Avatar billede refillimport Nybegynder
18. februar 2009 - 18:41 Der er 10 kommentarer

Install af win98

Hej

    Er ved at installere win 98 men får en fejl på at driveren
    ikke kan findes, så spørsmålet er hvordan laver jeg en boot
    disk med den nye driver, eller er der en anden mådes det kan
    gøres på. Maskinen er.

  ADesk kabinet Sort Uden PSU
  Power supply ATX 400W 24pin
  Foxconn S775,G31,1333FSB,DDR2
  Intel Pentium Dual Core 2.5GHz
  1024 MB DDR2 PC800/6400 CL5
  Seagate 160 GB 7200RPM SATA 8M
  AD-7200S Nec DVD 20xR/RW,SATA,Sort,bulk

  mvh

  Michael
18. februar 2009 - 18:48 #1
Win98 <-> SATA HD/CD/DVD = Problemer

(Hvorfor Win98 ? Hardwaren er da fin nok til W2000, Xp, Vista!
Du vil også få problemer med at udnytte hele de 160Gb HD...)
Avatar billede chalde Seniormester
18. februar 2009 - 18:50 #2
Hvilken driver?
Vær dog opmærksom på, at chancen for at du overhovedet får den op og køre med dit setup er minimal.
For det første skal du undersøge om der overhovedet findes drivere til enhederne. Især diskcontrolleren vil give det største problem.
For det andet (hvis du finder drivere) vil kombinationen af netkortet og hastigheden på cpuen med al sandsynlighed gøre at win98 crasher under opstart. Hastigheder på over 1.8ghz vil i kombinationen med et netkort i de fleste tilfælde stoppe boot. Der ligger en supportcase om det hos microsoft, hvor de er opmærksomme på det, men ikke ønsker at gøre noget ved det pga. OS's alder. Så tjek også om du har mulighed for at nedclocke cpu, ellers skal du ikke regne med at kunne bruge netkortet.

Derudover kan mængden af ram også skabe ustabilitet på Win98.

Mit forslag hvis du bare skal have win98:
Hent Vmware server eller virtual pc og virtualiser det. Begge dele er gratis.
Vær dog opmærksom på at det ikke altid er lige godt til lyd og 3d-grafik (herunder især spil).
Avatar billede refillimport Nybegynder
18. februar 2009 - 19:53 #3
Hvorfor win 98, der kan chefen skrive Russisk med et Dansk tastatur, ved godt at det er der i XP med det passer ikke. Jeg
har ikke kunne finde noget på nettet til XP vista, driveren er til cd/dvd drevet som den vil ha under install, det er en ny pc
så jeg har alle driver. Ville nu godt ha vista eller XP på den.
18. februar 2009 - 20:06 #4
... du ka' godt 'opgive' at få WIN98 til at virke med DEN hardware; det er jo "DOS" i opstarten og der er SATA jo ikke levende... Samt en masse anden besvær...

Skaf/køb/få en gammel 500Mhz PC og install Win89 derpå i stedet...
Den ka' du næsten få foræret af mig inden den kommer på storskrald *G*
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2009 - 20:12 #5
"det er jo "DOS" i opstarten og der er SATA jo ikke levende..."  Det ville jeg nu ikke være så sikker på
Avatar billede chalde Seniormester
18. februar 2009 - 22:25 #6
#3 Gør som i mit forslag: Ind med xp/vista og installér win98 på en virtuel maskine.
Vmware server: http://www.vmware.com/download/server/ registrering for gratis serienummer: http://register.vmware.com/content/registration.html
Virtual Pc: http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Det vil gøre det så meget nemmere for dig.
Følgende (nogle tidligere beskrevet) gør det besværligt/tilnærmelsesvis umuligt hvis det ikke kan ændres:
1) Sata - slå AHCI fra i bios og sæt det til IDE/andet end AHCI
Se evt. også http://www.thehindubusinessline.com/ew/2005/01/24/stories/2005012400200400.htm
2) Flerkernet cpu - se om du kan slå den ene kerne fra i bios
3) +1.8ghz kombineret med netkort får win98 til at crashe under boot - nedclock cpu i bios hvis muligt
- Dertil kan win98 ikke rigtig udnytte +512mb ram.

Får du skidtet til at køre vil ovenstående gøre computeren til en der er langt mindre værd end det den er sammensat af.
Derfor: Virtualisér win98 på et OS der kan udnytte resten af setup'et. På den måde beholder du ydelsen og kan bruge den til noget lidt sjovere og samtidig kan du bruge win98.
Avatar billede strand20 Nybegynder
21. juli 2009 - 20:31 #7
For det første kan jeg ikke forstå, hvorfor du installerer Win98 på så god en maskine?!

Som nævnt tidligere, kan Win98 ikke udnytte +512 MB. RAM, men jeg har en gammel maskine stående der hjemme, og der har jeg sat ca. 300 MB. i, og den vil kun vise at der er 128 MB. RAM i, så min mening er at den kun kan udnytte 128 MB. (Med al respekt, jeg vil ikke sige at du lyver Chalde =)

Og det med at du har en SATA harddisk, det funker ikke med Win98, da den gang den blev opfundet, brugte den det gamle format IDE.

Og alle de ting du har i din Comp er det 99,99% sikkert, at der ikke er nogle drivere til en Win98.

Så mit råd er: Hvis du har en WinXP liggende, brug den istedet.

MVH Strand20
Avatar billede chalde Seniormester
21. juli 2009 - 21:04 #8
#7 Det er med al sandsynlighed din maskine der er noget galt med. Tjek lige at du overhovedet kan se dem i bios.

Kan informere dig om, at jeg har haft 3 maskiner kørende med win98 + 512mb. Har dertil en virtuel win98 maskine kørende med 512mb ram (du kan selv teste det med vmware, virtualbox eller virtualpc og tildele 512mb hvis du ikke lige har en maskine ved hånden der kan trække win98).

Du kan godt køre win98 med SATA disk, så længe controller/bios kan sætte den til IDE emu/compatability mode.
Avatar billede strand20 Nybegynder
22. juli 2009 - 11:13 #9
Hmm... Du har en pointe, men jeg forstår bare ikke, hvorfor den så kun ville vise 128 MB RAM?
(Til information, jeg er en 13 årig dreng, men en stor interasse for Computerer :D)
Avatar billede chalde Seniormester
22. juli 2009 - 15:45 #10
#9 Som sagt, så tjek lige at bios overhovedet kan se dem.