Avatar billede friis3450 Nybegynder
03. marts 2009 - 23:32 Der er 6 kommentarer

Database til styring af Vinkælder

Hej alle!

Jeg arbejder på en fancy restaurant i kbh med et af de største vinkort i dk (vi har omtrent 800 vine på kortet, men nok over 1500 forskellige vine i kælderen). Min chef og ejer af restauranten har førhen holdt styr på det hele manuelt i et stort word dokument.

Projektet er nu at det skal laves om til en database så han kan lave udtræk efter kriterier som passer til den givne situation - dvs fx rødvine fra italien, piemonte området, barolo distriktet og endda helt ned til en given mark. Udtræk kan også være baseret på druesorter, ratings, årstal, producent osv osv osv... Pointen er at databasen skal være ret uddybende

Endvidere skal den fungere på mac da det er hans primære arbejdsstation.

Jeg havde lidt tænkt på noget access, men det findes ikke til mac!

Det ville også være fedt hvis hele databasen kunne integreres med det online vinkort på restaurantens hjemmeside (som lige pt kun er en html version af det føromtalte word dokument)

Slutteligt, men ikke mindre vigtigt! - det skal være brugervenligt at opdatere databasen, lave udtræk osv osv!!

Jeg har haft kig på Filemaker Pro 10 Advanced samt Bento 2, men da jeg har ingen erfaring indenfor disse to programmer kan jeg ikke rigtig gennemskue om de kan bruges til foremålet?

Hvad har i af ideer?

på forhånd tak!
Avatar billede friis3450 Nybegynder
03. marts 2009 - 23:35 #1
ydermere: Jeg ved at en optimal løsning givetvis ville være noget MySQL + PHP, men jeg har meget begrænset viden inden for dette felt så det er ikke rigtig en mulighed..
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2009 - 23:41 #2
Hvis du oensker en database server og en web app, saa er PHP+MySQL en oplagt mulighed.

Men leder du efter noget mere desktop agtigt, saa kunne du jo proeve og kigge paa database delen af OpenOffice.

En tredie mulighed var selv at lave en lille Java app som bruger en embedded database (HSQLDB, Derby eller en anden).

Der er ogsa andre muligheder, men det var de mest oplagte efter min mening.
Avatar billede jimmydk Nybegynder
03. marts 2009 - 23:43 #3
Hvis det var mig, ville jeg i samme omgang lave en hjemmeside som også var database styret.!

På den måde kan i køre det hele via hjemmesiden, så er du ude over "problemet" med mac.

Så er det bare et spørgsmål om den skal laves i php, asp, aspx osv.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
04. marts 2009 - 00:08 #4
Ja - klart gode pointer med database webside osv. Problemet er at vi ikke selv kan lave det og at vi ikke har råd/lyst til at bruge mange penge på at få det udviklet.
Java er ligeledes out of the question af sammee grunde.

Ingen der har erfaring med Filemaker Pro 10 som ser ret lovende ud samtidig med at det er brugervenligt? (af hensyn til min chef)
Avatar billede supertekst Ekspert
04. marts 2009 - 15:37 #5
Måske ville en windows PC give flere muligheder.

Hvilken kompetencer råder I over?
Avatar billede friis3450 Nybegynder
04. marts 2009 - 22:02 #6
Ja ville det nok, men pt vil vi gerne kunne køre det over mac. Vi har adgang til MySQL server + php via vores hostprovider, men som sagt - ikke kompetencerne til det..

Vores kompetencer er ret smalle. Jeg har som sådan ikke noget ansvar men hjælpe bare min chef af fri vilje. det er derfor ham der skal betjene det hele via/på hans mac og han er ikke den store haj.