Avatar billede spospo Nybegynder
13. februar 2009 - 19:24 Der er 4 kommentarer

Ny computer: Mac eller Vista?

Hej Eksperten

Jeg står og skal til at købe en ny computer, der skal være nogenlunde let og lidt lille, så jeg kan tage den rundt på mit studie, jeg starter på om 1 års tid. Et studie, der godt kunne komme til at bruge nogle kreative input af og til. Samtidig betyder det også en del for mig, at min computer har et smart design.
Jeg bruger altså kun min (kommende) computer til musik (ca. 4000numre), billeder og dokumenter - ikke rigtig store spilfiler eller sådan.

Jeg har altid været vant til at bruge Windows, og jeg er også god til Vista. Jeg har nemlig altid ment, at Mac's program var meget forvirrende for mig at sætte mig ind i.

Jeg har derfor kigget på en computer fra HP, Hp dv3550eo, som er 13,3 tommer og har et fint design. Jeg har også fået at vide, den skulle kunne rumme mine behov fint.
Endvidere er jeg også lidt "tiltrukket" af Mac's nye MacBook i aluminium i samme størrelse. Den er også ganske ganske flot, den er anderledes end Windows/Vista, og den har nogle seje ekstra-ting, der ville fungere for mit studie. Fx. er det jo smart, at den let kan flytte rundt i billeder, redigerer billeder osv. i forhold til i Windows, hvor jeg i hvertfald godt kan føle mig lidt fanget af side/linje-skift mm.

Jeg er lidt i vildrede: Jeg står og har set på den sikre modul: HP'en med Vista, som jeg ved, jeg kan finde ud af.
Så er der den "usikre" model: MacBook'en i aluminium. Mac-programmet er helt nyt for mig, og jeg ved ikke, om jeg vil komme til at begå en bommert ved at købe sådan én. Vil den være let for mig at bruge??

Det skal lige siges, at jeg er okay lærenem, hvad angår computere. Jeg bruger dem hverdag og skriver mange opgaver - og flere i fremtiden.

Jeg håber meget, I vil hjælpe mig!

Mvh. Desirée
Avatar billede colatrold Nybegynder
13. februar 2009 - 19:57 #1
jeg vil sige at du skal have mac men så må du jo først lige lære det system at kende men det bliver meget nemt for windows er faktisk en af de mest indviklede styresystemer der findes og så skal du så ogse kigge på hvor meget plads der er på den men hvis der ikke er nok kan du bare købe en ekstern harddisk tilfor der kan du jo bare ligge alle dine filer på så din pc ikke bliver for langsom og hastigheden på pc'en gælder også om hvor mange GB ram der er på. men mac er også lidt/betydeligt hurtigere end windows så jeg vil sige at du skal vælge mac
mvh jan
Avatar billede mstorgaard Praktikant
13. februar 2009 - 20:53 #2
Det er jo udelukkende en smagssag, om du vil vælge Mac eller PC, men jeg skiftede til Mac i starten af min gymnasietid, og jeg har benyttet Mac siden da. Jeg har dog også en mindre partition på min nuværende MacBook Pro med Windows Vista til Internet Explorer-only sider samt Steam.

Udover det er det meget let at skifte harddisk og RAM i en MacBook, hvis der ikke skulle være nok at dette.

Det tog mig et par måneder at vænne mig til Mac, men derfra kørte det rigtig godt - men igen må jeg pointere, at det er en smagssag.
Avatar billede spospo Nybegynder
14. februar 2009 - 16:30 #3
Okay..

Ja, det handler måske lidt om smag og sådan.

Jeg synes bare altid jeg har hørt, at der kan være problemer med Mac i forbindelse med Word filer osv. - men det er måske ikke rigtigt?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
14. februar 2009 - 17:25 #4
Jeg har ikke haft nogen problemer. Du kan jo også få Microsoft Office til Mac og 2008-versionen kører optimalt med alle gængse filformater.

Jeg er personligt begyndt at bruge Apples eget iWork, da jeg synes, det kører langt bedre sammen med Mac, men det kræver jo som sagt også lidt tilvænning.