Avatar billede poul10 Nybegynder
03. juli 2009 - 14:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Streaming af musik fra website + pris

Hej,
Hvis jeg har max. 10 sange som jeg gerne vil have at folk skal kunne høre på mit website igennem en lille afspiller, hvordan gøres det så nemmest?
Derudover.. hvad kan det koste hvis (mange) folk streamer musikken, hvordan fungere sådan noget med trafik?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. juli 2009 - 16:42 #1
streaming = download

Data overføres..

Du skal huske på, at du på ingen måder kan forhindre at fok downloader dine sange, i stedet for at streame dem..

Du kan gøre det besværligt, men ikke umuligt, for det at gøre det..

Trafikken er din upload-grænse, hvis du har en.. det samme med hastigheden..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. juli 2009 - 16:43 #2
PS: Det nemmeste er nok via Flash, der loader en playliste / afspilningsliste.. denne liste laves typisk i XML, men kan også bare være en komma-separaret streng, der indeholder stierne til filerne..
Avatar billede poul10 Nybegynder
03. juli 2009 - 16:59 #3
Tak for svaret surfer..
Jeg har fundet en afspiller, faktisk præcis som du nævnte.. en playliste i xml og i flash. det tager dog ikke længe at åbne kildekoden, se adressen til playlisten og derfra hvor sangene ligger på serveren.. hvordan kan man gøre det mere besværligt hvis for folk der gerne vil hente filerne?

Derudover til det med trafikken.. hvis jeg nu køber et asp.net webhotel hos unoeuro (det bedste/billigeste asp.net jeg har kunne finde), og der står "trafik: fri", burde det ikke være okay til mine behov?
I bund og grund handler det jo om max 10 sange som bliver hentet af et par 100 mennesker i løbet af et par mdr.. Har ikke rigtig en ide om hvad "meget trafik" er, men lad os antage at der bliver hentet (10 sange á 4mb) * 100 personer = 4000mb over et par mdr, er det en del?

Der er mange spørgsmål, men håber du kan svare på lidt af det .p
Avatar billede justrace Novice
03. juli 2009 - 17:39 #4
En måde at gøre det besværligt at hente filerne, er at blokere for højremuseklik.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2009 - 21:36 #5
Er det ikke kun effektivt hvis målgruppen er under 5 år?
Avatar billede poul10 Nybegynder
03. juli 2009 - 22:10 #6
Haha, den med højreclick var lidt underholdende alligevel :D
Jeg har fået det lavet sådan at min .swf fil ikke tager playlisten med ind i querystringen, så nu burde folk ikke kunne lure hvad filerne hedder.. med mindre de rigtigt gerne vil sikkert, så skal der nok være en vej :)
Men nu hvor arne_v er kommet på banen kan du måske svare på det der "trafik" spørgsmål?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. juli 2009 - 22:18 #7
poul10>

"Fri trafik" er det du skal bruge.. men læs lige om der står noget med småt..

Umiddelbart synes jeg ikke at 4 GB lyder så meget, når det er over flere måneder.. men igen kommer det an på hvad det er man tilbyder..

En måde at gøre besværligt på, er at angive et navn/id, men ikke stien.

Stien skal så bygges af selve Flash-delen.

Eksempel:

<fil>
<navn>test</navn>
<andet>osv</andet>
</fil>

osv.

Flash filen aflæser så "navn" elementet, hvilet er "test" og sammen sætter stien til f.eks.:

"hemmelig_mappe/test12345.mp3"

Selv om man gør det så besværligt, er der mindst 3 måder at fange filerne på:

1) Decompile selve SWF filen, hvor man så muligvis kan se stiens opbygning

2) Overvåge netværkstrafikken, f.eks. via Microsoft Network Monitor 3.2, Microsoft Fiddler eller ligende. Musikken sendes nemlig ikke fra serveren og til afspilleren.. det er browseren/flash-delen fra klienten, der læser musikken.. altså afsløres lokationen af musikfilerne.. (det kan være at arve_v har en bedre forklaring)

3) Plugins til Firefox, som f.eks. DownloadHelper, hvor man kan downloade medie (f.eks. filen der afspilles af Flash-playeren) direkte.

Som du kan se, er det nok umuligt at sikre filerne..

Der er faktisk en måde, at beskytte filerne: Lad vær med at lægge dem online :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2009 - 22:19 #8
4 GB per måned er ikke meget.

Det svarer til download af en enkelt DVD !
Avatar billede poul10 Nybegynder
04. juli 2009 - 14:56 #9
Okay arne_v.. men når man f.eks. ved unoeuro betaler ~30kr i mdr, så kan man vel ikke forvente den helt store trafik :)
Hvor meget trafik kan der være hos sådan en udbyder før de begynder at brokke sig?
Avatar billede windcape Praktikant
05. juli 2009 - 22:17 #10
Min personlige hjemmesider trækker fra tid til anden over 10gb traffik om måneden.

Og jeg hoster ikke filer ;-)

Men du bør snakke med dit webhotel om hvad de reelt ser som en grænse. Istedet for at "tro" du kan have "så og så meget", så få nogle helt klare linjer fra starten af.
Avatar billede poul10 Nybegynder
06. juli 2009 - 08:55 #11
Tak for svarene.. der var jo et par spørgsmål og et par der svarede.. skriv et svar, så kan i få nogle points
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2009 - 20:42 #12
Svar.