Avatar billede elmer1978 Nybegynder
07. juli 2009 - 11:58 Der er 2 kommentarer

Checkbox med mange muligheder, og med input til tabel

hey all :)
Jeg er begyndt at lave en opskrift database, med karakter, kategori, bog titel, ingredienser osv osv. Og det går såmen udemærket. Nu er jeg dog støt på et problem, som jeg ikke kan finde en løsning på nogen steder, det er nok fordi jeg ret ny i Access, og derfor ikke ved helt hvad der er muligt og ikke er muligt.
Først de ting som virker:
jeg har f.eks. lavet en form, hvor jeg kan skrive nye kogebøger ind, med forfatter, titel osv.
Jeg har også lavet en form, hvor jeg kan skrive ingredienser ind (kun specifikt udvalgte ingredienser), og  nogle andre forms, som skriver ind i forskellige tabeller.
Det som jeg ikke kan få til at virke:
Planen er at, når jeg har lavet en ny opskrift, går ind til computeren og indtaster: bogtitel (fra en combobox), opskriftnavn (fri tekst), karakter (fra en combobox), og hvilke hovede ingredienser der er brugt (fra en form for checkbox (som hentes fra en tabel)), og alle oplysningerne kobles sammen i en tabel.
Det er den sidste del jeg ikke kan få til at virke. I en bestemt opskrift, kan der jo både bruges Agurker, Tomater, løg osv osv. (og en combobox kan derfor ikke bruges). Den nemmeste måde for mig i indtastnings fasen, er en checkbox hvor jeg hakker de ingredienser af der har været brugt. men HVORDAN?

Senere ønsker jeg så at kunne søge i mellem alle indtastede opskrifter med Karakteren "meget god", som indenholder Tomat.
men det er et senere projekt. Lige nu skal jeg bare kunne skrive det ind.
Håber det giver mening, ellers må jeg jo prøve at uddybe mit problem.

Mvh.
Mike
ps. bruger access 2003 og winXP
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2009 - 15:51 #1
can you show use your table design? (tables/fields)
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2009 - 16:01 #2
Without seeing your table design I would say that you need another table.

If you have onbe table for your "opskrifter" and another for "ingredienser" then you need a new table which contains a list of "ingredienser" for your "opskrifter"

Example:

tblopskrifter
ID (Primary key)
opskriftNavn
karakter
..
osv

tblingrediens
ID (Primary key
ingrediensNavn

..
osv

tblopskriftingrediens (ingredienser to an opskrift"
opskrifterID (foreign key) references ID in tblopskrifter
ingrediensID (foreign key) references ID in tblingrediens
...
osv