne mp3ere??

ærligt.. mener i så at folk finder lovlige ting normalt på de programmer der?
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:38 #14
annikadk> Næh! Det tror jeg ikke...
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:39 #15

Min pointe er at de fleste programmer kan bruges til illegale aktiviteter.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:43 #16
double-g> MIN pointe er at man er nødt til at slå ned på det sted hvor der er størst gevinst, og det er der ved disse filudvekslingsprogrammer.
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:43 #17

Annikadk >> Tja, det er ikke ulovligt at finde pornofilmklip & billeder.
:-)
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:44 #18

Hotpop>> Hvad vil du så forbyde næste gang ??

Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:45 #19
double-g> nej det er det ikke, men hvis jeg havde tiden ville jeg ikke spilde tiden på det, for det kan ikke få mig i gang... Det er min kone bedre til! ;)
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:46 #20
doubel-g> ??? Er du lidt efter mig nu :) ???
Ikke andet end den ene ting.
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:47 #21

hotpop >> FYYYYY. Sætter du din kone til at hente porno ????
*LOL*
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:48 #22
double-g> *gg* Nu er du dum! *s*
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:49 #23

Hotpop>> Du vil slå ned hvor der er størst gevinst. Vi er ikke uening om at det er ved fildelingsprogrammerne, men når du har fået det forbudt, så er der et nyt sted hvor der er størst gevinst.... osv...osv.

Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 21:51 #24
double-g> ja en ting er at ytre et ønske her på eksperten.dk, en anden ting er at få det gennemtrumfet :)
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 21:54 #25

Hotpop >> Dvs. du er slet ikke ude på at få fildeling udelukket fra eksperten. Du sad bare og kedede dig ?

Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:05 #26
double-g> Spil nu ikke dum vel?! jeg kedede mig ikke.
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:11 #27

hotpop>> Men vil du måske garantere for at hvis fildelingsprogrammer bliver forbudt på eksperten, så vil du aldrig mere foreslå flere ting forbudt ??
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:17 #28
double-g> Hvad i alverden har du gang i?
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:19 #29

Hotpop>> At du er ved at bevæge dig ud på en glidebane, ved at begynde at forbyde lovlige programmer (selvom det \"kun\" er på eksperten)
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:25 #30
double-g> Har du egentlig set at der faktisk findes folk som er enige med mig? Og så påstår du at jeg er på vej ud på en glidebane?
Prøv at læse mit spm igen, så kan det være du forstår hvad jeg mener, for jeg har skrvet det indtil flere gange nu, og nu gider jeg skrive det ikke mere!
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:33 #31

hotpop>> Ja jeg har set at der er folk der er ening med dig. Men det betyder vel ikke at jeg ikke må være uenig ???
Jo jeg forstår godt hvad du er ude efter, men i et retssamfund er det altså sådan at ingen er skyldige før det er bevist at de har gjort noget ulovligt.
Og du kan altså ikke bevise at folk der spørger om fildelingsprogrammer bruger det til ulovligheder.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:36 #32
\"bevise at folk der spørger om fildelingsprogrammer\" Det blev der heller ikke spurgt direkte om, nærmere nogle sites.

I f.eks. dette spørgsmål som Hotpop nævner der bliver der rent faktisk spurgt om hele film og mp3 filer.
Hvilke hele film kender du som er lovlige?
Og helt seriøst, når du læser spørgsmålet som Hotpop henviser til, hvad mener du så?

At spørger vil have fuldt ud lovlige film/musik
eller det ulovlige?
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:36 #33
nej det kan jeg ikke!
Jeg kan heller ikke bevise at hvis der bliver givet et link til download af den nye OfficeXP, så vil den rent faktisk blive downloadet...
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:37 #34
maniazdog> godt sagt :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:38 #35
Steenede lige lidt her, havde mine egne tanker på det spørgsmål som Hotpop henviser til...
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:40 #36

Mani >> Jamen jeg ved da godt hvad jeg TROR han er ude efter, men tro er nu engang ikke bevis for noget som helst. Og som spørgsmålet er formuleret kan det altså ikke bevises at spørger er ude efter ulovlige film og ulovlige mp3\'ere
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:42 #37

Hotpop >> at linke til OfficeXP er ULOVLIGT. Og admin har (helt ifgl. bogen) slettet brugere som gør det.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:42 #38
Okay, eks.
Hvis jeg engang skal bruge nogle fyfy ting, så kan jeg spørge uden om og hvis folk får en mistanke om noget så skal jeg henvise dem til dig/dette spørgsmål?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:43 #39
Det er jo i bund og grund det du siger, at formuleret korrekt så kan folk  hente alt det warez de vil.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:43 #40
maniacdog> til mig eller double-g?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:44 #41
Jeg vil give Hotpop 100% ret i at der skal gøres noget ved disse folk der gerne hurtigt opretter en bruger for og få warez...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:44 #42
hotpot> til double-g
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:45 #43

Næ, for at linke til warez er ULOVLIGT. både ifgl. dansk lovgivning og reglerne på eksperten og sådan skal det også være. Jeg forsvarer ikke warez.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:46 #44
double-g> denne diskusion kan vi fortsætte med i en evighed så jeg stopper nu. Godnat.
Avatar billede hotpop Novice
10. juli 2001 - 22:46 #45
maniacdog> tak for støtten. Godnat
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. juli 2001 - 22:47 #46
Jeg stopper også nu, sov godt.
Avatar billede double-g Juniormester
10. juli 2001 - 22:48 #47

Hotpop >> ja, men det vbidste du da allerede da du startede diskussionen.

Sweet Dreams.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juli 2001 - 23:03 #48
Double-g>> Kan du give mig ret i at det svare til at stjæle at bruge ulovligt kopierede programmer?

Det er det samme som at lave sort arbejde, i teorien ville vores skatte procent falde hvis der ikke var noget der hed sort arbejde.

Det at det er lovligt at linke til warez er jeg ikke helt enig i. Godt nok var det i sverige at der faldt dom, hvor en ung fyr blev dømt til at betale erstatning for at have linket til MP3 filer. Og lovligt i dag er det måske ikke i næste uge.......
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
10. juli 2001 - 23:57 #49
Ingen støtte herfra.

Jeg ser ingen grund til at eksperten laver nogen former for regler der går ud over den danske lovgivning.
Hvor mange brugere tror du der læser de gældende regler for eksperten?
Det er rigtigt at de fleste (måske alle)bruger programmer som winmx ulovligt.
Men det er ligeså rigtigt at de fleste bruger brændere til noget ulovligt.

Nej lad os holde os indenfor den danske lovgivning, så kan/burde alle kunne være med uden at svare på noget som ikke er tilladt.

På en måde kan jeg godt lide at der er \"IT-betjente\" som dig hotpop, men at folk begynder at udspørge om hvorvidt folk har tænkt sig at bruge tingene ulovligt, det er sgu for meget. Det er altid noget at de danske betjente ikke er pågående på den måde

Længe leve WINMX
Avatar billede hotpop Novice
11. juli 2001 - 10:09 #50
eric-pedersen> tak for input :)
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2001 - 11:54 #51

james >> jeg siger jo også at det er ULOVLIGT at linke til warez.
Og jo jeg er helt enig i at warez hverken er tilladt eller skal være tilladt.
Men fildelingsprogrammerne er jo freeware. At lægge et link til et fildelingsprogram er altså ikke at linke til warez.

Avatar billede prodic Mester
11. juli 2001 - 12:08 #52
Selve de programmer der linkes til er ikke direkte ulovlige, så dem kan der i sig selv ikke gøres noget ved.
Dem må man gerne linke til.

Problemet består nok nærmere i, at folk netop linker til dem i et spørgsmål som der er nævnt i starten.
Det spørgsmål er næsten så tydeligt, som det kan være uden at være det.
At folk så klamrer sig til den forklaring, at programmerne er ulovlige gør i mine øjne ikke sagen bedre.
De er med til at viderebringe informationer der kan bruges til ulovlige formål.
Sæt så det i henhold til Reglerne for Eksperten.dk, så er den potte vist ude af verden.

Kan ikke se hvorfor Eksperten.dk lige pludselig skal være central for udbredelsen af programmer, der gør at priserne på de programmer/film/musik der kan hentes, pludseligt er acceptabelt sålænge at man ikke spørger om ulovlige ting, men formulerer det som et lovligt spørgsmål - samtidig med at alle ved at det er ulovligt.

Det korte af det lange er, at jeg er enig med HotPop...
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2001 - 12:31 #53

Prodic >> Hvis alt hvad der kan bruges til ulovlige formål ikke må diskuteres på Eksperten, så er der ikke ret meget andet tilbage at diskutere end 7-kabalen.
Avatar billede prodic Mester
11. juli 2001 - 12:35 #54
Double-G->Det er så en udtalelse med et vist overdrev.
Jeg snakker ikke om formål, men om informationer så der også står i reglerne.
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2001 - 12:58 #55

Prodic >> ihverttilfælde er det sket med at linke til
- brænderprogrammer, kan brænde copyright\'ede cd\'er
- scannerprogrammer, kan scanne copyright\'ede billeder
- mp3 afspiller, kan afspille copyright\'ede mp3\'ere
- søgemaskiner, kan finde ulovligheder af enhver art

faktisk er det ikke ret nemt at finde informationer som ikke kan misbruges på enten direkte eller indirekte.
Avatar billede prodic Mester
11. juli 2001 - 13:04 #56
Double-G->Tror både du og jeg er i stand til at gennemskue hvornår en spørger efterlyser \"informationer\" der kan bruges til ulovlige formål.
Dermed mener jeg at spørges der efter et brænder-program, så skal informationerne nødvendigvis ikke bruges til at brænde ulovlige ting med, derimod er ovennævnte spørgsmål næsten så klart at der ikke kan være tvivl om at \"informationerne\" skal bruges ulovligt.
Var sagen en anden, havde formuleringen nok været en anden.

Du giver selv et meget godt eksempel, når du skriver Direkte/Inddirekte - det er vel i bund og grund der den strander i følge de nuværende regler på eksperten.dk
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2001 - 15:44 #57

Prodic >> Jo men tro er altså ikke godt nok til at bevise for noget som helst.
Som tidligere nævnt, så mener jeg ikke at http://www.eksperten.dk/spm/88058
indeholder en overtrædelse af reglerne, hvorimod spørgeren i
http://www.eksperten.dk/spm/88278
klart gør sig fortjent til en bortvisning fra Eksperten.
Avatar billede double-g Juniormester
11. juli 2001 - 15:47 #58

og forresten bør bbs vel også ryge med, da han svarer på et ulovligt spørgsmål
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 14:44 #59
Double-G->Der er klart en forskel i de to spørgsmål.
En mulig løsning på det var at komme med en afvarsel fra Admins i 88058, hvor det kraftigt blev pointeret hvordan reglerne var og skulle/blev fortolket.
Dog må du være enig i, at havde formuleringen været anderledes så havde mistilliden ikke været nær så stor.
I 88278 - tja der kan der vel ikke være meget tvivl.

De to sager viser, som vi også tidligere har været inde på, at det ikke er nemt at adskille lovligt/ulovligt i den slags sager. Og derfor ville en påtale fra Admins, måske være på sin plads i den slags spørgsmål. Eller at de 2 kære Admins, bare viser hvordan og hvorledes de mener forummet skal administreres på det felt. Om det så er en sletning - det må de jo afgøre.

Men alt i alt, så tror jeg faktisk at vi grundlæggende er ret enige på det her felt, så lad os slutte her - medmindre der er andre ting vi skal snakke om. :-)
Avatar billede double-g Juniormester
12. juli 2001 - 16:33 #60

Ja egentligt er vi fuldstændige enige om at warez ikke hører hjemme på eksperten.
Forskellen går mest på at du gerne vil advare/slette brugere, når du tror de måske vil lave ulovligheder, hvorimod jeg gerne vil have håndfaste beviser.

Jeg ved ikke..... skal vi lige ordne udenrigspolitikken, nu vi er i gang ??? *LOL*

Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 18:05 #61
Double-G->Nej ikke udenrigspolitiken, så bliver vi jo aldrig færdige med at diskutere. :-)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
12. juli 2001 - 18:07 #62
hvad med at forbyde tcp/ip protokollen nu vi er igang - og hvad med windows...
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 18:16 #63
Jelzin101->Forbyde TCP/IP-protokollen, er du blevet syg? - skulle vi så bygge Internettet op omkring NETbui(eller hvordan det lige staves).
Det skulle nok blive sjovt. :-)
Avatar billede hotpop Novice
12. juli 2001 - 18:31 #64
lukker da denne debat vist er ved blive for latterlig!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
12. juli 2001 - 18:34 #65
prod>> jamen hvis man skal forbyde ting der i itsammenhænge kan bruges til at begå ulovligheder er den vist den største synder af alle .... :)
Avatar billede prodic Mester
12. juli 2001 - 18:39 #66
Jelzin->\"Eksperten.dk skal bruges til lovlige formål. Det vil sige, at det ikke vil blive tolereret, hvis der er brugere, der søger efter warez (pirat-software), mp3 filer, serienumre eller anden form for informationer, der kan bruges til ulovlige formål.\"

Der står skam ikke noget om It-sammenhænge. :-)
Desuden bunder det hele i hvordan Admins bedømmer/tolker reglerne - det er ikke noget vi kan gøre. Vi kan bare afvente et svar fra dem.

HotPop->Tja sorry, den tog en drejning væk fra det oprindelige. Det beklager jeg.
Avatar billede hotpop Novice
12. juli 2001 - 20:27 #67
prodic> Helt OK :). Nu venter jeg bare på admins kommentar, men han har nok ferie...
Avatar billede hotpop Novice
12. juli 2001 - 20:27 #68
har mailet spm til dem så de skal nok se det.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
30. juli 2001 - 20:55 #69
Vi følger generelt reglerne som gælder i verden udenfor Eksperten, og indenfor netop dette område, sker der løbende nye ting. Derfro vil vi geren tage konrekt stilling til spørgsmål med ulovligt indhold, men ikke banne alt, blot fordi det muligvis kan bruges til ulovlige formål. Det er meget omstændigt at skulle skrive sig igennem samtlige regler, og derfor tager vi forbeholdet i reglerne, at vi frit sletter spørgsmål, som I og vi ikke mener bør være her. Beklager den lange svartid.
Avatar billede hotpop Novice
30. juli 2001 - 20:58 #70
andreas_admin> det er OK :) Også ang. svartiden ;)
Avatar billede zeth Nybegynder
03. december 2001 - 22:20 #71
lam ide efter min mening :) disse programmer kan vel bruges fuldt lovligt - men ja, også ulovligt.. hvis der spørges om direkte hvor man kan finde warez\'et er det vil i orden..
Avatar billede souledout Nybegynder
20. januar 2002 - 18:40 #72
Forbyd knive... dem kan man slå ihjel med!

Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
20. januar 2002 - 18:43 #73
?
Avatar billede souledout Nybegynder
20. januar 2002 - 18:48 #74
Det var bare en udbygning af Zeth\'s kommentar... De kan bruges ulovligt ja - men i sig selv er de ikke ulovlige og kan derfor heller ikke forbydes...

Der står da vist så vidt jeg husker heller ikke noget om fildelingstjenester i eksperten.dk´s reglement? Kun om warez om lignende...