Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 10:46 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Lave et listevalg i en formular

Hej. Jeg er forholdsvis nybegynder i forhold til at arbejde med Access. Jeg vil høre om I har en ide til at lave følgende:

Jeg har en tabel som rummer oplysninger om en masse medlemmer. Og jeg har en tabel med kontaktpersoner som de medlemmer får tildelt. Jeg har lavet en relation mellem et felt i begge tabeller, sådan at jeg i en rullemenu kan vælge kontaktperson i medlemstabellen. Det foregår i en formular og virker fint.

Nu skal jeg så gerne kunne skrive en liste ud for eks. de medlemmer som Hans er kontaktperson for. Det kan jeg også sagtens via en udvælgelsesprocedure, men da brugerene af databasen ikke har den fornødne viden skal det helst foregå via en knap som de bare klikker på.

Jeg er så løbet ind i det problem at jeg ikke kan anvende et kriterie "Hans", da Hans kan blive skiftet ud. Jeg kan heller ikke bruge autonummeringsid'et da det jo skifter.

Er der en som har et forslag til hvordan jeg i min kontaktpersonstabel automatisk tildeler en række et unikt ID, sådan at jeg kreere et sæt af knapper som altid udskriver de medlemmer som en give Kontaktperson er tildelt?

Håber jeg får forklaret det godt nok, ellers må I spørge jo.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2009 - 10:58 #1
Hvis du har rapporten klar, kan du blot henvise til et felt i formularen således:

DoCmd.OpenReport "DIN RAPPORT", acViewPreview, , "[DIN TABEL]![DIT FELT] = '" & Me!DIT FELT & "'"

En anden mulighed er, at du i den forespørgsel der ligger til grund for rapporten indtaster [] under det felt der skal tildeles et kriterie. Nu bliver du promptet for indtastning af en værdi, og rapporten vil kun vise de poster, der matcher kriteriet.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 11:40 #2
Har forsøgt første løsning men kan ikke få det til at virke. Den nederste heller ikke, men måske går der noget galt i forhold til den måde Eksperten viser koder på. Jeg indsætter venstre og højre "klamme", altså [ og ] i felstet kriterie, er det korrekt?

Jeg får nemlig ikke nogen promt frem, hvilket ville være det optimale, så folk blot skriver det navn de vil have vist medlemmer for
Avatar billede terry Ekspert
01. juli 2009 - 12:14 #3
"Jeg kan heller ikke bruge autonummeringsid'et da det jo skifter."

If Hans gets an ID of 1 thenthis should never change.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 12:30 #4
Hmnn, æv min kommentar kom ikke med.

Terry > Problemet er at de skal kunne skifte Hans ud med en ny kontaktperson. Det vil de gøre ved at slette Hans og tilføje en ny.

Mugs > Jeg fandt ud af det og det virker fint nu. Problemet var at forespørgslen havde sat " " omkring klammerne, de skulle bare fjernes.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2009 - 12:42 #5
Så opfattes klamamserne som en tekst. Godt di fik det til at spille.

Tak for point.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2009 - 12:47 #6
Ps.: Inde i klammerne kan du indtaste et par ord, der fortæller brugeren hvad der forventes af denne:

[Indtast kontaktperson:]
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 13:09 #7
Det var en kanon nyttig oplysning på falderebet, tak for det!