Avatar billede eld Nybegynder
11. maj 2009 - 22:26 Der er 11 kommentarer

Lacie EdMINI Ethernet disk

Efter at printet i min ethernet disk er stået af, vil jeg gerne hive dataene ud af disken.
Problemet i dette opstår da disken kører en linux distribution og man kan således ikke tilgå dataene direkte. Jeg har forsøgt mig med http://linuxhelp.blogspot.com/2007/03/mount-ext2-or-ext3-partition-in-windows.html som giver mig adgang til linux distributionens filer (selve linux-systemet) - men ikke de data som jeg ønsker. (Så vidt jeg kan læse mig til, er de pågældende data i fat32 på disken - men kan ikke tilgåes direkte)

(Overvejer om det vil gøre en forskel at bruge en Live Linux CD og så boote på den - men jeg tvivler? :/)

Er der nogen der har forsøgt noget tilsvarende og har haft held til det?

Eller har en idé til hvordan det kan lykkes?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2009 - 22:30 #1
Det kan være din disk er delt op i 2 partitions, Linux halløjet på den ene, og data på den anden.
Avatar billede eld Nybegynder
11. maj 2009 - 22:44 #2
Ja - afgjort - der er 5 partioner på disken :/
Men kun 2 kan 'ses' af Windows (uden ext2 og 3 understøttelse), der dog mener de skal formateres, hvilket kunne tyde på at den har smidt partionsindstillingerne. Jeg tror dog blot at det skyldes at Linux distributionen 'krypterer' indholdet/partitionsindstillingerne...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2009 - 22:49 #3
Ja, 2 er sjældent nok ;)

Der kan for visse OS-er være problemer med at læse en FAT32 partition over en vis størrelse - så hvor stor er din data partition?
Avatar billede eld Nybegynder
11. maj 2009 - 22:58 #4
Det burde ikke være et issue (kører xpp med nyeste SP/opdateringer) og det læser snildt partitioner optil 1tb (største disk jeg har haft tilsluttet) og den omtalte er kun 236gb.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2009 - 23:01 #5
Du har læst op til 1 TB som FAT32 ?
Avatar billede eld Nybegynder
11. maj 2009 - 23:05 #6
korrekt - fat32 understøtter 2tb uden problemer hvis du benytter de korrekte værktøjer. Mig bekendt helt op til 8TB - dog ikke noget jeg selv har prøvet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2009 - 23:07 #7
Ja, op til 8TB - i medvind ;)  Ok, så har jeg ikke noget bud.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2009 - 07:04 #8
prøv at lave en ultimate boot cd og boot op på den.

http://www.ultimatebootcd.com/

m.v.h
Avatar billede eld Nybegynder
12. maj 2009 - 09:04 #9
@treatmenice
Hvordan skulle det hjælpe? -der ligger de første 30 forskellige programmer på den cd, hvad vil du mene jeg skal bruge for at tilgå mine data?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2009 - 09:13 #10
Og du har også prøvet en Live Linux CD ?
Avatar billede eld Nybegynder
12. maj 2009 - 09:43 #11
@erikjacobsen
Nej, ikke endnu... Jeg regner med at forsøge mig med hirens boot cd og først clone disken, så jeg bevarer dataene, og derefter at rebuilde den fat32 partition/MBR jeg ikke kan læse. Skulle dette ikke virke, prøver jeg med Linux Live cd'en - men det bliver nok først imorgen :)