Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
07. marts 2009 - 23:58 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvad sker der for mine pixel?

Allerførst siger jeg pænd goddag til alle :)

Sagen er jo den:

Den ivrige amatørpc-bruger, jeg, sad og legede med nogle hjemmevideoer i Windows Movie Maker forleden i min bærbare, og jonglerede med WMV-filer, da jeg vil undgå de alt for store AVI-filer. Kvaliteten var i top, det var (næsten) lige så godt, som det var med mine DV-bånd. Men efter nogle uger sker der så noget mærkværdigt; idag åbner jeg så de videoer igen efter nogle uger uden at have rørt ved dem, men bemærker, at de alle har fået en dårligere kvalitet, der er - så at sige - kommet tydelige pixels på; kvaliteten er altså af nogle grunde blevet forværret?? Og det er naturligvis ikke kun gældende for de specifikke videaoer, jeg behandler, men som sådan generelt.

Kan det på nogle måder have noget at gøre med, at jeg førhen kombinerede min bærbare pc med en ekstern skærm, hvor der der jo så sker noget rod med grafik og sådan? Kan det påvirke alt det her hurlumhej? (Er ikke den store i det her IT-område)??

En afklaring ville virkeligt være rart..

Og kan alt det her påvirke kvaliteten af den dvd, jeg skal lave? Den oprindelige kvalitet af WMV-filerne fejlede jo ikke noget... :-(

På forhånd tak for en forklaring..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. marts 2009 - 02:05 #1
Prøv denne Codecs pakke fra Divx -(du behøver ikke at installere Playeren)

LINK http://www.divx.com/en/downloads/divx/win
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
08. marts 2009 - 02:17 #2
MichaelIWJ-IT;

Gjorde som du sagde, men det har ikke gjort nogen forskel, tværtimod synes jeg, det endda er blevet en smule værre :-(

Hvad kan være galt? Og lad mig sige det sådan; for en stund siden lagde jeg disse videoer for en sikkerheds skyld på en anden pc - også med Windows Vista, hvor de havde en upåklagelig kvalitet dengang også, men jeg tjekkede dem også af idag for at se, om de også havde mistet kvalitet, og ja! Det havde de, så det må have noget at gøre med en Vista-opdatering måske? I hvert fald ser det ikke godt ud, hvad kan være løsningen til dette irriterende problem :(
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
08. marts 2009 - 03:03 #3
+ Det er som om alt er bare konverteret til VCD/VHS kvalitet eller sådan noget, det er ufatteligt :(
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. marts 2009 - 11:38 #4
Prøv at converter din WMV fil med dette program med Divx installeret på dit system..

eks.(WMV to AVI)..

LINK http://www.tompegx.com/video-converter-free.html...
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
08. marts 2009 - 14:18 #5
Hej Michael, installerede det program, du skriver til sidst, men den vil slet ikke konvertere noget som helst, grundet det er en prøveversion.

Hvad kan grunden til problemerne med kvaliteten i bund og grund være? Kan det virkelige passe, at folk bare skal acceptere, at deres video-filer lige pludselig bliver vist dårligere? Som sagt har en andren Vista-computer det samme problem, og det er ikke kun gældende for WMV-filer, men sådan også andre video-filer..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. marts 2009 - 21:59 #6
Jeg tror stadivæk at det er fordi at der mangler det rigtige codecs..

Havde selv engang et problem med at jeg optog noget fra fjernsynet via programmet Cyberlink PowerDVD som fulgte med mit tv/in/out-kort og kunne kun se det rigtigt i Cyberlink PowerDVD og det lignede L**t i Windows Media Player (og det hakkede)indtil jeg fandt et codec passende til programmet og derefter kunne jeg konvertere til Avi-formatet og osv..

(Det skal lige siges at det var for 5-6 år siden og WMV-filen som jeg optog fyldte ca.3-400MB for 4-5 min.)..

Kan du ligge et stykke af filen ud på nettet et sted hvor man kan hente det? for så vil jeg godt prøve om jeg kan finde et rigtig codec til at afspille med (Evt. finde et konverterings program)...
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
09. marts 2009 - 00:45 #7
Nu begynder jeg også at få mistanker om det kune være en art monitorfejl???

Se:

http://img156.imageshack.us/img156/2637/unavngivety.png

Læg især mærke til den røde pil; der er der jo nogle grumsede områder, a la pixels?? Måske er det noget med monitoren.. "Men hvorfor" tænker jeg så igen.. Og billedet, som jeg henviser til, er gemt i PNG-format, så de grumsede felter ER altså grumsede som "original"; det har altså ikke noget at gøre med, at det er gemt i JPEG-format e.l., så det har mistet kvalitet osv.. Nej, det er sådan, som det ser ud..

Og den trailer, der bliver vist i cinemaxx-siden, har også kvalitetsmæssige problemer så at sige, så der er problem..

:(
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
09. marts 2009 - 00:46 #8
BTW skal jeg nok lægge en del af videofilen, så du kan se det, men hvad nu hvis det hele har noget at gøre med monitor/monitorindstillinger, som jeg i øvrigt nu har rodet meget med og ikke kan få ordnet, så det fungerer optimalt igen... ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
09. marts 2009 - 12:46 #9
Jeg tror ikke at det er et monitor problem.
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
09. marts 2009 - 20:18 #10
Hej Michael, tror du har ret; det ser ikke ud til at være et monitorproblem. Har nok været lidt for hurtig og spændt med det der cinemaxx-billede. Jeg prøver imorgen at give en adresse med et stykke af videofilen.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
09. marts 2009 - 20:40 #11
oki... (o:
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
10. marts 2009 - 21:43 #12
Hej Michael, har du en email-adresse e.l., jeg kan sende links til videofilerne??
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
10. marts 2009 - 22:03 #13
Jeg laver lige en e-mail adresse..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
10. marts 2009 - 22:07 #14
Her er den

test999@forum.dk
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
10. marts 2009 - 22:19 #15
OK, har sendt mailen.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
10. marts 2009 - 23:25 #16
Jeg syntes at det er en god kvalitet som der er blevet optaget i..(Kan godt se en smule grums men ikke meget)

Lyd 10/10
Grafik 8/10

video 1 ok en smule blå engang imellem i venstre side (Kan være lincen..)

video 2 ok men en smule sløret udenfor de to mænd til sidst (Måske for meget lys/fokus..)

Prøv at linke mig et orginalt stykke direkte fra dit DV..
(for at se om der er en forskel på det)...
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
11. marts 2009 - 00:33 #17
Tror du ikke, det, at du ser det som en god kvalitet, har mere at gøre med, at du har dine codecs i orden? For mine videoer ser stadig relativt slørede ud (i forhold til hvad de var engang).

Idag prøvede jeg at overføre fra DV´et for at se, om nye overførte videofiler (prøvede både AVI og WMV) også har samme problem, og ja, det har de; de er på samme måde også slørede. Så det må være er et grundlæggende codec problem det her(?)

Måske skal jeg bare give op og formattere hele skidtet og geninstallere. Det må vel være det eneste der løser det?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
11. marts 2009 - 11:51 #18
jeg kan prøve at tage et billede af video1/video2 og sende dem til dig via mail..
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
11. marts 2009 - 11:59 #19
Det jeg bruger - DivxCodec + Dix Plus DirectShow Filters + Winamp (som Player)
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
11. marts 2009 - 23:30 #20
Hej Michael, har set de billeder, du har sendt, og det er selvfølgelig lidt svært at vurdere, i det vi har med billeder at gøre. Men jeg må - som tidligere nævnt - nok give op (har ikke meget tid til det her) - og geninstallere hele OS, da de forskellige installerede codecs har blandet hele skidtet så meget sammen, at det er en pine at se en almindelig videooptagelse nu i økebliket :) Hvad vil du foreslå fremover? At eksportere fra DV-båndet til DV-AVI-format isedet for WMV? Er det virkelig "the solution"..?? Og kan man godt forvente at få en DVD-film ud af hele arbejdet, som har en nær så god kvalitet, som det har med den originale DV-bånd?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. marts 2009 - 16:14 #21
Hej igen..
Jeg foretrækker .avi frem for .wmv..(har haft så mange problemer med wmv + WIN medieafspiller i sin tid - bruger selv nu kun Winamp eller MediePlayerClassic)
men syntes at du selv skal vælge ved at prøve dig frem når du har installeret dit nye OS..

-har forhørt mig lidt efter ang. convetering og fandt frem til denne gratis video converter.-som jeg syntes at du skal prøve at kigge lidt nærmere på..

"Super Video Converter"
LINK http://www.erightsoft.com/SUPER.html

(PS. hold din(e) DV film lang væk fra magnetiske områder.-da det kan tage skade på kvaliteten..)
Avatar billede mikkelthoegersen Nybegynder
18. marts 2009 - 14:08 #22
Tak for hjælpen Michael. Nu prøver jeg lykken med linux og ser hvad der sker. Forresten vil gerne uddele de der point.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
18. marts 2009 - 16:29 #23
ok.. (o: