Avatar billede Jespertim Nybegynder
22. april 2009 - 08:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Formlerne dur ikke længere, men de er rigtige nok.

Hej

Jeg har flere regneark, som er gemt på vores server og har adgang til via et F: drev. Kort sagt formlerne fungerer simpelthen ikke længere.
Problemet er som følger: Et gammel Excelark med indlagte formler til at regne de data ud som jeg ligger ind bliver ikke regnet ud automatisk længere. Formlerne ligger der stadig og de er rigtige nok. Hvis jeg fx, sletter en af formlerne for bagefter at tilføje den igen, så fungerer de igen, men jeg synes det er uoverskueligt, at skulle igennem alle formlerne igen og måske i alle vores regneark, hvor der stadig ikke er garanti for at det dur bagefter. Derfor har I nogensinde hørt om dette problem før og kan hjælpe mig med dette? Det er måske bare en manglende opdatering? Det skal siges at vi har både 2003 og 2007 offices og Excelarkene bliver mange gange åbnet i begge, dog ikke på samme tid.

Håber I kan hjælpe mig med mit spørgsmål

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jesper
Avatar billede x-lars Novice
22. april 2009 - 08:39 #1
Og autmatisk genberegning er slået til?

I Excel 2003:
Funktioner > Indstillinger, fanebladet Beregninger:
radioknap i Beregning, Automatisk - flueben i Gentagelse
Avatar billede Jespertim Nybegynder
22. april 2009 - 09:00 #2
Hej Lars

Jeg har tjekket instillingerne nu og den havde ikke flueben i nogen af de to. Så har tilføjet et i automatisk og arket fungerer igen, det var ikke nødvendig med flueben i gentagelse.

Hvis jeg åbner et nyt ark har den flueben i automatisk.
Hvad er det der gør, at den selv fravælger dette lige pludselig?

Hvad gør fluebenet i gentagelse og er det nødvendig? Den er ikke på som standard hos os.

Tak for svaret. Det er allerede til STOR hjælp.
Avatar billede x-lars Novice
22. april 2009 - 11:27 #3
Jeg ved ikke, hvorfor automatisk genberegning bliver slået fra lige pludselig, men hvis man gemmer arket med denne indstilling slået fra, så gælder den også, når man åbner igen.

Gentagelse med flueben gør, at en formel, som afhænger af resultatet i en anden celle, får det rigtigste resultat frem. Genberegningen sker enten så mange gange, som den er indstillet til, eller indtil ændringen ved hver genberegning er så lille, at den er uden betydning. Ulempen ved at have den slået til er, at hele arket genberegnes, typisk 100 gange, hver gang du ændrer i én celle! Hvis det er et stort ark, kan det godt få arket til at køre langsomt.

Selv kører jeg med så store ark, at man kan se tallene stå og flimre, hver gang den opdaterer! Personligt tør jeg ikke køre uden, da rigtig mange af mine beregninger er gensidigt afhængige.
Avatar billede Jespertim Nybegynder
22. april 2009 - 11:38 #4
MANGE TAK FOR HJÆLPEN.