Avatar billede aigremont Nybegynder
29. marts 2009 - 20:42 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

På jagt efter Bærbar 17" til spil

Hej.

Min søn (11 år) har langt om længe sparet sammen til en bærbar PC, jeg har lovet at spytte lidt i kassen også.
Desværre har jeg ikke nogen erfaring med sådanne "projekter".
Han har flg. krav: 17" skærm, og skal kunne køre spil som WoW og CS problemfrit, og så skal den naturligvis se fed ud!

Jeg har fra anden side lært at CPU skal være på min. 2+ GHz, have 4 GB RAM og at grafikkortet skal have dedikeret RAM, gerne på min. 512 Mb (evt. GeForce 9650M GT ).

Er jeg på rette vej ???

Er der nogen, der ligger inde med nogle gode forslag.
Prisrammen er ca. 7.000,-

På forhånd tak.
Avatar billede haverslev Novice
29. marts 2009 - 20:57 #1
Ja du er helt på rette vej, men

En med et Radeon HD 3650 grafikkort er nu heller ikke så tosset :)
Denne har god processor, 2 harddiske, bl.a bluetooth.
og god pris

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=499302&alwaysShowSpecs=1

Indeholder dette grafikkort:
(du kan se GF 9560 nederst, til sammenligning)
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3650.8839.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9650M-GT.10764.0.html
Avatar billede haverslev Novice
29. marts 2009 - 21:10 #2
Avatar billede vonmag Nybegynder
29. marts 2009 - 22:42 #3
I kunne også overveje denne Toshiba:
http://www.jyskitcenter.dk/notebook_toshiba/toshiba_satellite_pro_p3002oe_17_4gb_320gb_vista_business_1831_da.html

Samme ATI3650 kort som ovenstående, men med core2, 2,4Ghz, 3mb level2 cache, 320 Gb HD.

Hvis i køber inden 1. april tilbyder de 2 års garanti, og hvis det bliver nødvendigt at reparere den inden for de to år, betaler de hele salgsprisen tilbage. Nærmere detaljer her:
http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/generic/moneyback/banner_id/23rd_Launch

Til gengæld kommer den udelukkende med Vista Business eller XP pro, jeg ved ikke om det betyder noget for dens evne til at køre spil.

God fornøjelse med det.
Avatar billede aigremont Nybegynder
29. marts 2009 - 23:19 #4
Hej Haverslev & vonmag.

Tak for de hurtige svar.

For en ignorant som mig, ser de alle 3 jo gode ud, men da vi jo skal vælge, har jeg et par tillægs-spørgsmål.

en Core 2 Duo P8600 2.4 GHz vil den ikke producere en hel del varme, som vil medføre en del blæserstøj?

ACER har en batterilevetid på 2,5t. mod de 2 Toshibas 1,5t. - i mine øjne et vægtigt argument.

Når man ser på de grafikkort tests, som Haverslev linker til, så er de 2 grafikkort, som er i spil her, vist ret sammenlignelige, hvis jeg læser teksten korrekt, gør jeg det?

Cachehukommelse 3MB eller 2MB, hvilken betydning har forskellen?

1 eller 2 harddiske - fordele / ulemper?

ACER har tidligere haft et kedeligt ry, det samme har Toshiba haft, er det et overstået kapitel?

Er jeg ude på et overdrev, med disse spørgsmål, eller er det blot et spørgsmål om at vælge? (nogen kan bedst lide datteren, nogen kan bedst lide moderen)

Igen: tak fordi I tager Jer tid til at hjælpe os uvidende!
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 10:57 #5
Som du kan se af nedenstående, så er de CPU meget lig hinanden - undtaget selvfølgelig i Ghz og Bus/Core Ratio
Og så, ner den 2,4 Ghz bliver belastet så udvikler den mere varme
Cpu: Intel P7425 2,13Ghz
http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLB54

Cpu: Intel P8600 2,4Ghz:
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLB3S

Harddiske:
fordele ved 2, er at du har mulighed for at have to styresytem på maskinen - f.eks Vista på harddisk 1 og XP på harddisk 2
(mange foretrækker XP til f.eks spil)
anden fordel er , at du kan have hele harddisk nr.2, som data drev og styresystem /office/ antivirus osv. på harddisk nr.1. - altså ting der kører bedst, sammen med styresystemet
Det er så KUN nødvendig at geninstallere styresytem ifm. nedbrud og alle dine data er i god behold.
Søgetiden bliver mindre i forhold til en stor harddisk.

Ang. Acer / Toshibas ry og kvalitet.
Acer`s billige maskiner, kan stadig være noget "plastik" agtig.
Hardware mæssigt er de dog fuld på højde med alle andre pc`ere
Samme er gældende for Toshiba, der er ikke noget at komme efter idag.

De maskiner der linkes til i dette spørgsmål, er IKKE i den billige plastik agtige kvalitet. :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 12:01 #6
Glemte, en 17" spiller skal man ikke spil på i batteri tilstand - den suger simpelhen al kraft ud af batteriet i løbet af no time.
Så spil kun med 220V tilkoblet :)
Avatar billede vonmag Nybegynder
30. marts 2009 - 16:14 #7
Mht støj, så er det faktisk ikke noget jeg bemærker. Blæseren er ret diskret når den kører - det larmer faktisk mere at skrive på tastaturet, så det tror jeg ikke er et problem. l

Når det gælder harddiske, så er det yderligere en fordel at have to, hvis man for eksempel indspiller lyd/musik i flere spor eller video. Så kan lagerdisken nemlig skrive kontinuert, også selv om programmet får behov for at læse en kommando ind undervejs. Det skal dog sige at den forskel først er mærkbar, når man er oppe i meget store datamængder ad gangen.

Hvad angår holdbarhed, så virker Toshibaen som Haverslev også skriver ganske solid - og de må jo også selv tro rimelig meget på produktet, når de giver den tilbagebetalingsgaranti de giver. Husk på, man får både maskinen retur i repareret tilstand, samt hele købssummen tilbage. Så er der ikke plads til mange mandagsmodeller før det giver dundrende underskud.
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 18:44 #8
Ang. blæser, så klare intel`s speedstep hastigheden på blæseren
og jo mere belastning der er på cpu og grafikkort, jo mere kører blæsern selvfølgelig. Især i spil af i den grafiktunge slags vil blæseen køre meget og det er bl.a også derfor at man ikke skal køre i batteridrift.
Nu er "støj" jo forskelligt, alt efter hvad man karaktisere som støj - men støj fra blæseren, under rimelig belastning, kan være et Irriterende moment :)
Men blæseren på f.eks en Zepto 6625WD, den direkte LARMER i forhold til Acer/toshiba.
Avatar billede aigremont Nybegynder
30. marts 2009 - 20:17 #9
Hej Igen.

Tusind tak for hjælpen.

Jeg har nu en god ide om, hvad vi skal se efter.
Nu tager vi ud i morgen hos divers forhandlere, og kigger på design (det er vist også meget vigtigt).

Kan jeg give Jer begge point?
Avatar billede haverslev Novice
30. marts 2009 - 20:36 #10
Selv tak :)
Points: Ja det mener jeg du kan - aner dog ikke selv hvordan :).
Avatar billede vonmag Nybegynder
30. marts 2009 - 21:02 #11
Jamen så god fornøjelse og held og lykke med købet. Og mange tak for point :-)