Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. maj 2009 - 12:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lave sum på fortløbende formular

Hej,

Jeg har en fortløbende formular, hvori jeg har felterne Antal, Pris og Total. Feltet Total er sat op med formlen =[Antal]*[Pris] hvilket også virker fint fint.

Nu vil jeg så gerne i formularfoden have en overordnet Total. Derfor har jeg indsat et tekstfelt og sat det op med formlen =Sum([Total]), men det giver mig bare resultatet #FEJL.

Spørgsmålet er nu, hvad er der galt? :-)
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2009 - 12:27 #1
Prøv at lave din total som et udtryk i en forespørgsel, og træk derefter udtrykket ind i formularfoden og opsummer på udtrykket
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2009 - 12:28 #2
Ps.: Pas på med feltnavnet Antal, mange gange ændrer Access det til Count, fordi ordet er reserveret. Brug f.eks feltnavnet stk.
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. maj 2009 - 12:46 #3
Giver det ikke nogle komplikationer i forhold til hvis brugeren ændrer f.eks. Antal, så skulle Total jo gerne opdateres straks og ikke ved en genindlæsning?

Felterne har betegnelsen txt foran, så håber ikke access tager fejl :-) men tak for rådet
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2009 - 13:01 #4
Det er korrekt, at opsummeringen ikke ændres før brugeren skifter post.

Problemet har været opppe at vende tidligere. Årsagen til fejlmeldingen kan jeg ikke huske. Prøv evt. at søge lidt på e (Hvis ellers søgefunktionen fungerer)
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2009 - 13:05 #5
Jeg har prøvet at give et ubundet felt i foden denne datakilde, og der beregnes korrekt, men opsummeringen genberegnes ikke før du skifter åpost:

=Sum([pris]*[stk])
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. maj 2009 - 22:01 #7
Uha jeg elsker exp, de glemmer at sende e-mails når der er kommet svar på tråden.

Nå, men jeg kan ikke lige gennemskue den der =sum([pris]*[stk]) du nævner man kan placere i foden.

Derimod så har jeg lige afprøvet den metode med forespørgslen, som dog er noget træls for, at sige det på godt jysk. Hvis den skal opdatere ved hver ændring, så skal man jo ind og lave noget vba-requery ved ændring af hvert felt. En sådan requery har jo så den ulempe, at Access "glemmer" hvilken tab-position den netop stod i.

Det virker umiddelbart som om, at Microsoft i det her tilfælde gør tingene lidt mere bøvlede end de burde være.
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2009 - 00:03 #8
"En sådan requery har jo så den ulempe, at Access "glemmer" hvilken tab-position den netop stod i"

Det er der dog råd for. Men det kan ikke passe, at man ikke kan lave en opsummering der slår igennem ved hver ændring.

E-mail fumktionen er vist ikke det eneste der ikke fungerer. Prøv at søge i f.eks. Access kategorien og skift så side. Den glemmer kategorien!!!
Avatar billede jensen363 Forsker
25. maj 2009 - 08:57 #9
Tja .... jeg får først dette spørgsmål i min indbakke nu 24.05.2009 kl 08:52