Avatar billede nogetmedx Nybegynder
13. februar 2009 - 17:21 Der er 4 kommentarer

Problemer med linieskift i InDesign CS3

Er der nogle der kan hjælpe mig?

Når jeg forsøger at lave et linieskift i en tekstramme (ved at trykke enter hvor jeg vil skift til ny linie), så sker der umiddelbart ingen ting i starten. Men når jeg så begynder at taste igen, så kommer det lille røde fortsættelses ikon nederst i højre hjørne af rammen og jeg kan nu indsætte det andetsteds på siden - MEN DET ER JO IKKE DET JEG VIL!!!

Kan det virkelig være rigtigt at man ikke bare kan trykke enter og så skrive videre på linien nedenunder - ligesom man kan i en tekstbox i paint eller et hvert andet program for den sags skyld.

Er det bare et flueben der skal sættes eller fjernes???

Hjælp
Avatar billede kbryhl Nybegynder
17. februar 2009 - 09:00 #1
Det er ikke et flueben . men tæt på.
Tag den sorte pil - maker din tekstboks.
Tryk nu på "T" og gå op i din menu øverst - altså options vinduet for Text tool.

Her har du "Leading" eller "Skydning" på dansk. mit bud er at den står til noget MEGET MEGET højt... prøv at sæt den til Auto.

Hvis dette ikke hjælper - kan det være fordi du har en uoriginal font, hvor personen bag fonten er gået helt amok med at lave standard skydninger og så er der en hel del der skal rettes (start med at sætte skydning/leading til 0... så kan du starte med at køre op ad.. 10 20 30 etc.) indtil det passer.
Avatar billede nogetmedx Nybegynder
17. februar 2009 - 09:48 #2
Tak for svaret men Det virkede ikke helt.

Da det jo er en pakke jeg har installeret så tænkte jeg at jeg lige ville tjekke de andre programmer - det er sjældent, at jeg arbejder med tekst i photoshop, men det prøvede jeg, og photoshop gør nøjagtigt det samme, som InDesign - her er der jo ikke tale om en tekstboks, men teksten forsvinder blot efterfølgende, når der foretages et linieskift. Da jeg fandt ud af det, åbnede jeg illustrator og checkede, hvad der skete der. I dette program var alt tilsyneladende, som det burde være (i hvert fald linieskiftsmæsigt).

Var det nogen hjælp?
Avatar billede kbryhl Nybegynder
17. februar 2009 - 18:19 #3
Ikke rigtigt for det lyder underligt hehe.

Er det en font du har hentet fra et gratis download site?
Prøv evt. med en anden font?

Prøv også at lave et linjeskift hvor du holder shift nede mens du trykker enter.
Avatar billede nogetmedx Nybegynder
18. februar 2009 - 07:34 #4
Nej det er fuldstædig standard. der er ikke installeret noget som ikke var med på den Suite DVD jeg installerede fra. (hvor man iøvrigt ikke rigtig har muligheden for at vælge så meget til og fra)