Avatar billede ellee Nybegynder
21. maj 2009 - 01:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Problemer med START

Hej allesammen!

Min stationær computer vil ikke logge ind på skrivebordet, men i stedet viser den en besked på skærmen med "american megatrends" og en masse oplysninger, som jeg ikke forstår en dyt af.

Hvad kan der være galt med den? Ligemeget hvad jeg trykker på, så vil den ikke ind på skrivebordet.

Det er virkelig et dårligt tidspunkt at den har valgt at gå ned på, da eksaminerne så småt er begyndt!  Håber derfor der er en derude, der kan fortælle mig, hvad fejlen er, og hvad jeg kan gøre, for at rette op på den fejl.

På forhånd tak!
Vh.
Ellee
Avatar billede fromsej Praktikant
21. maj 2009 - 08:46 #1
Det tyder på en Hardwarefejl.
Der hvor den stopper er i BIOS, hvor hardwaren bliver fundet.
På den skærm med alle oplysningerne, står der da noget omkring harddrive og CD/DVD, muligvis står der IDE?
Avatar billede ellee Nybegynder
21. maj 2009 - 14:02 #2
Tusind tak for besvarelsen!

Det der står er: (nu skriver jeg det hele)

AMIBIOS (c) 2005 American Megatrends, Inc.

Release 11.07.2006
CPU: Intel (R) Pentium (R) 4 CPU 3.20 GHz
Speed: 3,20 GHz

Press f12 if you want to boot from the network
Press f8 for BBS POPUP
Press f11 to boot from the Restore Partition
1024MB OK (256MB Shared Memory Size Used)

Auto-Detecting Pri Master .. ATAPI CDROM
Auto-Detecting 3rd Master .. IDE Hard Disk (hmm der noget med IDE her??)
Pri Master: Optiarc DVD RW AD-5170A 1,52
Ultra DMA Mode-4
3rd Master: ST3320820AS 3.AAD
Ultra DMA Mode-6, S.M.A.R.T. Capable and Status OK

CMOS Settings wrong
CMOS Date/Time Not set

Håber på hjælp!
Avatar billede vejmand Juniormester
21. maj 2009 - 14:43 #3
Mon ikke det kunne være batteriet på bundkortet som er fladt?

Jeg ved det ikke, men jeg ville prøve at skifte batteriet...

PS: ellee >> Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede ellee Nybegynder
21. maj 2009 - 14:57 #4
vejmand - det må du undskylde. jeg har rettet på det nu, så det står som kommentar. er lidt ny herinde, så det er derfor.

men ja! nogen gange siger den også CMOS battery low (???) i stedet for settings wrong.

hvordan skifter man batteriet ud på en stationær pc? :S
Avatar billede vejmand Juniormester
21. maj 2009 - 16:43 #5
Jeg har ikke selv prøvet at skifte batteri på et bundkort, men har du ikke en manual til din computer?
Der kan du sikkert se hvordan du skifter batteriet.
Avatar billede ellee Nybegynder
21. maj 2009 - 21:22 #6
jeg vil prøve at undersøge det. men er du sikker på at det kan være fejlen? den har aldrig nogensinde startet på den måde før. men de oplysninger som den kommer med, og som jeg har skrevet ovenfor, er det tegn på at der er noget galt med batteriet eller hardwaren?
Avatar billede vejmand Juniormester
22. maj 2009 - 01:21 #7
Jeg er ikke sikker på noget som helst.  :-)

Men når den nu engang imellem siger "CMOS battery low", så vil jeg da mene at det er mulighed........
Avatar billede fromsej Praktikant
25. maj 2009 - 15:21 #8
Enten er batteriet færdigt, eller også sidder det løst.
Det er nemt at skifte, kig efter en kviksølvbatteri på størrelse med en to-krone, dog uden hul i midten.

De valg du har, prøv at trykke på <F1> i stedet for, det burde give dig adgang til BIOS, så du kan stille ur og dato.
Avatar billede ellee Nybegynder
08. juni 2009 - 14:00 #9
om jeg så ændrer tidsindstillingerne eller ej, så bliver den ved med at sige det samme? og hvordan kan jeg være sikker på, at det er batteriet der skal skiftes ud, og at den vil virke efter?

lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal stille op! så HÅBER i kan hjælpe :(

I øvrigt, kan man ikke sætte en cd ind, som kan starte computeren påny?

det virker måske heller ikke???
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juni 2009 - 15:34 #10
Hmmm, hvorfor prøver du ikke bare at skifte batteriet?
Den koster vel ikke mange basse-ører....
Avatar billede ellee Nybegynder
09. juni 2009 - 00:23 #11
jeg køber et batteri imorgen, men hvad skal jeg sige til forhandleren?
og hvordan skifter jeg batteriet ud - hvor ligger batteriet på computeren? har virkelig ikke tjek på den slags, så HÅBER i lige kan guide mig igennem via eksperten.dk - hvilket jeg vil sætte pris på!

skulle den gerne kunne starte normalt, når batteriet er udskiftet? tænk hvis den ikke vil??
Avatar billede ellee Nybegynder
10. juni 2009 - 11:00 #12
nogen der kan besvare mit ovenstående spørgsmål?? :(
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2009 - 11:14 #13
Det er sådan et lille flad, blank rund dims, på størrelse med en tokrone, sidder som regel nederst på bundkortet. ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2009 - 11:18 #14
Sidder i en holder !
Avatar billede ellee Nybegynder
14. juni 2009 - 13:14 #15
bundkortet/holder? og hvor ligger det? :S
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2009 - 13:52 #16
Hvis du piller venstre side af dit kabinet, så sidder der et stort kort som du kigger lige ind på, det hedder et bundkort, kigger du så for neden på dette, skulle du gerne ku finde det ;)
Avatar billede ellee Nybegynder
16. juni 2009 - 18:00 #17
okay, men hvis jeg genstarter computeten påny, dvs. starter den forfra med alle filer slettet osv. tror i så den vil virke?
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2009 - 22:33 #18
Hvad mener du med: men hvis jeg genstarter computeten påny, dvs. starter den forfra med alle filer slettet osv???

Har du prøvet at skifte batteriet på bundkortet?
17. maj 2011 - 17:47 #19
Avatar billede ellee Nybegynder
17. maj 2011 - 19:24 #20
Nej problemet er løst :-)
17. maj 2011 - 19:40 #21
(Og det var du ~1 år om at vende tilbage til ?)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2011 - 20:02 #22
Og hvorfor tog du point tilbage???