Avatar billede vonmag Nybegynder
28. marts 2009 - 00:17 Der er 13 kommentarer

Dobbeltinstallering: Vista og XP samtidig

Hej
Jeg har et lille projekt jeg gerne vil have noget hjælp med. Jeg har netop købt en Toshiba Pro Satellite med Vista Business installeret. Imidlertid skal jeg blandt andet bruge den til videoredigering med Pinnacle Liquid, et program der kun kan køre under XP, og som meget gerne vil have processoren helt for sig selv og i øvrigt være i fred for utidige windows opdateringer.

Samtidig vil jeg dog gerne kunne bruge computeren normalt - har ikke lige råd til at købe to, selv om jeg godt ved jeg burde.
Men kort sagt, jeg har brug for to installeringer af windows, gerne en XP pro og en Vista Business som jeg kan køre uafhængigt - dog ikke samtidig. Samtidig vil jeg gerne have harddisken, delt i tre partitions - i øjeblikket er der to.
Sammen med computeren fik jeg et sæt XP Pro recovery diske, så det skulle være ligetil at downgrade den til XP, men hvad gør jeg, hvis jeg både vil have Vista og XP, på hver sin partition?

Jeg går ud fra at man nok skal ud i nogle ret langhårede operationer, så jeg har brug for at blive guidet ret grundigt gennem processen - hvis det i det hele taget kan lade sig gøre uden de rigtige installationsdiske.

Point udløses når jeg har to styresystemer på maskinen :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2009 - 07:42 #1
"Jeg går ud fra at man nok skal ud i nogle ret langhårede operationer" Nej! nærmere karseklippede - start med at resize din nuværende partition til den ønskede størrelse, du kan næppe opnå et tilfredsstillende resultat med Vistas integrerede værktøj så overvej i stedet www.helgec.dk/gparted.html eller www.helgec.dk/bootit.html - når du har krympet din nuværende partition til en passende størrelse installerer du XP under installationen opretter du en passende partition til XP, guide til xp-installation på http://www.helgec.dk/xp-install.html når XP er færdiginstalleret går du frem efter guiden http://www.helgec.dk/vistabootpro.html når det er fuldført vil du kunne vælge det ønskede operativsystem ved boot - sluutelig opretter du en partition det "ikke allocerede" område på din disk, dette gøres fra diskhåndtering om du vil gøre det fra Vista eller XP er underordnet
Avatar billede Jensen DK Novice
28. marts 2009 - 09:05 #2
Inden du går igang, så se lige om du kan få de drivere som skal bruges til XP på en Toshiba Pro, det er ikke sikkert at de recovery skiver som du fik med har de nødvendige drivere, hent dem og læg dem ind på en CD skive / USB kay.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2009 - 09:15 #3
Hvorfor dualboot i mellem vista / xp?
Avatar billede Jensen DK Novice
28. marts 2009 - 09:31 #4
For at kunne vælge hvad du vil starte op.
Avatar billede vonmag Nybegynder
28. marts 2009 - 22:48 #5
OK det ser ud til at være til at gå til, men hvad mener du med det allokerede område? Som sagt er der i øjeblikket to partitioner, begge på 160 GB, disk C indeholder Vistainstallationen, disk E en HDD recoverymappe, som jeg naturligvis lige brænder ud på DVD først.

Men er Disk E så ikke allokeret eller?

Og vil windows lade sig installere sig to gange på samme password, eller skal jeg lige vente til efter weekenden, så jeg kan ringe til dem i nødstilfælde?
Avatar billede Jensen DK Novice
29. marts 2009 - 07:54 #6
ikke allokeret, endnu ikke formateret.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2009 - 10:13 #7
Når du resizer c-drevet (krymper) vil der fremkomme et område der ikke er PARTITIONERET dette område vil optræde som "ikke alloceret" og det er det område du skal partitionere / formatere og installere dit styresystem nr. 2 på
Avatar billede vonmag Nybegynder
29. marts 2009 - 10:17 #8
Super, tak. Vil begge systmer så kunne se hinandens partitioner, eller vil C og E kun optræde under Vista?
Avatar billede Jensen DK Novice
29. marts 2009 - 10:34 #9
De kan se hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2009 - 12:02 #10
#4 OMG. Er det rigtigt? Haha (Undskyld min manglende respekt, men det svar var da latterligt.)

vonmag, hvorfor vil du gerne have XP OG Vista på samme boks? Når nu du ER afhængig af XP, hvad er så meningen med at bruge tid på, at installere Vista oveni? OG bruge tid på at skulle boote fra det ene OS til det andet? Og i det hele taget, hvad skal du bruge Vista til? Vi kender vel alle sammen god til dets fejl.

Tænk lige over det inden du bruger for meget tid på at fikse to OS'ere.
Avatar billede vonmag Nybegynder
29. marts 2009 - 15:49 #11
Som allerede skrevet, så skal jeg bruge computeren på to måder - videoredigering og normalt brug. Jeg skal redigere med Pinnacle Liquid - og mine kollegers erfaring er, at det er særdeles uhensigtsmæssigt at bruge computeren til andet - derfor bør den installation være afskåret fra nettet og helt fri for andre programmer.

Men da jeg jo gerne vil bruge computeren normalt også, vil jeg have en anden installation med fuld windows. Og nu har den jo Visat forinstalleret, så hvis jeg blot kan nøjes med at installere en XP ved siden af, så er det dejlig nemt. I øvrigt holder Windows op med supportere XP i løbet af foråret - og så må vi jo se hvad der sker når windows 7 kommer på banen, om man så skal opgradere.
Men årsagen til at jeg skal bruge to installationer er altså, at jeg gerne vil kunne bruge computeren almindeligt ved siden af videoredigeringen. For mig er der ikke noget problem i at jeg skal boote igen, hvis jeg vil skifte installation.
Avatar billede vonmag Nybegynder
30. marts 2009 - 22:55 #12
Hej igen
Jeg har fået flg. besked fra Toshiba, da jeg spurgte om man kan lave flere installationer:

"Medfølger der diske med Windows XP til din Satellite Pro P300 skal du holde F12 nede i opstarten for at få en boot-meny frem, hvor du vælger CD/DVD for at siden installere XP. Under denne process vil harddisken blive formateret, så kun én XP-installation er mulig."

Betyder det så, at den ganske enkelt rydder hele møget inklusive de partitioneringer jeg måtte have lavet i forvejen - og dermed også min oprindelige Vista? Og er der en måde at omgå det, når nu jeg ikke har rigtige installationsdiske men udelukkende recovery diske?
Avatar billede Jensen DK Novice
31. marts 2009 - 06:53 #13
Du kan lave en rigtig XP skive ud af en recovery, du kan se om du kan finde ud af vejledningen her.
http://www.gratisupload.dk/download/26640/

Det er meget muligt at den ryder alt hvis du installere XP fra recovery patitionen, det ser du først til sidst,pu-ha.