Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
02. juli 2009 - 08:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre Collation - og hvad med kodeord.

Jeg har en database med 49 tabeller, i forbindelse med et lille debatforum.

Mit problem er at jeg gerne vil ændre kollation i tabellerne fra "latin1_swedish_ci" til "utf8_generel_ci"

og har i den forbindelse 2 spørgsmål:
1) Hvad skal jeg gøre?
2) hvad med den tabel som indeholder brugernavn og MD5 kodede password?

På forhånd tak for hjælpen

Mikael Boldt
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2009 - 14:37 #1
Hvis du kun tillader tegn fra ASCII i passwords er der med garanti ikke noget problem da alle tegn i ASCII et ens i Latin1 og UTF-8.

Men selvdom du tillader danske bogstaver i passwords behoever du ikke at faa problemer. Output fra MD5 er enten i hex eller bas64 og indeholder derfor ikke danske tegn. Men du skal sikre dig at du ikke aendrer tegnsaet i HTML & HTTP paa passworded. Goer du det saa gaar det galt med danske bogstaver.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 18:15 #2
OK ?
Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
22. august 2009 - 18:26 #3
undskyld jeg har ikke været opmærksom tidligere.

Det vigtigste er at jeg ikke behøver at ændre Kollation for alle tabeller og kan derfor undlade at gøre det for tabellen med password.

tilbage er spørgsmålet om hvordan jeg ændre kollationen i MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 19:01 #4
ALTER DATABASE og ALTER TABLE kommandoerne.

Eller lidt nemmere via et af de mange GUI admin værktøjer til MySQL.
Avatar billede coderdk Praktikant
22. august 2009 - 19:10 #5
Collation er ikke at ændre charset, men er reglerne for, hvordan specialtegn i f.eks. UTF-8 skal sammenlignes og sorteres.
Avatar billede mikaelboldt Nybegynder
22. august 2009 - 19:13 #6
mit webhotel har installeret phpMyAdmin,
men er meget usikker i brugen.

Jeg har tænkt på at eksportere databasen til min egen pc, bruge en søg/erstat funktion (i notepad) og importere tilbage til webhotellets database.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 19:26 #7
coderdk>

Det er rigtigt. Jeg har tænk charset gennem hele tråden.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 19:40 #8
Hvis du vil ændre charset så er eksport og import nok godt.

Kollation kan du bare ændre uden videre.