Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2009 - 16:12 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Mediecenter PC - Er denne her overkill?

Hejsa.

Jeg går med tanker om at købe en mediecenter PC og har i den forbindelse kigget lidt på de der er på markedet.
Jeg synes ingen af dem rigtig passer til de krav jeg har til en PC og har i denne forbindelse fundet nogle dele på nettet, som jeg mener vil kunne udgøre en solid rygrad i et evt. ny mediecenter.

1. Kabinet: http://www.hfx.dk/

2. Bundkort: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=402678&searchArea=&Soegeord=

3. CPU: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=463875&searchArea=&Soegeord=

4. Ram (2 x 2 GB): http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407657&searchArea=&Soegeord=

5. Hardiske: http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=1649267441663%2C94&Equal6914=44841&Direction27=2&Sorted27=7200&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Direction2353=2&Sorted2353=&Tlist12440-93827=&Check31022=176233&Submit.x=37&Submit.y=13
3 diske sat op i et raid-5 så den samlede kapacitet bliver omkring 3TB.

6. Blue Ray drev: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=523262&searchArea=products&Soegeord=blue+ray+drev

7. Strømforsyning: En eller anden, der kan trække skidtet og ikke larmer for meget. Ved ikke lige hvilken endnu.

8. Grafikkort: Et godt et, der har det hele med hensyn til TV osv.

Mine spørgsmål er nu:

1. Vil dette være totalt latterligt i forhold til performance eller mangel på samme? Jeg tænker på om det vil være latterligt at give den så mange hestekræfter når den egentlig ikke skal lave det helt store andet end fungere som mp3-afspiller, tv-optager og film-afspiller.

På den anden side vil jeg gerne have et mediecenter med gode fremtidsudsigter og som samtidig kan lave mere end én ting ad gangen - fx. afspille film mens den optager osv.

2. Mit andet spørgsmpl går på om jeg har det hele, eller om der i de samlede pakker gemmer sig nogle ting/komponenter, der er nødvendige for at få fuldt udbytte, men som jeg ikke umiddelbart har med i min opstilling.

Jeg har jo samlet en god PC vil jeg mene, men kan den det et mediecenter kan, givet at den får installeret det rette software - Windows7/Vista Ultimate eller lignende???
Avatar billede Beach Mester
29. maj 2009 - 01:20 #1
Du kan jo kigger over skulderen på den maskine jeg selv er i gang med at samle->

MB-> Gigabyte GA-EG45M UD2H
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=511942&searchArea=&Soegeord=eg45m
Test->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9565
Valgt pga. indbygget gfx der kan afspille HD og størrelsen pga bedre mulighed for vandkøling

CPU-> Intel Core 2 Quad Q9550S 12 MB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=495468&searchArea=&Soegeord=
Valgt pga den kun afgiver 65W og altså ikke udleder så meget varme som de andre i serien = mindre støj på radiatoren.

RAM-> 2 sæt Corsair XMS2 Pro 2 x 2 GB =  8Gb til at fylde på mit 64bit OS
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483867

HDD-> 2 stk OCZ Vertex Series Solid State Disk 30 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=488883&Specs=true
Valgt pga. lav varmeudvikling, ingen støj og så er de monster hurtige i en raid0

CPU køling-> HEATKILLER® CPU Rev3.0 775 LC
http://www.vcore.dk/shop/heatkiller%ae-cpu-rev3-1533p.html
Bevidst valgt budgetudgaven da jeg jo allerede har valgt en CPU med lav varmeudvikling:-)

Resten af kølingen kører på en enkelt trippel radiator med 3 stk 120mm fans og en enkelt 120mm fan til kabinettet. Alle kommer stort set til at kører på laveste mulige hastighed = ingen støj.

Kabinet-> Silverstone LASCALA LC20
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202452&searchArea=&Soegeord=LC20

----------->

Kommentar til dine valg:
Bemærk at samlingen af HFX kabinetterne IKKE er let.
Hvis du også vil optage TV skal du huske på at dette ikke er en opgave et grafikkort kan klare. Her skal du have fat i et TV-tuner kort.
Dit valg af CPU skulle kunne køre HD, men pas på den ikke bliver for lun. Den kaster 95W af sig og det giver godt med varme.
Hvis du skal op og køre Win7 i 64bit så ville jeg give maskinen lidt mere RAM at leve af.

Håber du kan blive inspireret lidt af overstående:-)

//B
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2009 - 07:33 #2
Hej Beach.

Tak for dit svar.
Vil det sige, at jeg ud over det jeg har i min opstilling kun vil skulle købe et tv-tunerkort?

Eller er der nogle andre komponenter der er påkrævet for at kunne få fuld udnyttelse af TV osv. på et mediecenter?
Avatar billede CalE Nybegynder
29. maj 2009 - 11:45 #3
øhm.. Bemærkede også lige at dit bundkort vist kun understøtter p35 cpu.. og da den cpu du har kig er p45 chipset kan det skabe problemer, jeg tror ikke det vil fungere. Jeg var selv ude for det samme og det var lige ved at få fatale konsekvenser.

mhs. til dit spg.1 Jeg ville hellere vælge en intel core duo2 med en højere clock da du som nævnt ikke skal trække store spil med quad-trådet programmering..

Beach har et godt setup til dig men syntes også det her er et kig værd..

Motherboard

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449060&searchArea=products&Soegeord=Asus+P5Q+pro

RAM 1066mhz istedet for 800mhz (findes også uden køler som kun skal bruges hvis du vil oc)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129&searchArea=products&Soegeord=Corsair+XMS2+Dominator

Og istedet for at give en bondegård(eller bare vente) for SSD som lager ville jeg investere i 2x HDD sata som du opsætter til RAID0 eller 5 som du også er inde på. Du får meget mere plads og det får du brug for med et tv-tunerkort selvfølgelig kan du også vælge SSD som arbejdsdisk til styresytem osv og så have de 3tb til døde data..

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202521&Specs=true

PSU

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397210&alwaysShowSpecs=1

Beach hvad er det for nogle komponenter der trækker din vandkøling ?

Ps. Beach,  Nice hjemmeside.. god musik til de øre der hænger lidt over alle de dumme nyheder vi skal lægge øre til konstant.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2009 - 13:50 #4
@CalE: Tak for dine input.

Det er nogle ret fede ram du henviser til.

Jeg tror jeg vil holde mig til det raid-5 setup med de 3 x 1,5 TB diske som jeg lagde ud med.
SSD er vel ok, men jeg forventer som sagt ikke at den skal arbejde vildt meget og access tiden på en almindelig 7200 rpm disk vil være ok tror jeg.

Med hensyn til den PSU du henviser til.
Nu har jeg ikke sat mig ind i hvad det setup jeg selv beskriver, kræver rent strømmæssigt, men vil det ikke være overkill at køre med en 650W PSU? Jeg tænker på miljøet her og ikke så meget på min egen pengepung :-)

Da ingen af jer har svaret på mine spørgsmål vedrørende eventuelle ekstra krævede komponenter for at få et fuldblods mediecenter op og stå, formoder jeg at det jeg selv lægger op til i mit første indlæg vil være rigeligt...

At jeg så har kigget forkert på CPU'en er jo så en anden ting...
Hvis der ikke er mere, der skal vendes kan i jo bare smide et svar :-)
Avatar billede CalE Nybegynder
30. maj 2009 - 11:22 #5
Hej igen og undskyld ventetiden :)

Mhs. til manglende komponenter  - Jeg har hørt flere steder fra at der er stor forskel i kvaliteten på de indbyggede lydkort og så dem man kan købe sig til fra f.eks. Creative. Især hvis du er den glade ejer af et godt surround sound sæt :)

Og du har helt ret mhs. til PSU - det var vist mig der gik lidt i gamer mode/silence pc og det må du undskylde. 400 - 450W burde sagtens kunne klarer det, og kan da lige fortælle at Asus bundkortet har en EPU chip som hele tiden sørger for at de forskellige komponenter kun kører med de mest nødvendige volts så der er så lidt spild så muligt. softwaren har endda en beregner så man kan se hvor meget C02 man har sparet atmosfæren for :) sjov lille detalje..
http://event.asus.com/epu/

Held og lykke med det mate..
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2009 - 20:31 #6
Jeg er glad for de informationer jeg har fået.
Jeg ved ikke om jeg er blevet klogere med hensyn til om det vil væree overkill med det setup jeg foreslår, men i har på den anden side ikke modsagt mit setup, så jeg tror jeg vil gå ud fra det og dermed forsøge at bygge en lidt mere 'langtidsholbar' løsning, der kan være med nogle år fremover.

Spændende med ASUS, men jeg er nok lidt servernørd og har nok forelsket mig i Inten-komponenter. Måske er det ikke det rigtige valg, men det kan jo nå at ændre sig, jeg skal ikke ud og købe ind lige nu :-)

Smider du lige et svar Beach? I fortjener begge point for jeres input.
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2009 - 01:20 #7
Lidt opsamling og også en lille UPSér mht. tiden fra min side. Er lige kommet hjem fra en meget varm fisketur i det østlige sverige:-)

Jeps, du mangler et TV-kort. Valget kommer jo noget an på hvilke signaler du vil fodre det med nu, i morgen og fremover.
Husk at vælge et dobbelt tunerkort hvis du både vil se Live TV og optage noget på en anden kanal!

Overkill er mit mellemnavn, man kan altid skrue ned for dampen på en maskine og så i bonus få lige indre støj/varmeudvikling. Så du er ikke helt galt på sporet *S*

Vent til slut med at købe PSU da det vil være surt af købe en nu som måske er lige lille nok. Hav --->alle<--- de andre dele på plads inden du klikker på betal.

Omkring Prog. til HTPC, se Bem. til CalE

CalE--->
Det er rigtigt at SSD HDD stadig er i sin spæde barndom, men jeg sætter dem også kun op som systemdisk.
Vil så teste hvor hurtigt Win7-64 jobber på at jeg installere mine 5-6 Prog. på denne:

AnyDVD HD->
http://www.slysoft.com/da/anydvdhd.html
Til RIP af mine film + afkodning så alle film kan ses + hastighedskontrol på optiske medie (DVD/BR)

PowerDVD Ultra->
http://www.cyberlink.com/products/powerdvd/overview_en_US.html
Til at se alle mine film direkte fra HDD

BeyondTV->
http://www.snapstream.com/products/beyondtv/
Optagelse af liveTV + opatgelse af samme.

Acronis true image home->
http://www.acronis.eu/?mid=2193&lid=1&uid=434
Backup af setup + mulighed på få minutter at ændre maskinen fra en HTPC til en fuldblods arbejdshest til job på musik/film/billeder

Nero (kan ikke huske hvilken udgave)->
http://www.nero.com/eng/index.html?NeroSID=7274c2c385bc2bf7f4d09c1ecad452ef
Bruger jeg til at redigere i de optagelser jeg vil gemme fra TV. Dette er mest film som lige skal have pillet reklamer fra i start og slut så man kommer direkte til filmen når man starter den op.

Mozilla:-) -->
http://www.mozilla.org/

----

Når det er testet med ovenstående installeret på OS diskene i Raid0, bliver det sat op mod at lade det køre fra en ekstra SSD til kun at køre Prog fra. Dette bliver igen sat op mod en Alm. lille disk af endnu ukendt herkomst.

Jeg vil IKKE have permanente data (film/optagelser) liggende og flyde rundt imellem OS/programmer, de bliver altid efter redigering (oftest TV-optagelser) lagt som en mappe på en af alle mine store SATA-drev som jeg altid har en live-liste over indholde på. Når vi så skal se et eller andet, bliver disken hvor data ligger på, sat i min HDD dockingstation og data via eSATA overført til systemet. Efter få min. er filmen/udsendelsen klar til at se, og jeg kan hive min "eksterne" fra igen så den ikke bliver varm og slidt.

Det er lidt som at hive en DVD frem fra reolen og smide den i spillen, her kræver det bare en HDD. Men jeg skåner mine Org-skiver og nyder samtidig at filen afspilles fra et SSD drev der som sagt er 100% lydløst:-)

En smugle avanceret Iflg. konen, men når først det spiller (har samme serup i vores vinterhi / lejlighed) så syntes hun jo også det er lidt OK *S*

Men lige hvordan det bliver når jeg går fra Alm. HDD til SSD må testes lidt frem og tilbage før jeg vælger det endelige setup:-)

Men... Netop redigeringen i mine optagelser er grunden til at jeg har valgt en 4-kærnet CPU da den kan få taget noget fra som spille i baggrunden mens det ydre stadig arbejder i alt ubemærkethed.

Ved ikke lige om du/i kan følge den, måske lidt svært at forklare, men virker fantastisk på min gamle HTPC i lejligheden. Denne maskine bliver jo et eller andet sted bare finpudset efter de erfaringer jeg har med den gamle.

Ang mit vand, så er det ikke noget særligt på denne maskine, en trippel radiator (HW laps), 3 fans (Enermax), en forøvrigt heavy og ret fed pumpe (Laing DCC Pro) og nogle fittings+slange. Ikke noget Spec. tylderi andet end at luftdelen bliver sat i en lille kabinet for sig selv for at lukke så meget ned for støj og støv som overhovedet muligt.
Tænker på at lave en gennemgang med lidt video og billeder af projektet når det bliver skudt i gang forhåbentlig i næste weekend, men nu må vi se:-)

Jeg ligger lige et svar, men regner med at der vil komme mere inden alle er færdige med spørgsmål og chatchat *S*

//B
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2009 - 01:33 #8
Kommer sgu da lige i tanke om at det da ikke var et svar. Så den kommer lige her:-)

//B