Avatar billede jeppebak Nybegynder
12. maj 2009 - 12:12 Der er 3 kommentarer

Kriterier som omhandler Date()

Hej Eksperter.

Jeg har en forespørgsel på en lille "drille" ting i Access.
Det omhandler Date(). Hvordan laver jeg nogle kriterier så jeg kan sorterer efter (D.D. men også emner som har fundet sted) som ikke er krydset af endnu.

På forhånd tak..
Avatar billede mugs Novice
12. maj 2009 - 12:36 #1
Ikke helt sikker på hvad du mener!

Du kan altid sortere på datoer, hvis ikke det fungerer, er der noget der tyder på, at feltet ikke er af dato-format med tekst. Så bør du lave et nyt felt i tabellen som dato og opdatere det fra det eksisterende datofelt.

Hvis du vil have en udsnit af en række poster, kan du indsætte kriterier således:

>= og her indtaster du en dato And <=en anden dato
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2009 - 13:02 #2
Datoer driller - ja - har ofte funderet over hvor meget af verdens programmørtid der til stadighed bruges til genskrivning af dato konverteringer?

Sålænge det hele lægger i databasen, burde der ikke være problemmer med sammenligning - altså <felt1> <sammenligningsoperator
> <felt2> (sortering er også implicit sammenligning)

Problemer, der skyldes lag af repræsentation, opstår når datoer angives literalt eller fra vba funktioner. SÅ vidt jeg har erfaret vil access altid fortolke en dato efter amerikansk standard, hvor det er muligt - #04-05-2009# er den 5 april.
Er ens testdata i første omgang datoer som #31-12-2008#, opdager man ikke fejlen før 'måneden' bliver midre end 13.

Man kan også drage nytte af viden om hvordan datoer er gemt. Det er et kommatal, hvor heltalsdelen er dagtæller siden - vistnok 30/12-1899.  cdbl(dato)  og anden aritmetik.
Avatar billede mugs Novice
12. maj 2009 - 13:53 #3
Jeg mener, at datoen 1 JAN 1900 er den første dag:

1 JAN 1900 Kl 00:00 = 1
1 JAN 1900 Kl 12:00 = 1,5
1 JAN 1900 Kl 18:00 = 1,75
o.s.v.

Hvis ikke man er klar over, hvilke indstillinger der er i kontrolpanelet, kan man let tage fejl.

Iøvrigt enig i brugerekspert's betragtninger