Avatar billede zuran Nybegynder
14. april 2009 - 19:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Metode til lagring af billeder i applikation

Hej.

Jeg leger pt. lidt med et af mine "video" projekter, men er stødt på et problem, mht. til lagring af billederne der danner video'en.

Den nuværende struktur virker udemærket i sig selv, men skaber problemer, når RAM'ene løber tør.

Sætter jeg min applikation til eksempelvis at optage, med 10 FPS (Frames per second), så begynder det hele at crashe, når der er lagret omkring de 160 billeder.

Metoden jeg bruger, til at lagre disse billeder, er ekstrem simpel. Den foregår således, at der blot oprettes en ny pictureBox (Uden den bliver indsat i selve applikationens design) for hvert billede, og hvert billede indsættes så blot i en pictureBox.

Er der en metode, der kræver væsenligt mindre RAM, til at lagre disse billeder?

Tak på forhånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2009 - 19:17 #1
byte[] med billedet i et haardt komprimeret format vil sikkert fylde mindre.

Men paa et eller andet tidspunkt loeber du jo toer for hukommelse alligevel.

Har du mulighed for at persistere?
Avatar billede zuran Nybegynder
14. april 2009 - 19:49 #2
Tja, som du siger, kunne jeg selvfølgelig vælge at "ændre" billedernes formater til noget der fylder mindre. Men ja, så løber jeg tør igen.

Med persistere må du vel tænke på, at lagre billederne på harddisken istedet?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2009 - 20:04 #3
Ja.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2009 - 20:05 #4
Enten fil eller database.
Avatar billede zuran Nybegynder
14. april 2009 - 20:31 #5
Så vil jeg vel forholde mig til harddisken, og så fil. Jeg tænker så blot på, hvor lang tid sådan en process vil tage. Hvis der eksempelvis skal tage 10 billeder pr. sekund og hvert billede skal lagres på harddisken. Jeg gætter på, der skal en nået kraftig processor, for at det kan lade sig gøre på et sekund. Eller hvordan og hvorledes?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2009 - 21:01 #6
Hvor store er billederne?

Hvis de ikke er for store og du har en ordentlig harddisk boer du kunne gemme 10 per sekund.
Avatar billede Syska Mester
14. april 2009 - 22:16 #7
Det at gemme er vel ikke det store problem hvis man kan skrive ca. 20 mb/sec ...

Det kommer nok mere an på hvordan de billeder bliver lavet ... tvivler meget på det andet er et problem.

// ouT
Avatar billede zuran Nybegynder
16. april 2009 - 19:12 #8
Computeren tager selv billederne af skærmen, så jeg ved ikke hvilket format der anvendes. Jeg vil gætte på BMP af højeste kvalitet. Billederne fylder mindst omkring 5 MB pr. styk.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2009 - 03:36 #9
Hvis det er BMP så kan de sikkert komprimeres en hel del selv med en lossless komprimering (f.eks. gzip).
Avatar billede zuran Nybegynder
18. april 2009 - 19:44 #10
Jamen det må vel være løsningen. Andet format der fylder meget mindre, og så over på harddisken.

Vil du smide et svar arne_v? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2009 - 19:47 #11
gerne