Avatar billede Cacers Nybegynder
30. juni 2009 - 19:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til brugerdefineret formater

Hej Eksperter,

Jeg har et problem, når jeg benytter brugerdefinerede formater.

Hvis jeg indtaster 5555555555555555 i en celle, ønsker jeg, at den skal udtrykke det som 5555 5555 5555 5555 (Ligesom ved et kreditkort).

Når jeg går ind i brugerdefinerede formater, ville det være logisk for mig, hvis man indtastede #### #### #### ####. Men ved den fremgangsmåde, bliver det sidste ciffer et 0! Hvordan får jeg det 0 væk, så den skriver alle tal i cellen?

På forhånd tak!
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2009 - 19:59 #1
Avatar billede Cacers Nybegynder
30. juni 2009 - 22:01 #2
Der findes ingen alternativer?

Altså pointen var jo netop at jeg ikke ville formatere cellerne til tekst.
Og løsningen betyder at jeg skal indtaste mange kreditkort, med mellemrum mellem hvert fjerde ciffer:(
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2009 - 22:30 #3
Jeg kender ikke en løsning uden at formatere som tekst.
Men hvis du formaterer som tekst, kan du undgå at taste mellemrum via en hjælpe-kolonne.
Hvis du f.eks. har de 16 cifre (som tekst, og uden mellemrum) i A1 kan du i B1 bruge følgende formel:
=VENSTRE(A1;4)&" "&MIDT(A1;5;4)&" "&MIDT(A1;9;4)&" "&HØJRE(A1;4)

Jeg kan godt se det ikke er optimal, men jeg kender desværre ikke anden løsning. Måske en mere kyndig kommer forbi.  :-)
Avatar billede Cacers Nybegynder
30. juni 2009 - 22:39 #4
Problemet er jo at jeg i første omgang skal indtaste tallene, så jeg har desværre ikke en kolonne, jeg lige kan kopiere fra.
Men tak for svarene, jeg går ikke ud fra at der findes et bedre alternativ, hvis det gjorde ville jeg ud fra, at det var beskrevet i det link på postede i første svar.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2009 - 22:44 #5
Måske jeg har misforstået spørgsmålet????
Er det ikke meningen at du skal indtaste tallene?
Det jeg mente var, at du skulle indtaste dem i A1 som tekst.

Eller kommer de fra en anden celle eller hvad?
Avatar billede Cacers Nybegynder
30. juni 2009 - 23:05 #6
Jo, jeg skal indtaste tallene.
Jeg kan godt se hvad du mener, når nu jeg tænker nærmere over det...
Jeg indtaster det som tekst i første kolonne, laver formel i anden kolonne, og dermed kan jeg lave noget "kopier værdierne"-agtigt i tredje kolonne, og dermed slette de to foregående, og være glad:)
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2009 - 23:08 #7
Ja, okay, måske....  :-)

Jeg tænkte nu nærmere at indtaste i kolonne A, skrive formlem i kolonne B, og så skjule kolonne A igen.

Håber du får det til at funke.  (og tak for point)  :-)
Avatar billede Cacers Nybegynder
30. juni 2009 - 23:34 #8
Ok, men nu er jeg "typen" der sletter kolonner, når man ikke lige skal bruge dem til noget;)

Jeg må se imorgen på arbejdet om jeg kan få det til at fungere...

Men velbekommen og tak for hjælpen...
Avatar billede vejmand Juniormester
30. juni 2009 - 23:41 #9
Oki, har lige prøvet det du mener, det funker perfekt med at kopiere og så indsætte værdier.  :-)