Avatar billede maartiinn Nybegynder
02. april 2009 - 23:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

problemer med æøå

Hej
Jeg har lavet en simpel hjemmeside men der er problemer med æøå der ikke vises korrekt.
Jeg har så forsøgt mig med:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
men uden held.
Har så læst mig til at apache på debian(som jeg bruger) overruler den linie!

Er det korrekt?
Og hvis ja...kan nogen hjælpe med at ændre serveren til at benytte iso-8859-1 istedet for utf8.

Venligst svar i begynder-sprog da det er det eneste jeg forstår.

Martin
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2009 - 00:17 #1
<ole>

iso-8859-1 er i praksis deprecated, og man er overgået til utf-8. Det er ikke spor mere vanskeligt at benytte, men uanset hvilket tegnsæt man benytter, skal det bruges overalt:

*) Sæt en evt. DB til at køre utf-8 (det gælder også tabellernes kollationer)
*) Gem dine filer som utf-8. Åben dem evt. i Notepad og se forneden i 'Gem Som' dialogen
*) Sørg for, din server sender dine filer som utf-8
*) Brug en utf-8 meta i dine HTML-dokumenter

/mvh
</bole>
Avatar billede maartiinn Nybegynder
03. april 2009 - 02:04 #2
Så virker det!!
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår den første af de 4 punkter du nævner men...
Jeg ændrede i editorsettings, så den gemmer med utf-8 encoding.
Serveren sender åbenbart i utf-8 som jeg også havde læst mig til.
Bruger nu utf-8 meta i alle relevante html-dokumenter.

Tak.

Hvordan er det jeg gir point? Er det ikke noget med at du skal skrive et svar?

Martin
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2009 - 09:26 #3
Fint, så lægger jeg et svar  =)
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2009 - 22:53 #4
Tak for points  =)