Avatar billede birthelund Nybegynder
01. maj 2009 - 08:56 Der er 6 kommentarer

Ny PC

Hej
Jeg mangler hjælp til et par problemer i forbindelse med, at vi har købt ny pc.
Vi har lagt et program, Concorde C5, ind på pc'en, men for at programmet virker, skal man indlæse en kodediskette. Der er imidlertid ingen diskettedrev i den nye PC, og når vi prøver at indlæse koderne enten fra skrivebordet eller en CD, fremkommer der en DOS-prompt, hvor der står A:/, og så kan den selvfølgelig ikke finde noget. Kan man gå ind i DOS og ændre A'et til D?

Et andet problem: Vi har nu 2 pc'er, som begge skal køre på internettet. Vi har TDC bredbånd. Hvad skal vi købe for at begge pc'er kommer på?
På forhånd tak for hjælpen
Birthe
Avatar billede drenriza Nybegynder
01. maj 2009 - 09:05 #1
For at i begge kan komme på nettet skal i have en switch/router.

Med hensyn til om man kan ændre sådan noget i dos-promt. Ved jeg ikke lige men i kan jo købe et diskette drev. De koster jo ikke det vilde.

Plazir Diskette Drev (Sort) 88kr
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=435329&searchArea=&Soegeord=

Linksys Compact Wireless-G Broadband Router WRT54GC 497kr
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308919&searchArea=&Soegeord=

Den ville kun klare opgaven.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. maj 2009 - 09:14 #2
Man kan også "snyde" med kommandoen subst:

C:>subst /?
Tilknytter et drevbogstav med en sti.

SUBST [drev1: [drev2:]sti]
SUBST drev1: /D

  drev1:      Angiver et virtuelt drev, der skal tilknyttes en sti
  [drev2:]sti: Angiver en fysisk sti og drev, der skal tildeles
              til et virtuelt drev.
/D            Sletter et virtuelt drev (oprettet med ovenstående kommando).

SUBST uden parametre giver en liste over nuværende virtuelle drev.

....d.v.s. at hvis i lægger nøglefilerne i c:\keyfiles\*.* - så kan I få et A: drev ved i en kommandoprompt at skrive:

subst a: c:\keyfiles
Avatar billede osdata Nybegynder
01. maj 2009 - 09:22 #3
Hvad angår indlæsning fra diskette er det nemmeste nok at købe et eksternt diskettedrev til USB. Det sættes bare til og så er du klar.

Til deling af din bredbåndsforbindelse skal du som skrevet i #1 bruge en firewall/router evt. med trådløs mulighed.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. maj 2009 - 09:32 #4
Umiddelbart vil jeg nok mene at ole's snydemetode er nemmest. Der kan evt. laves en batfil, som først laver en subst og dernæst starter programmet.
Avatar billede birthelund Nybegynder
01. maj 2009 - 11:36 #5
Tak for svaret, men hvordan får man en DOS-prompt i Windows XP?
Venlig hilsen
Birthe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. maj 2009 - 12:41 #6
Start knap -> "Kør" -> skriv "CMD" i tekstfeltet, og klik OK - så har du en kommandoprompt.

Eller klik start->Alle programmer->Tilbehør->Kommandoprompt.