Avatar billede Imak Nybegynder
15. maj 2009 - 14:01 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

BERLINMUREN!

Jeg har et spørgsmål, som går mig rimelig meget på..
Jeg har prøvet at finde det korrekte svar på HVORFOR BERLINMUREN EGNTLIGT BLEV BYGGET..?
Jeg har læst og spurgt.. men alle kommer med forskellige grunde..
Nogle med samhæng selvfølgelig.
Jeg kunne godt bare tænke mig et helt konkret svar; HVORFOR BLEV BERLINMUREN BYGGET?
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2009 - 14:03 #1
Den blev bygget fordi østberlinere ikke skulle "flygte" til vestberlin.
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2009 - 14:09 #2
Men officielt (fra østtysklands side) hed det, at det var for at beskytte østtyskland fra andre.
Avatar billede Imak Nybegynder
15. maj 2009 - 14:26 #3
Ja, det ved jeg godt :)
-det er baggunden for hvorfor de skulle adskilles ?
Avatar billede flashit Nybegynder
15. maj 2009 - 14:33 #4
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. maj 2009 - 14:36 #5
Det var pga 2. verdenskrig. Tyskland tabte som bekendt og Sovjet, bl a vandt. Så det var en del af en overenskommelse.
Avatar billede Imak Nybegynder
15. maj 2009 - 14:38 #6
Okay tak :)
Avatar billede mugs Novice
15. maj 2009 - 14:44 #7
Det er fra krigens tid, da det oprindelige Tyskland blev opdelt. Berlin kom til at ligge i Østtyskland, men byen blev igen opdelt således, at østmagterne fik noget af byen og vestmagterne den anden del. Deraf kom, at en del af Vesteuropa rent faktisk kom til at lige som en enklave i den del, der blev behersket af det russiskvenlige styre.

Det betød samtidig en af de den største flybroer i historien. Vestmagterne ville jo gøre sit til, at vestberlinerne ikke skulle lide sult efter krigen, og derfor begyndte man at transportere fødevarer til vestberlin, først med lastbiler, men dise blev stoppet af russiske grænsevagter og gennemsøgt ( læs chikaneret). Derfor indsatte man transportfly der landede i Tempelhof lufthavnen i Vestberlin.

En anden ting ved denne opdeling var, at Spandau fængslet blevf bevogtet skiftevis af russiske, engelske og amerikanske soldater. Der sad de nazistiske krigsforbrydere fængslet, og som tiden gik var der kunn een tilbage nemlig Rudolf Hess. Englang og USA mente vistnok, at han skulle benådes fra dommen poå livsvarigt fængsle, men russerne gik imod, idet de derved mistede en bastion i Vestberlin, og  Rudolf Hess sad der til sin død.

Trnasportenm ellem de 2 dele af Berlignm foregik ved passage af nogle checkpoints. Den berømteste af alle (og som vist nok stadig eksisterer som et minde) var Check Point Charlie. Indtil den tyske genforening, blev det stadig brugt til at udveksle tilfangnetagen spioner og udveksling af udviste rdiplomater.
Avatar billede draco999 Nybegynder
15. maj 2009 - 14:48 #8
lol flot at linke til wikipedia, dem kan man virkelig stole på
Avatar billede flashit Nybegynder
15. maj 2009 - 15:00 #9
Hvis du læser indholdet, så ser det nu rigtigt nok ud. Det er vel ikke forkert bare fordi det står på wikipedia...eller?
Avatar billede mugs Novice
15. maj 2009 - 15:13 #10
Det, der er nævnt i linket, er fuldstændig korrekt! Der er vel ikke noget galt i at linke til det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. maj 2009 - 17:23 #11
Avatar billede jensgram Nybegynder
15. maj 2009 - 17:47 #12
mugs > Der er nu ikke meget tilbage af Checkpoint Charlie i dag. Faktisk er det bare en lokation - ingen levn fra stedets tidligere funktion.
Avatar billede jensgram Nybegynder
15. maj 2009 - 17:48 #13
... og det var naturligvis bare en mindre korrektion. Resten af sammendraget synes korrekt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2009 - 17:52 #14
Hvis jeg skulle proeve at opsummere, saa:
- Tyskland var delt i Vest og Øst-tyskland
- Øst tyskerne ville hellere bo i Vest-tyskland end i Øst-tyskland (hvorvidt det var fordi de var glade for demokrati eller glade for den 3 gange højere levstandard i vest er ikke væsentligt for pointen) og forsøgte derfor i stor stil at komme fra øst til vest
- Øst-tyskland havde ikke lyst til at se store dele af befolkningen stikke af til vest så de blokerede alle grænserne
- langs den almindelige grænse blev det pigtråd
- i Berlin blev det en mur
Avatar billede draco999 Nybegynder
15. maj 2009 - 18:02 #15
Nej jeg har ikke set tv2, der er nogen af os som går på arbejde :)

Jeg har intet imod Wigipedia som sådan, men at smide et link til wikipedia uden nogen form for tekst osv, det kan man ikke bruge til meget specielt når spørgsmålet går på Hvorfor det virkeligt blev bygget.

Wikipedia kan man ikke bruge som kilde men som et suplement til info.
Det er også det de prøver at lære de unge i skolerne nu til dags ;-)

Jeg bruger selv Wikipedia hvis jeg liiiige skal slå noget op, men vil jeg have en dybere viden omkring det og specielt hvis jeg skal fremlægge min viden til andre så vil jeg meget gerne have underbygget min viden af andre kilder da Wikipedia kan have været skrevet af hvem som helst ;-)

Det var lige et sidespring.
Jeg beklager
Avatar billede jensgram Nybegynder
15. maj 2009 - 18:08 #16
Og en opfølgning til sidespringet:

Jeg plejer at følge og formidle, at Wikipedia er et glimrende værktøj til at introducere et emne og relevante kilder. Brug værktøjet som introduktion ikke som konklusion :)
Avatar billede mugs Novice
15. maj 2009 - 18:12 #17
jensgram:

"Den berømteste af alle (og som vist nok stadig eksisterer som et minde) var Check Point Charlie"

Det er en del år siden jeg var der sidste gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2009 - 02:59 #18
Wikipedia er lige så pålidelig som alt muligt andet,
Avatar billede lakridserne Nybegynder
02. marts 2010 - 09:43 #19
For det første: rigtig godt spørgsmål. Vi har i vores gruppe projektopgave om Berlinmuren i næste uge.
1) Wikipedia er måske skrevet af alle mulige, men hvis der er nogen der skriver noget forkert bliver det rettet næsten med det samme.
2) Checkpoint Charlie eksisterer som et hus hvor grænsevagterne chekkede folk. Derudover er der en masse sække ude foran samt et museum omkring Checkpoint Charlie. Jeg ved det fordi jeg har været og set dem begge.

Berlinmuren blev også bygget pga. at Vestberlin havde langt bedre økonomi pga. indførelsen af D-mark. Derfor ville langt flere over til Vestberlin. Det jeg mangler at finde ud af er hvorfor de ville flygte, da levestandarden var langt højere i Østberlin - bl.a. pga. at der var arbejde til alle.

I Vestberlin var det nemlig kun de veluddannede der kunne regne med at få noget ud af at flytte til Vestberlin.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2010 - 14:11 #20
1) spoergsmaalet er naesten et aar gammelt.

2) din antagelse er forkert - levestandarden var hoejere i vest end i oest.