Avatar billede pekr Nybegynder
19. februar 2009 - 14:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Simpelt SQL spørgsmål (muligvis vedr. DISTINCTS)

Hejsa, jeg har en masse data i en db, flere af records har samme navn, men forskellige billeder tilknyttet. Nu vil jeg gerne kunne lave et udtræk fra DB, så jeg kun få en record med ud pr. navn. Det kunne se sådan ud:
SELECT DISTINCT project_name, project_thump, project_image, uID
FROM project

Men problemet er at såsnart jeg vælge at få andre kolonner med ud, så virker det ikke.

Har du i forslag eller andre måder at gøre dette på.

Eksempel:
I DB:
uID1, Case 1, 2008, image1.jpg, thump1.jpg
uID2, Case 1, 2008, image2.jpg, thump1.jpg
uID3, Case 2, 2007, image1.jpg, thump1.jpg
uID4, Case 3, 2008, image1.jpg, thump1.jpg
uID5, Case 1, 2008, image3.jpg, thump1.jpg

Her vil jeg kun have vist følgende:
Case 1, 2008, thump1.jpg
Case 2, 2007, thump1.jpg
Case 3, 2008, thump1.jpg

Samtidig vil jeg have uID (unique id) Men så snart jeg smider id'et med ind i Select statementet, så får jeg alle records vist??
Avatar billede pekr Nybegynder
19. februar 2009 - 14:43 #1
Jeg har kun omkring 20 cases og der kommer kun få til. Derfor "gad" jeg ikke lave både en case tabel og en picture tabel. Men det er måske nødvendigt for at få det til at spille bedst muligt?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2009 - 15:13 #2
proev:

SELECT de felter du skal bruge
FROM dintabel t1
WHERE uid = (SELECT MIN(uid) FROM dintabel t2 WHERE t2.project_name=t1.project_name)
Avatar billede pekr Nybegynder
19. februar 2009 - 15:15 #3
hej Arne, tak for svar. Jeg lavede det med 2 tabeller, det virker fint. Så jeg får ikke prøvet dit.

Venligst
Peter
Avatar billede pekr Nybegynder
29. juni 2013 - 00:22 #4
Løst