Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. maj 2009 - 08:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

søge korteste rute..

Hej Alle..
Her er en af de hårde..

jeg har en tabel hvor jeg kæder nogle punkter sammen ..

id1  id2
1    2
2    1
2    3
3    4
1    4

nu vil jeg gerne finde den korteste rute mellem to punker..

ud fra ovenstående kan ses at der er to ruter hvis man kigger på rute fra 1 til 4 ..

1 2 3 4
1 4

hvordan finder man den korteste rute i den sammenhæng ?
Avatar billede fennec Nybegynder
15. maj 2009 - 09:08 #1
Lyder som om du skal have fat i Dijkstra's algorithm:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dijkstra%27s_algorithm

Jeg har ikke kunne finde en ASP udgave (men har heller ikke søtg særlig meget). Har do gfundet denne .NET:
http://www.codeproject.com/KB/recipes/Shortest_Path_Problem.aspx

Du kan måske selv omprogrammere den til ASP, eller finde en ASP udgave via google.

Dijkstra's medregner også afstanden mellem hvert punkt, men den kan du bare lade være 1 så der er lige langt.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. maj 2009 - 10:03 #2
Hej Fennec

Det virkede måske en anelse for komplext til min weekend indstillede hjerne..

Men har fundet en anden måde at bygge strukturen, som virker fornuftigtere, da det også løser et par andre problemer..

Men du skal ha takker for hjælpen .. laver du et svar, så du får point ?
Avatar billede fennec Nybegynder
15. maj 2009 - 10:19 #3
Behold du bare dine point, da du nu selv har løst problemet :)

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. maj 2009 - 11:20 #4
helt iorden