Avatar billede mtychsen Praktikant
09. februar 2009 - 09:52 Der er 3 kommentarer

Farver ændrer sig efter gem til PDF/AI

Hej,

jeg er ved at forberede en fil til trykkeriet.

I filen er følgende farver:

Rød: Pantone 1797
Sort: 100% sort
Grå: 60% sort

Men efter jeg har gemt filen til PDF (arbejder i en PDF-fil) og lukker filen - og åbner den igen får jeg:

Rød: kan ikke tjekke om den er korret, da AI kun viser CMYK, RGB, HSB og #.
Sort: 100% sort
Grå: 49, 36, 35, 22 (CMYK)

Det er jo tydeligt, at specielt den grå er ændret.

Trykkeriet skal trykke filen på offset med pantonefarve og sort - hvordan pokker forbereder jeg PDF'en, så de vil acceptere den?
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 10:28 #1
CMYK-farver et jo blandingsfarver, og det den viser er vel blandingen af farverne til den der svarer til Pantone 60% sort. :)

Men ellers er det, som jeg kan huske det, noget med at du skal "Udgive til tryk" hvor der er detaljer omkring farver osv. gemt i dokumentet. Lidt i stil med digitale billedfiler, hvor oplysninger om lukkertid, blænde, iso osv. ligger gemt.
Avatar billede prodic Mester
09. februar 2009 - 10:28 #2
Du har vel ikke tilfældigvis sat din pdf-export indstillinger op til at konvertere til et andet farverum end dokumentets?
Det udarter sig nemlig i sådan nogle finurligheder.

Hvorvidt din røde farve er korrekt, så er det absolut nemmeste at tjekke det i Adobe Acrobat Pro via Output Preview-funktionen.
Avatar billede AC_demeyer Nybegynder
12. februar 2009 - 21:40 #3
Har du tjekket at dit dokument er sat til "File -> Document Color Mode -> CMYK mode"?