Avatar billede HOYde Nybegynder
01. marts 2009 - 17:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Excel funktioner

Jeg har to talkolonner med ca. 4000 linier i hver. Jeg har behov for at få undersøgt om de tal, der står i kolonne 1 i nogle tilfælder er lig med tal i kolonner 2.

Simpel eksempel:
Kolonne 1 indeholder på hver sin linie:
Kolonne 2 indeholder på hver sin linie:
Så vil jeg gerne i seperat kolonne 3 have markeret at 7 er fundet i kolonne 1 og matcher med 7 i kolonne 2, do for 3 og 5 osv.
Kan Excel løse det? og hvis ja hvordan gør jeg?

Jeg bruger Office 2007. Kan også finde Office 2003 hvis nogen bedre kan den.
Avatar billede scape-goat Nybegynder
01. marts 2009 - 18:00 #1
Ja det kan Excel godt.

Nu ved jeg ikke hvor kendt du er med det.

Men i kolonne 3 skal du indtaste en Hvis formel.

Nu er mit excel på engelsk håber det går..

Logical_test    A1=B1
Value_if_true  A1
Value_if_false  0 (eller hvad du nu ønsker)

Hvis formlen findes under Insert -> function
Avatar billede vejmand Juniormester
01. marts 2009 - 18:38 #2
Skriv følgende formel i C1
=HVIS(A1=B1;A1;"")
Kopier formlen ned i de 4000
Avatar billede excelent Ekspert
01. marts 2009 - 19:57 #3
=HVIS(ER.FEJL(SAMMENLIGN(A1;$B$1:$B$4000;0));"";"Tallet "& A1 & " findes i kolonne 2 i række "&SAMMENLIGN(A1;$B$1:$B$4000;0))
Avatar billede HOYde Nybegynder
02. marts 2009 - 08:44 #4
Tak til Kasket Karl

Din løsning er perfekt, det var lige hvad jeg søgte.
Du har til fulde fortjent de 60 point.
Jeg vender sikkert tilbage en anden gang med Excel problemer, håber du fortsat er her på siden.

Endnu engang tak for hjælpen.

mvh
HOYde
Avatar billede excelent Ekspert
02. marts 2009 - 16:31 #5
velbekom

husk lige at sætte dig ind i reglerne omkring lukning af spørgsmå/tildeling af point
Avatar billede vejmand Juniormester
02. marts 2009 - 16:43 #6
HOYde >> Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede HOYde Nybegynder
02. marts 2009 - 18:15 #7
Hej

Har jeg ikke gjort det færdig?
Jeg mener jeg har accepteret dit svar og givet dig de point der var. Har du en anden opfattelse?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. marts 2009 - 21:36 #8
Du har selv sendt et "Svar" som du efterfølgende har accepteret, og dermed taget pointene retur.
Du skulle ha sendt en "Kommentar" og bedt excelent om at sende et "Svar".
Avatar billede HOYde Nybegynder
03. marts 2009 - 17:37 #9
Hej

Det beklager jeg. Kan jeg rette det?
Avatar billede vejmand Juniormester
03. marts 2009 - 18:55 #10
Du kan oprette et nyt spørgsmål med titlen: Point til excelent
Avatar billede vejmand Juniormester
04. marts 2009 - 19:17 #11