Avatar billede Pamol Novice
26. marts 2009 - 11:04 Der er 9 kommentarer

TV-Tuner

Hej, jeg har været ude og købe mig en ny computer, og da skærmen er større end mit TV, vil jeg gerne have en tuner til min PC.

Jeg har ikke det der media-program (kan ikke huske hvad det hedder), og jeg skal bare fange DR1, TV2 og Kanal 6.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal bruge/hvordan man sætter det op.

/Tino
Avatar billede khawk2k Nybegynder
26. marts 2009 - 12:28 #1
Skal tuneren styres af computeren eller vil du hellere have en separat boks til det?
Hvordan får du tv-signal? Er det gennem kabel, almindelig antenne eller andet?

Fordele ved separat boks:
- uafhængigt af styresystem på computeren
- computeren behøver ikke at være tændt (kun skærmen)

Ulemper ved separat boks:
- optagelse af tvsignalet på computeren ikke muligt (som udgangspunkt, der kan dog være undtagelser)
- flere ledninger og en ekstra boks der tager lidt plads

Ovenstående oversigt over fordele og ulemper er sandsynligvis ikke fuldstændig, da det kun lige er taget ud fra hukommelsen.
Avatar billede Pamol Novice
26. marts 2009 - 13:08 #2
Signalet kommer fra alm. antenne, og det må gerne være blive styret af computeren, da den næsten altid er tændt alligevel.

Nogen erfaringer med gode modtagere? Og en idé om prisen?
Avatar billede khawk2k Nybegynder
26. marts 2009 - 14:04 #3
Jeg bruger selv denne tv-tuner til computeren: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308823 (Hauppauge WinTV PVR-150MCE)

Jeg er fint tilfreds med den. Man kan få billigere modeller hvis de ikke skal have indbygget hardware mpeg-kodning. Hardware mpeg-kodning er en fordel hvis du vil optage (i mpeg), da der ikke skal bruges så meget cpu-kraft.

Du bør også overveje om den skal have DVB-T modtager. Det er vel nok egentligt et krav når der ikke bliver sendt analoge signaler mere over almindelig antenne. Jeg har dog ingen erfaringer med DVB-T tunere.

En anden ting der kan være relevant er om der findes drivere til dit styresystem. Hvis du bruger windows XP er det sandsynligvis ikke noget problem. Hvis du skal bruge hjælp til dette må du lige skrive hvilket styresystem du bruger.

med hensyn til prisen så kan man få modeller helt ned under 200kr og helt op over 1000 kr alt afhængigt af hvilke krav du stiller.

Du bør også overveje om du helst vil have en usbmodel eller hellere vil have et indstikskort.
Avatar billede Pamol Novice
26. marts 2009 - 14:42 #4
Tak for hjælpen, det er virkelig værdsat.

Nu ved jeg nogenlunde hvad jeg skal kigge efter.

Ang. drivere til styresystemer:

Jeg kører med Vista Ultimate 64-bit, tror du det bliver svært at finde en tuner med drivere til det?

Tror jeg vil gå efter et indstikskort :)

Men endnu en gang tak for din hjælp :D
Avatar billede Pamol Novice
26. marts 2009 - 15:08 #5
Jeg har lige siddet og kigget lidt rundt omkring på internettet.

For at opsummere:

DVB-T er et must
Drivers skal virke til Vista 64-bit
Skal gerne kunne optage i MPEG

Baseret på dette, tror du så at dette vil kunne klare jobbet?:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425381
Avatar billede khawk2k Nybegynder
26. marts 2009 - 17:45 #6
Først lige en rettelse til mit tidligere indlæg.
Ud fra hvad jeg lige har fået læst på nettet er det ikke nødvendigt med hardware mpeg-kodning når signalet hentes med DVB-T, da signalet i forvejen er mpeg2.

Ifølge producenten er der drivers til Vista 64-bit.
Anmeldelser af kortet varierer fra at sige at det er penge ud af vinduet til at det er det perfekte køb.

Yderligere en kommentar:
Sendes kanal 6 ukodet digitalt (DVB-T)?
Avatar billede Pamol Novice
27. marts 2009 - 11:43 #7
Ok, men tror næsten jeg vil tage chancen, og se.
På langt de fleste produkter er der meget delte meninger, nogle har bare været uheldige tror jeg.

Ang. Kanal 6 er jeg i tvivl, men tuneren skulle opgså kunne tage analogt signal så vidt jeg har forstået?

Ihvertfald siger jeg mange tak for din fine hjælp.
Avatar billede Pamol Novice
27. marts 2009 - 11:43 #8
hvis du skriver et svar, får du lige nogle point ;)
Avatar billede khawk2k Nybegynder
27. marts 2009 - 16:15 #9
ja, tuneren skulle også kunne tage analogt signal. Ud fra det jeg har læst er der bare den lille hage ved det at man skal skanne efter kanaler hver gang man skifter mellem analogt og digitalt. Det kan dog være softwareafhængigt.
Hvis du vil prøve noget andet software end det medfølgende er der et par gratis forslag her:
http://www.team-mediaportal.com/ (hvr-1100 står på listen over understøttede kort)
http://freevo.sourceforge.net/ (ingen liste over understøttede kort, som jeg kunne finde)