Avatar billede kennethv Nybegynder
29. juni 2009 - 15:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Brug af system variabler

Jeg har website på en 1 side, hvor der skal udfyldes en formular. Til det vil jeg gerne være sikke på at det er den rigtige person som udfylder skemaet. Og jeg havde tænkt mig at bruge %USERNAME%, hvor jeg så vil "slå" op en i en SQL db. Og hvis det ikke er den rigtige skal der "poppe" en dialogbox frem som fortæller at han ikke har rettigheder til at udfylde skemaet.
Hvordan kan det klares?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2009 - 15:23 #1
%USERNAME% hvor ??

Paa server faar du vel den account som ASP.NET koerer under.

Og client side kan du naeppe faa adgang til info.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. juni 2009 - 16:18 #2
Ja, det på clientsiden at jeg vil bruge %USERNAME%. Nu ved jeg ikke om C# kan gøre det, men hvad med VB? Ved godt at det ikke lige er det korrekte forum.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2009 - 16:27 #3
Jeg kan ikek forestille mig at nogen client side teknologi giver adgang til env variable. Det ville vaere et sikkerhedshul.

Er det internet eller intranet?

Hvis det er intranet maa du kunne enable windows authentication og sikre dig den vej.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. juni 2009 - 20:08 #4
Det er intranet. Hvordan skal jeg så gøre? Min IIS er sat til ikke at godkende annonyme forbindelser.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juni 2009 - 00:05 #5
Kan du så ikke hente brugernavnet?
Avatar billede kennethv Nybegynder
30. juni 2009 - 00:24 #6
Jo, jeg har fundet ud af hvordan man gør. Det var dog ikke så svært når man først ved det. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juni 2009 - 00:32 #7
HttpContext.Current.User.Identity.Name

formoder jeg
Avatar billede kennethv Nybegynder
30. juni 2009 - 08:58 #8
string strFullUserName = null;

        strFullUserName = Request.ServerVariables["LOGON_USER"].ToLower();
        Response.Write(strFullUserName);
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2009 - 02:47 #9
Jeg ville bruge den anden.
Avatar billede kennethv Nybegynder
01. juli 2009 - 08:32 #10
Og hvordan bruges den? Tænker på at få det overført til en strFullName?
Avatar billede kennethv Nybegynder
01. juli 2009 - 09:17 #11
Nå, det var ikke så svært. :)

stortset det samme.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2009 - 04:28 #12
Simpel assignment !
Avatar billede kennethv Nybegynder
02. juli 2009 - 10:27 #13
Arne . Du må ligge et svar. Jeg brugte din løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juli 2009 - 14:31 #14
svar